ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت بهداشت به سه شرکت خصوصی مجوز واردات واکسن داد

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرده است که بخش خصوصی می‌تواند با ارز نیمایی واکسن کرونا وارد کشور کند. دکتر سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو شرایط واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی را شرح داد. فقط یک شرط: برگه تایید شده نمایندگی یک شرکت دارویی تولیدکننده واکسن. سه شرکت خصوصی مجوز واردات واکسن را دریافت کرده‌اند.

موج چهارم همه‌گیری کرونا زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی ایران را تحت تاثیر قرار داده است. به همین سبب انتقادها از دولت روحانی بالا گرفته است. سعید نمکی، وزیر بهداشت جمعه ۲۷ فروردین در سخنانی پرعتاب گفت:

«عده‌ای این روزها خیلی واکسن، واکسن می‌کنند. ما می‌دانستیم که واکسن کرونا جدی خواهد بود به همین دلیل اقدامات خود را خیلی زود آغاز کردیم.»

نمکی سپس آماری از روند واکسیناسیون در ایران ارائه داد:

 «روس‌ها ۴۲۰ هزار دوز، چینی‌ها ۲۰۰ هزار دوز به ما دادند. از هند دو میلیون دوز خریداری کردیم و پول ۵۰۰ هزار دوز هم پرداخت کردیم که تنها ۱۲۵ هزار دوز به دستمان رسید، ۳۷۵ هزار دوز در حال حمل بود که دادستان هند دستور داد واکسنی خارج نشود. در قرارداد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خرید داشتیم‌. قرار بود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تا پایان سال قبل به ما بدهند که مدام کاهش یافت و سرانجام با تاخیر ۳ هفته‌ای به ما ۷۰۰ هزار دوز از سهمیه کوواکس واکسن دادند.»

برای برون‌رفت از این بحران دولت قصد دارد با ساده‌ترین شرایط  بخشی از واردات واکسن را به بخش خصوصی بسپرد. سید حیدر محمدی  مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دوشنبه ۳۰ فروردین گفت:

«در واردات واکسن از سوی بخش خصوصی تنها چیزی که برایمان مهم است، این است که شرکت واردکننده، از طرف خارجی که کمپانی تولید کننده واکسن است، یک برگه نمایندگی داشته باشد که به تایید اتاق بازرگانی آن کشور و سفارت ما در آن کشور برسد.»

محمدی سپس در ادامه افزود:

«حالت دیگر این است که یکسری شرکت‌های بازرگانی بین‌المللی داریم که اصطلاحا عمده فروش بین المللی هستند که اعلام می‌کنند واکسن معتبر مورد تایید ما دارند. در این حالت شرکت، نامه نمایندگی یا معرفی نامه کمپانی را از عمده فروش بین المللی می‌گیرد و به تایید سفارت می‌رساند و یک نامه هم از واسطه گرفته و برای سازمان غذا و دارو می‌آورد. شرکت‌های خصوصی از این دو راه می‌توانند برای واردات واکسن کرونا از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کنند.»

واکسن شرکت دارویی بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد بریتانیا فعلا در کشورهای غربی بیش از سایر واکسن‌ها در دسترس است- عکس‌ از Shutterstock

فقط ۴۰۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند

وزیر بهداشت جمعه گذشته اعلام کرد:

«تا امروز حدود ۴۰۰ هزارنفر واکسینه شدند، حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را شروع به واکسیناسیون کردیم. تا یک میلیون و ۳۰۰ هزارنفری که کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص تا پایان هفته دیگر تمام می‌شوند، فاز دوم هم طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته انجام می‌شود.»

پیش از این کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در مصاحبه با ایسنا به تاکید گفته بود که «هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه ۱۹ بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.»

با این حال گزارش‌های تایید نشده‌ای منتشر شده که واکسن کرونا به طور غیر قانونی در ازای ۶۰ میلیون تومان در برخی بیمارستان‌های کشور تزریق می‌شود. علاوه بر این اعمال تبعیض در واکسیناسیون هم به ژرفای مشکلات افزوده است. دبیرکل خانه پرستار ایران سه‌شنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری رکنا دولت را مسئول مرگ هفت پرستار دانست که به تازگی جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند. محمدرضا شریفی‌مقدم گفت:

«اکنون بیش از دو ماه است واکسیناسیون کادر درمان در ایران آغاز شده است، اما روند تامین و توزیع این واکسن‌ها آن‌چنان نامناسب بوده که هنوز بخش زیادی از کادر درمان در سراسر کشور واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.»

او با اشاره به واردات «اندک» واکسن کرونا به ایران اضافه کرد:

«توزیع همین مقدار اندکی که تامین شده نیز نامناسب بوده است و بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده‌ایم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.