ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران را تأیید کرد

ایران در نطنز غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأیید این خبر از نمونه‌برداری مستقل از اورانیوم تولیدشده برای راستی‌آزمایی سطح غنی‌سازی خبر داد.

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی شنبه ۱۷ آوریل / ۲۸ فروردین تأیید کرد که جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که غنی‌سازی ۶۰ درصدی جمعه ۲۷ فروردین آغاز شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای نوشت:

«آژانس امروز تأیید می‌کند که ایران تولید UF6 [هگزافلوراید اورانیم] را ... در تأسیسات غنی‌سازی روزمینی نطنز آغاز کرده است».

آژانس در گزارشی محرمانه به کشورهای عضو که به دست رویترز رسیده است، جزئیات بیشتری را نوشته:

«بر اساس اعلام ایران به آژانس، سطح غنی‌سازی UF6 تولیدشده در نیروگاه غنی‌سازی سوخت هسته‌ای، ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۵ با خلوص ۵۵,۳ درصد است. آژانس از UF6 تولیدشده نمونه‌برداری کرده تا مستقلاً سطح غنی‌سازی‌شده اعلام‌شده توسط ایران را راستی‌آزمایی کند. نتایج این تحلیل در وقت مقتضی گزارش خواهد شد.»

ایران پس از حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز که به اسرائیل نسبت داده شد، از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی به عنوان یکی از پاسخ‌هایش به این حمله نام برد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران آن را پاسخی به «شرارت‌ها» خواند.

تهران در حالی سطح غنی‌سازی را افزایش داده که در وین در حال مذاکرات برای احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است. افزایش سطح غنی‌سازی از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد دورنمای این مذاکرات را با ابهام بیشتری مواجه کرده.

تهران کماکان تأکید می‌کند که به دنبال سلاح اتمی نیست. برای ساخت سلاح هسته‌ای، اورانیوم باید دست‌کم تا ۹۰ درصد غنی‌سازی شود.

بر اساس برجام، ایران تنها می‌تواند اورانیوم را تا سطح ۳,۶۷ درصد غنی‌سازی کند.

افزایش سطح غنی‌سازی با واکنش قدرت‌های غربی همراه شده است. جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۶ آوریل غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد خلوص از سوی ایران را اقدامی «غیر مفید» خواند اما گفت خوشحال است که تهران هنوز در حال مذاکره غیرمستقیم با واشنگتن در مورد ازسرگیری توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران است.

یک مقام اروپایی نیز ضمن محکوم کردن واقعه نطنز پیش از این به رویترز گفته بود: «ما تصمیم داریم به غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران رسیدگی کنیم. بدیهی است که این مسئله مذاکره را تسهیل نمی‌کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.