ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان نشست کمیسیون مشترک برجام؛ گروه‌های کارشناسی به کار خود ادامه خواهند داد

نشست کمیسیون مشترک برجام در فضای پرتنش پس از راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته و اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات نطنز و خرابکاری در این تأسیسات، از سرگرفته شد و طرف‌های شرکت‌کننده تصمیم گرفتند که گروه‌های کارشناسی به فعالیت خود ادامه دهند. به‌رغم آن‌که خامنه‌ای گفته بود مذاکرات نباید فرسایشی باشد احتمالاً دستیابی به نتیجه مطلوب برای جمهوری اسلامی دشوارتر از حد انتظار رهبر جمهوری اسلامی باشد.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران، بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه پس از وقفه‌ای کوتاه پنج‌شنبه ۲۶ فروردین / ۱۵ آوریل در وین از سرگرفته شد و شامگاه این روز نیز پایان یافت.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که در پایان این نشست قرار شد تا جلسه‌های دو گروه کارشناسی فنی که از هفته گذشته به‌شکل موازی در دو زمینه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای آغاز به کار کرده‌اند، به فعالیت خود ادامه دهند. این دو گروه نتایج بررسی‌های خود را به کمیسیون مشترک برجام منتقل خواهند کرد.

نشست کمیسیون مشترک برجام در حالی برگزار شد که ایران از راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 و آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات نطنز خبر داده بود و بامداد یکشنبه ۲۲ فروردین نیز در یک عملیات سری سیستم برق سانتریفیوژهای زیرزمینی تأسیسات هسته‌ای نطنز به طور کامل تخریب شد.

بدین ترتیب از فاصله دور قبلی نشست کمیسیون مشترک تا روز پنج‌شنبه تنش‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران شدت گرفته است. ایران اسرائیل را متهم به خرابکاری در نطنز کرد و بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه مشترکی تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «خطرناک» توصیف کردند.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که این اقدام جدی بودن ایران در مذاکرات هسته‌ای و تأکید بر ضرورت بازگشت به برجام را زیر سئوال می‌برد.

روز پنج‌شنبه در آغاز دور جدید نشست کمیسیون مشترک عباس عراقچی، رئیس هیأت ایرانی و معاون وزیر خارجه ایران خرابکاری اخیر در تأسیسات نطنز را محکوم کرد و کشورهای اروپایی را به‌دلیل آن‌چه «واکنش ضعیف» نامید مورد انتقاد قرار داد. عراقچی گفت «اعضای برجام باید یک‌صدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را محکوم کنند.

روز دوشنبه پیتر سانتو، سخنگوی رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری، واقعه اخیر در تأسیسات نطنز را محکوم کرد و خواهان روشن شدن فوری آسیب‌های این تأسیسات اتمی شد. پیش از او، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز رویداد نطنز برای پیشبرد مذاکرات وین سازنده نخوانده بود. روسیه نیز خرابکاری در نطنز را محکوم کرد.

عباس عراقچی در سخنان خود در نشست مشترک برجام موضع روز گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را تکرار کرد و گفت «هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات فرسایشی و اتلاف وقت نیست» و «گفت‌وگوها باید در چارچوبی مشخص و در زمانی قابل قبول انجام گیرد».

علی خامنه‌ای روز گذشته (چهارشنبه) گفته بود: «تشخیص مسئولان این است که مذاکره کنیم. ما بحثی در این زمینه نداریم ولی باید مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نباشد.»

عراقچی آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در چارچوب حقوق ایران در برجام و با هدف رفع برخی نیازها در عرصه پزشکی ارزیابی کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز (پنج‌شنبه) با اشاره به نگرانی‌های آمریکا و اروپا درباره غنی‌سازی ۶۰ درصد در ایران گفت: «۶۰ درصد یعنی با یک حرکت به ۹۰ درصد رسیدن؛ آن چه در کله شما هست که ما داریم مسیر را برای بمب اتم هموار می‌کنیم، اشتباه است.»

روحانی تأکید کرد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح‌آمیز است اما «همین امروز اگر اراده کنیم می‌توانیم غنی‌سازی ۹۰ درصد را انجام دهیم».

انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده نشست‌ کمیسیون مشترک برجام، روز پنج‌شنبه پیش از آغاز نشست در توئیتر نوشت با وجود حادثه در سایت هسته‌ای نطنز و تصمیم مقابله‌ای ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصد، اعضای برجام همچنان آمادگی‌ دارند تا مذاکرات پیشرفت کند.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پس از پایان نشست وین در توئیتی نوشت: «برداشت کلی مثبت است و اگر لازم شد نشست کمسیون دوباره تشکیل می‌شود.» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشار پیامی در مورد برجام نوشت: «ایران با ماندن در این توافق، سربلند بیرون آمد. با این حال، دولت بایدن، فقط تعهدش به فشار حداکثری ترامپ را نشان داده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.