ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی: تحریم‌ها‌ حتی بر مرغ و تخم مرغ هم تأثیر گذاشت

حسن روحانی در تازه‌ترین سخنان خود بیشتر مشکلات کشور را به تحریم‌ها مربوط دانست و حرف کسانی را که می‌گویند تأثیرات سوء مدیریت بیشتر از تحریم‌هاست «کاملاً غلط» خواند. روحانی گفت تحریم بر «تولید مرغ و تخم مرغ و پرورش دام و واکسن و کود و بذر» هم تأثیر گذاشته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت در سخنانی با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا گفت: «در همه جا این تحریم تأثیرگذار بوده است. البته عده‌ای آشنا نیستند، درصد درست می‌کنند و می‌گویند ۳۰ درصد مشکلات به‌خاطر تحریم است و ۷۰ درصد به دلیل مدیریت است که این حرف کاملاً غلط و نادرست است.»

روحانی افزود: «گاهی اوقات بعضی‌ها می‌گویند تحریم چه کار به مرغ دارد، مرغ که تحریم نشده است. مردم باید بدانند که در مرغ اجداد آن‌هایی که وارد می‌کردیم تحریم شدیم و نگذاشتند و می‌خواستند اخلال ایجاد کنند که در داخل کشور اصلاً مرغ تولید نشود. از طرف دیگر نهاده‌هایی که وارد می‌کنیم از طریق ارز و سیستم بانکی است که با فشارها و مشکلاتی که برای ما ایجاد کردند خرید و وارد کردن آن‌ها با مشکلات فراوانی توأم بود. (...) مردم بدانند که تحریم برای تولید مرغ و تخم مرغ و پرورش دام، واکسن و کود و بذر تأثیر می‌گذارد.»

تأکید حسن روحانی بر مسئله مرغ از آن روست که قیمت مرغ در روزهای اخیر به‌شدت گران شده است و در بیش‌تر شهر‌های ایران مدت‌هاست که مردم با کمبود مرغ و اختلال در توزیع آن مواجه‌اند. براساس آمار رسمی قیمت مرغ در بازار آزاد به‌طور متوسط به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است. با افزایش قیمت مرغ مردم به مصرف آلایش‌های آن روی آورده‌اند. رسانه‌های ایران در فروردین‌ماه گزارش دادند که پوست مرغ در حاشیه‌های شهر تهران از جمله شهریار و اسلام‌شهر کیلویی هشت یا حتی ۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حسن روحانی در سخنان روز پنج‌شنبه خود راه مقابله با این گرانی‌ها را چنین عنوان کرد: «اگر بتوانیم میگو و ماهی را به قیمت و اندازه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند، تحول بزرگی است.»

روحانی ضمن تشکر از وزارت امور خارجه که به‌گفته او «این روزها در وین برای شکستن تحریم‌ها تلاش کردند»، گفت: «ما آن لحظه‌ای که ببینیم طرف مقابل برای اجرای قانون و مقررات آماده شده یک لحظه صبر نمی‌کنیم. مخالفان هرچه می‌خواهند بگویند. عده‌ای هم ناراحت هستند که به ما ربطی ندارد.»

مسئولان جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر گاه بحران اقتصادی و اجتماعی ایران را ناشی از تحریم‌های آمریکا و گاه ضعف، ناکارآمدی و فساد داخلی دانسته‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مهرماه سال گذشته پس از تحریم ۱۸ بانک ایران توسط آمریکا گفت: «همه بدانند که بسیاری از مشکلات ما مربوط به خارج از کشور، اما علاج‌اش در داخل است.»

خامنه‌ای پیش از آن نیز گفته بود «این‌که کسی گمان کند مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است، خطایی نابخشودنی است» و یا «من نمی‌گویم تحریم‌ها اثر ندارد، اما عمده مشکلات اقتصادی اخیر مربوط به عملکردهاست».

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مهرماه گذشته گفته بود: «ریشه همه مشکلات کشور، سوء مدیریت است نه تحریم. با ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد سالانه هم کسری بودجه داشتیم و حالا هم که کاهش درآمد داریم دچار همان مشکل هستیم.»

با این حال، حسن روحانی یک بار دیگر در همان زمان تأکید کرده بود که «اگر مردم می‌خواهند برای کمبود و مشکلات کسی را لعن و نفرین کنند، آدرس‌اش کاخ سفید است. کسی به‌خاطر منافع سیاسی و جناحی آدرس غلط ندهد».

جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران امروز پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت اعلام کرد که تورم نقطه به نقطه در فروردین ۱۴۰۰ به رقم کم‌سابقه ۴۹,۵ درصد رسیده است. این نرخ تورم نقطه‌ای به این معنا است که سبد هزینه خانوار ایرانی در فروردین ۱۴۰۰ به اندازه ۵۰ درصد گران‌تر از همین سبد واحد در فروردین ۱۳۹۹ بوده است. این افزایش در حالی صورت گرفته است که رشد درآمد در همین دوره زمانی به صورت میانگین کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمود

    مگر شما ماهی گذاشتید؟ اینهمه سد زدید دیگه ماهی نمونده! ماهی ارزان صبور در کارون که مصرف بالایی در میان مردم بومی داشت را نابود کردید. جاندار و بیجان و زمین و آسمان و رود و دریا همه و همه را نابود کردید. صد رحمت به مغول