ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف ثبت واردات نهاده‌های دامی: مرغ گران‌تر می‌شود

قیمت مرغ در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. یک عضو اتاق بازرگانی می‌گوید: به دلیل نرسیدن نهاده‌های دامی ممکن است قیمت این کالای خوراکی در هفته‌های آینده گران‌تر شود.

ستاد تنظیم بازار قیمت یک کیلوگرم مرغ بسته‌بندی تازه را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده است؛ رقمی نزدیک به دو برابر قیمت یک کیلوگرم مرغ در روزهای آغازین سال ۱۳۹۹. در فروشگاه‌ها اما مرغ با نرخ دولتی پیدا نمی‌شود.

«تجارت نیوز» شنبه ۲۱ فروردین از سرپیچی مغازه‌داران از عرضه مرغ به نرخ مصوب خبر داد و به نقل از یکی از فروشگاه‌داران در تهران نوشت: مرغ دولتی برای توزیع بین مردم به ما نمی دهند. تعداد مراکزی که نرخ دولتی توزیع می کنند بسیار کم است اگر می خواهید مرغ به قیمت ۲۴۹۰۰ تومان بگیرید باید به یکی از این مراکز مراجعه کنید.

فروشگاه‌های گوشت مرغ در شهرهای مختلف از فروش مرغ به نرخ دولتی خودداری می‌کنند و در عوض مرغ قطعه شده را با چند برابر نرخ مصوب به مشتریان خاص یا رستوران‌ها تحویل می‌دهند.

در روز شنبه یک کیلو ران مرغ بدون پوست ۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان و فیله مرغ ۶۵ هزار تومان در فروشگاه‌ها قیمت خورده بود.

دولت در چند ماه گذشته بارها وعده کرده است با توزیع مرغ به نرخ دولتی در مراکز تعیین شده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بازار را کنترل خواهد کرد. کاوه زرگران، عضو اتاق بازرگانی تهران اما گفته است احتمال می‌رود قیمت مرغ در هفته‌های آتی دوباره افزایش یابد.

بازار مواد غذایی و به ویژه گوشت مرغ در یک سال گذشته بارها دستخوش تغییر شد. دولت هم چند بار در مقاطع زمانی مختلف قیمت مصوب را افزایش داد بدون آنکه مشکل اصلی، یعنی تامین نهاده‌های دامی را حل کند.

به گفته زرگران از ۲۰ اسفند پس از آنکه واردات نهاده‌های دامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به جهادکشاورزی واگذار شد تا به امروز «ثبت‌سفارشی در حوزه نهاده‌ها انجام نشده و حتی برخی محموله‌هایی که وارد شده نیز به دلیل نقص مدارک و مشخص نبودن نهاد متولی، امکان پهلوگیری و تخلیه نیافته‌اند.»

واردات نهاده‌های دامی هم در سال گذشته بارها با مشکل روبرو شد. دولت تخصیص ارز با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومان به بسیاری از کالاها را قطع کرد. نهاده‌های دامی از جمله سویا، ذرت و جو اما همچمنان مشمول ارز ترجیحی باقی ماندند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شنبه ۲۱ فروردین از ورادات ۱۳ میلیون تن نهاده دامی در سال ۱۳۹۹ خبر داد و همزمان گزارش کرد بیش از سه میلیون تن از ذرت، جو و سویا وارداتی در گمرک باقی مانده است.

واردات نهاده‌های دامی در سال‌های اخیر همواره با فساد همراه بوده است. پاییز سال قبل نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفته بود واردات نهاده‌های دامی در اختیار ۱۵ نفر است. پیش از آن رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تحویل اسامی متخلفان واردات نهاده‌های دامی به دستگاه‌های امنیتی و قضایی خبر داده بود.

نمودار قیمت مرغ - نرخ مصوب دولتی- در یک سال گذشته

غذا گران‌تر از همیشه

گرانی پیاپی کالاهای خوراکی در یک سال گذشته سفره مزدبگیران و اقشار کم‌درآمد را از خالی‌تر از همیشه کرده است. بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده از ۵۳ قلم خوراکی در سال ۹۹، قیمت ۳۹ کالا بیش از ۵۰درصد در طول سال رشد کرده است. همچنین بهای قیمتی ۱۶ کالا در طی سال دو برابر یا بیشتر شده است.

برنج، گوشت مرغ، حبوبات و میوه و سبزیجات تازه که سهم زیادی در سفره خانوار دارند از جمله کالاهایی هستند که افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد داشته‌اند. قیمت برنج طی یک‌سال حدود ۱۵۰ درصد، گوشت مرغ بر اساس نرخ مصوب دولتی بیش از ۱۰۰ درصد، تخم‌مرغ ۱۰۶ درصد، روغن نباتی و کره از ۱۱۵ تا ۱۴۶ درصد و حبوبات هم ۱۲۳ تا ۱۵۲ درصد افزایش یافته است.
افزایش قیمت کالاهای خوراکی مصرف خانوار را کاهش داده و موجب حذف برخی کالاهای خوراکی از جمله لبنیات و پروتیین‌ها از سفر اقشار کم‌درآمد شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عمام خوبیها

    دلخوش نباشید...