ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لجین الهذلول، فعال حقوق زنان در عربستان سعودی برنده جایزه حقوق بشری واسلاو هاول شد

شورای اروپا جایزه حقوق بشری واسلاو هاول را به لجین الهذلول، فعال حقوق زنان در عربستان سعودی اهدا کرد. این شورا گفته است الهذلول «برای پایان دادن به نظام مردسالاری و همچنین ممنوعیت رانندگی زنان» مبارزه کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای اروپا دوشنبه ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل اعلام کرد که جایزه حقوق بشر این شورا به نام  جایزه واسلاو هاول را به فعال سعودی حقوق زنان، لجین الهذلول که مدت‌ها در کشورش زندانی بود اعطا می‌کند.

شورای اروپا از الهذلول ۳۱ ساله به عنوان «یکی از رهبران جنبش فمینیستی سعودی» یاد کرده و گفته است «او برای پایان دادن به نظام پدرسالاری و همچنین ممنوعیت رانندگی زنان و محافظت بهتر از زنان قربانی سوء استفاده‌ها» در عربستان سعودی تلاش کرده است.

شورای اروپا افزوده است: «لجین الهذلول به دلیل مواضع خود ۱۰۰۱ روز را در زندان گذراند و تا فوریه سال ۲۰۲۰ آزاد نشد و هنوز هم تحت حبس خانگی و سایر محدودیت‌ها در کشورش قرار دارد.»

لینا الهذلول که روز دوشنبه به نمایندگی از طرف خواهرش جایزه واسلاو هاول را دریافت می‌کرد، از طریق ویدئو کنفرانس تأکید کرد که حمایت بین‌المللی «تنها راه ما برای افشای بی‌عدالتی‌ها در کشورمان و محافظت از قربانیان است». او از این‌که اهداکنندگان جایزه به فعالان حقوق زنان برای ادامه مبارزه «نیرو» داده‌اند سپاسگزاری کرد.

لجین الهذلول که با فعالیت علیه ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی شناخته شد در مه ۲۰۱۸، چندین ماه قبل از به‌رسمیت شناختن حق رانندگی زنان از طرف پادشاه سعودی، همراه با ۹ فعال حقوق زنان دیگر بازداشت شد. خانواده الهذلول پیش از این گفته بودند مسئولان زندان او را شکنجه داده‌اند. مقامات سعودی این موضوع را تکذیب کردند.

این فعال حقوق زنان در اواخر ماه دسامبر به موجب قانون «ضد تروریسم» به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد، این حکم تعلیقی بود و باعث شد که در ۱۱ فوریه گذشته آزاد شود زیرا دوران بازداشت موقت او نیز در نظر گرفته شد.

دادگاه تجدیدنظر در ماه مارس سال جاری میلادی فرجام‌خواهی الهذلول را رد و حکم پنج سال و هشت ماه زندان و پنج سال ممنوعیت سفر به خارج این فعال مدنی را تأیید کرد و او به مدت سه سال در حبس خانگی باقی می‌ماند.

لینا الهذلول درباره خواهرش گفت: «لجین خود را فدا کرد تا زنان در عربستان سعودی زندگی بهتری داشته باشند. به دلیل فعالیتش او را ربودند، به‌طور غیرقانونی زندانی کردند، تحت شکنجه‌های وحشیانه‌ای قرار دادند، او را ماه‌ها در سلول انفرادی نگه داشتند و اکنون به‌عنوان "تروریست" محکوم شده است.»

دو نامزد دیگر مرحله نهایی جایزه واسلاو هاول راهبه‌های دروکاپا، گروهی از راهبه‌های جوان بودایی در نپال و جولین لوزنژ، فعال جمهوری دموکراتیک کنگو بودند.

ریک دائمز، رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا گفت: «سه نامزد ما همه شجاعت، اشتیاق، انرژی و عزم راسخ برای رسیدن به آرزوهای خود، برای داشتن جهانی بهتر و برابری بیشتر را دارند؛ جهانی که در آن با زنان با عزت و احترام رفتار می‌کنند.»

جایزه حقوق بشری واسلاو هاول از سال ۲۰۱۳ ایجاد شده و ارزش آن ۶۰ هزار یورو است. این جایزه که معمولاً در پاییز هر سال در استراسبورگ اهدا می‌شود، به نام نویسنده، فعال حقوق شهروندی در جمهوری چک و رئیس جمهوری پیشین این کشور، واسلاو هاول ثبت شده است.

سال گذشته میلادی به دلیل بحران کرونا اهدای این جایزه انجام نشد و به تعویق افتاد. جایزه امسال در واقع جایزه سال ۲۰۲۰ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.