ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بایدن تا ۱۱ سپتامبر همه نیروهای آمریکا را از افغانستان خارج می‌کند

مقام‌های دولت آمریکا به واشنگتن‌پست و نیویورک تایمز گفته‌اند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیروهای نظامی کشورش را تا یازدهم سپتامبر سال جاری که مصادف است با بیستمین سالگرد حمله نظامی به افغانستان از آن کشور خارج می‌کند.

 یک مقام کاخ سفید که از برنامه جو بایدن درباره خروج از افغانستان آگاه است، به خبرنگاران گفت:

«بعد از بررسی سیاست‌ آمریکا در قبال افغانستان، پرزیدنت بایدن تصمیم گرفت باقی‌مانده نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند و به جنگ بیست ساله در آن کشور پایان دهد.»

این مقام‌ که نامش اعلام نشده گفت رئیس جمهوری آمریکا به این نتیجه رسیده که ایالات متحده با تهدیدات جدی‌تری از طالبان روبه‌روست: روسیه، ایران و چین که عمده‌ترین تهدید است.

این مقام آمریکایی اعلام کرد که جو بایدن چهارشنبه ۱۴ آوریل رسما این خبر را اعلام می‌کند.

بر اساس توافق دوحه قرار بود که تا یکم ماه مه آمریکا همه نیروهایش را از افغانستان خارج کند. اما دولت آمریکا چند هفته پیش اعلام کرد خروج همه نیروها از نطر لجستیکی تا یکم مه میسر نیست. در حال حاضر ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و حدود هفت هزار نیروی نظامی ناتو در افغانستان مستقرند.

نشست صلح افغانستان در استانبول

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کنفرانس استانبول با محور صلح افغانستان به میزبانی ترکیه با همکاری و سازماندهی مشترک ترکیه، قطر و سازمان ملل از ۲۴ آوریل تا ۴ مه با حضور نمایندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان برگزار خواهد شد.

در این بیانیه تاکید شده است که سازمان‌دهندگان بر لزوم حمایت از حاکمیت مستقل و متحد افغانستان تاکید دارند.

در  همان حال شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان که از چندی پیش کار بر روی طرح مشترکی برای شرکت هیئت نمایندگی دولت در این نشست را آغاز کرده بود، یکشنبه گذشته پیش‌نویس این طرح را نهایی کرد و در اختیار عبدالله عبدالله، رئیس این شورا قرار داد. قرار است این پیش‌نویس پس از تصویب در کمیته رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی، در نشست استانبول ارائه شود. سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان این پیش‌نویس را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که این طرح به جای تقویت توافق عمومی در جبهه‌ جمهوریت، اختلافات در درون آن را برجسته کرده و به هیچ‌وجه قابل ارائه در نشست استانبول و یا نشست دیگر نیست.

سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اعلام کرده است تا زمانی که نیروهای خارجی از کشور خارج نشوند، این گروه در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.