ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازنشستگان تأمین اجتماعی بار دیگر در سرتاسر ایران به خیابان آمدند

بازنشستگان معترض در شهرهای زیادی از جمله تهران، یزد، اصفهان، شوشتر، نیشابور، بهشهر، کرج، اهواز، شوش، تبریز، بجنورد، کرمانشاه، قزوین، ایلام، اراک، و مشهد تجمع کردند.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی طبق روال هفته‌های گذشته چهارشنبه ۲۵ فروردین در تجمعی سرتاسری برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند.

این تجمع در شمار قابل توجهی از شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، یزد، اصفهان، شوشتر، نیشابور، بهشهر، کرج، اهواز، شوش، تبریز، بجنورد، کرمانشاه، قزوین، ایلام، اراک، مشهد، شاهرود و ... برگزار شده است.

در تهران، تجمع‌کنندگان از میدان بهارستان در برابر مجلس شورای اسلامی به سمت سازمان برنامه و بودجه راهپیمایی کردند. شعارهای آنها از این قرار بود:

«فقر، فلاکت / دزدی و غارت»؛ «نوبخت بیا پایین، بدبخت بیا پایین»؛ «بازنشسته می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»؛ «گرانی تورم، بلای جان مردم».

بنا به ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی، بازنشستگان معترض در شوش و هفت تپه وارد سالن سازمان تأمین اجتماعی شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بازنشستگان همچنین با دادن شعار «ما دیگه رأی نمی‌دیم! از بس دروغ شنیدیم»، از عدم مشارکت در انتخابات پیشاروی ریاست جمهوری سخن گفتند.

ویدئوهای زیر نیز تجمع بازنشستگان در اصفهان را نشان می‌دهد:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در رشت، مأموران امنیتی اجازه برگزاری تجمع در برابر اداره کل تأمین اجتماعی را ندادند (ویدئوی زیر):

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این تجمع‌ها به صورت هفتگی ادامه یافته‌اند. مأموران امنیتی نیز برای جلوگیری از وقوع آنها دست به تهدید و دستگیری زده‌اند.

شامگاه شنبه ۱۴ فروردین مأموران امنیتی به منزل اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته در تهران رفتند. سندیکای رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گزارش کرده است مأموران امنیتی از گرامی خواستند تجمع صبح یکشنبه ۱۵ فروردین بازنشستگان را لغو کند. او این درخواست را نپذیرفت. مأموران نیز پس از بازرسی منزلش او و وسایل شخصی‌اش را با خود بردند.

یکشنبه ۲۲ فروردین نیز تجمع سرتاسری دیگری از سوی بازنشستگان برگزار شد.

در تبریز بازنشستگان معترض ساختمان تأمین اجتماعی را اشغال و در آنجا تحصن کردند. در رشت و تهران پلیس به تجمع معترضان یوروش برد و چند تن را دستگیر کرد.

چهارشنبه ۲۵ فروردین در مشهد بازنشستگان خطاب به هم‌قطاران‌شان در تبریز شعار دادند: «برادر آذری؛ تنهات نمی‌گذاریم».

چرا بازنشستگان معترض‌اند؟

بازنشستگان از دی ۱۳۹۹ بارها بدون توجه به وعده‌های بی‌عمل مسئولان سازمان تأمین اجتماعی و تلاش خانه کارگر برای «هدایت اعتراض‌های بازنشستگان» به خیابان آمده بودند.

سال ۹۹ در حالی به پایان رسید که دولت و سازمان تأمین اجتماعی به تعهدات قانونی خود در قبال بازنشستگان عمل نکردند.

افزایش مستمری بازنشستگان متناسب با افزایش هزینه‌ها، طبق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی دست‌کم یک بار در سال، بدون توضیح به سال ۱۴۰۰ موکول شد.

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی شنبه ۱۴ فروردین در یک نشست خبری از افزایش حقوق بازنشستگان کارگری با ۳۰ سال سابقه کار و پرداخت بیمه به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خبر داده بود. این مبلغ البته تنها به بازنشستگانی پرداخت می‌شود که دو فرزند دارند. دریافتی سایر بازنشستگان که سابقه بیمه کمتر دارند و یا فرزند ندارند کمتر از چهار میلیون تومان خواهد بود.

بازنشستگان تأمین اجتماعی اما خواستار افزایش مستمری‌ها بر اساس هزینه معیشت بودند. کمیته مزد شورای عالی کارگری اسفند سال گذشته مبلغ سبد معیشت را ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرد. در نهایت اما اعضای شورای عالی کار حاضر به افزایش حداقل دستمزد بر اساس سبد معیشت نشدند.

پس از تمام این بحث‌ها مشخص شد که حقوق بازنشستگان در سال جدید به جای افزایش کاهش یافته است. وزارت کار و تشکل‌های کارگری وابسته به آن می‌گویند اشتباه در شیوه محاسبه علت کاهش حقوق‌ها است. بازنشستگان معترض اما بدون توجه به وعده‌های بی‌عمل خواستار استعفای وزیر کار و نیز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه شده‌اند.

نوبخت در مورد مشکل پیش‌آمده بر سر راه افزایش حقوق بازنشستگان، تقصیر را متوجه سازمان تأمین اجتماعی و مجلس شورای اسلامی دانسته و گفته است:

«در حالی‌که صندوق بازنشستگی لشکری و کشوری تمام ۱۸ هزار میلیارد تومان را صرف همسان‌سازی حقوق باز نشستگان کرد، سازمان تأمین اجتماعی فقط ۹ هزار میلیارد تومان را (۳۰ درصد) برای این منظور اختصاص داد. برای رفع این مشکل و اصلاح بند "و " تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۹ لایحه ۲ فوریتی به مجلس ارسال کردیم که در دستور کار قرار نگرفت.»

توضیح: در شرح ویدئوی اول شوش به اشتباه تهران درج شده بود که تصحیح شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.