ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله موشکی از خاک سوریه به نزدیکی یک رآکتور هسته‌ای اسرائیل

یک موشک زمین به هوا از خاک سوریه به منطقه گیب در جنوب اسرائیل و به نزدیکی یک نیروگاه هسته‌ای این کشور شلیک شده و اسرائیل حمله را با شلیک به پدافند هوایی سوریه پاسخ گفته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که از سوریه به خاک این کشور و به منطقه گیب در جنوب اسرائیل حمله شده و ارتش اسرائیل این حمله را پاسخ گفته است. رسانه‌های اسرائیلی می گویند آژیرهای خطر در نزدیکی مرکز تحقیقات هسته‌ای گیب که حاوی یک رآکتور آب سنگین است به صدا در آمده‌اند.

حساب نیروهای دفاعی اسرائیل در توییتر شامگاه ۲۲ آوریل/ دوم اردیبهشت اعلام کرد که یک موشک زمین به هوا از سوریه به جنوب اسرائیل شلیک شده است. بر همین اساس ارتش اسرائیل نیز در پاسخ، به موضع پدافند هوایی سوریه که اسرائیل را هدف قرار داده بود حمله کرده است.

رویترز ساعتی بد، از قول سخنگوی ارتش اسرائیل نوشت موشک سوری ابتدا به سمت هواپیماهای اسرائیلی شلیک شده و از هدف خود عبور کرده و به منطقه دیمونا رسیده است.

سخنگوی ارتش اسرائسیل گفت این موشک به راکتور دیمونا برخورد نکرده و در فاصله ۳۰ کیلومتری به زمین اصابت کرده است.

رسانه‌های حکومتی سوریه هم‌زمان با حمله اسرائیل گزارش دادند که به سیستم‌های دفاع هوایی سوریه در منطقه الضمیر‎ در ۴۰ کیلومتری شمال دمشق حمله شده.

به گفته تایمز اسرائیل مرکز تحقیقات هسته‌ای نگب در حاشیه شهر دیمونا در اسرائیل هدف حمله موشک شلیک شده از سوریه بوده است. این مرکز تحقیقات در ایران مشهور به نیروگاه اتمی دیموناست و به مرکز تحقیقات هسته‌ای شیمون پرز هم مشهور است. این مرکز همچنین محل یکی از رآکتورهای آب سنگین اسرائیل است.

تایمز اسرائیل و دیگر رسانه‌های محلی نیم ساعت قبل از تایید ارتش اسرائیل اعلام کردند که آژیرهای خطر در نزدیکی نیروگاه اتمی دیمونا (گیب) به صدا در آمده‌ است. صدای انفجار به حدی بوده که در مرکز اسرائیل هم حس شده است.

هنوز خسارت‌های احتمالی ناشی از این انفجار به طور رسمی اعلام نشده، اما یک مقام اسرائیلی به نیوزویک گفت که حمله هیچ خسارت جانی و مالی نداشته است.

تصاویر و ویدئوهایی از این انفجارها و صدای آژیر در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران اسرائیلی منتشر شده‌:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تایمز اسرائیل نوشته است که آژیرهای خطر ساعت دو بامداد به وقت محلی در ابو قرینات در نزدیکی شهر دیمونا و همچنین پایگاه نظامی آریل شارون به صدا در آمده‌اند.

صدای انفجارها به گفته تایمز اسرائیل پیاپی بوده است. این رسانه حمله را به صورت «انفجارهای گسترده» توصیف کرده که در بیشتر مناطق کشور اسرائیل شنیده شده است. دیگر رسانه‌های اسرائیلی از جمله جروزالیم پست اما نوشته‌اند که صدای انفجارهای گسترده می‌تواند به دلیل فعال شدن سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت در خاک اسرائیل باشد.

سیاست اسرائیل این است که داشتن سلاح هسته‌ای را نه تایید می‌کند و نه انکار می‌کند. با این حال این اتهام مطرح شده که رآکتور تأسیسات هسته‌ای در نگب - همانجایی که به نزدیکی آن حمله شده، از رآکتورهایی است که قابلیت غنی‌سازی مواد لازم را برای سلاح‌های هسته‌ای دارد.

این حمله موشکی به اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌ها، انفجار در بخش تامین برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ۲۲ فروردین را به طور گسترد به اسرائیل نسبت داده‌اند.

نیویورک‌تایمز روز بعد از حادثه نطنز از قول دو مقام امنیتی که نام‌شان افشا نشده نوشت که حمله مجدد به تأسیسات هسته‌‌ای نطنز کار اسرائیل بوده و در طی یک عملیات سری انجام شده. در این عملیات سیستم تامین برق سانتریفیوژها منفجر و به طور کامل تخریب شد. این دو مقام اطلاعاتی بی‌نام و نشان ادعا کرده‌اند که راه‌اندازی دوباره تاسیسات نظنز ممکن است حداقل ۹ ماه طول بکشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.