ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت: صوت ظریف را سرقت کرده‌اند

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، سه‌شنبه ۷ اردیبهشت در یک نشست خبری ادعا کرد که صوت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره ابعاد تسلط سپاه پاسداران بر سیاست خارجی و منطقه‌ای ایران به سرقت رفته است. ربیعی اعلام کرد که روحانی به وزارت اطلاعات دستور پیگیری داده است.

یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت در آستانه برگزاری دور سوم مذاکرات وین برای احیای برجام یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف منتشر شد. چکیده آنچه که ظریف می‌گوید این است که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. افشای صوت ظریف سبب واکنش‌های بسیاری در داخل ایران و در ایالات متحده آمریکا شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به فایل صوتی ظریف گفت:

«این فایل توسط رسانه پترو دلاری کینه‌توز که با دلار نفتی اداره می‌شود منتشر شده است، همین امر نشانگر توطئه‌آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است. رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند تا عوامل توطئه را شناسایی کنند. این ربایش اسناد به اعتقاد ما توطئه‌ای علیه نظام، دولت، و انسجام داخلی و نهاد‌های کارآمد و علیه منافع ملی ما است.»

«پترودلار» به درآمدهای نفتی کشورهای صادرکننده نفت در جهان اطلاق می‌شود. این درآمدها به دلار است. روشن نیست که منظور ربیعی از «رسانه پترو دلاری کینه‌توز» کدام رسانه است. صوت ظریف یکشنبه گذشته در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت.

مصاحبه سعید لیلاز با ظریف در چارچوب مصاحبه‌ها با سایر وزیران دولت روحانی زیر نظر محمود واعظی، رئیس دفتر و حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای روحانی در باغ کتاب تهران انجام شده است. این مصاحبه هفت ساعت است اما فقط بخشی از آن افشا شده. پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود صوت ظریف تقطیع و تحریف شده و اگر لازم باشد همه آن منتشر می‌شود. محمد علی ابطحی ادعا کرده بود که افشای صوت ظریف هم‌ارز سرقت اسناد هسته‌ای ایران توسط اسرائیل است.

ربیعی در ادامه نشست خبری خود گفت:

«ما منتظر خواهیم بود دکتر ظریف به ایران بازگردد و توضیحات لازم در زمینه سوءبرداشت‌ها را ارائه خواهند داد. این مصاحبه زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ حمهوری برای تاریخ شفاهی ۸ ساله دولت انجام شده است.»

سخنگوی دولت تأکید کرد که این فایل به سرقت رفته و منتشر شده است.

  حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی هم صبح سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت:

«الان مشخص نیست مخالفان ظریف این کار را کرده‌اند یا دلواپسان یا موافقان ظریف و یا نفوذی‌های خارجی. این روند کاری بود که مراقبت و امنیت بیشتری را می‌طلبید.»

دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به طرح اسم موضوع قاسم سلیمانی پس از انتشار مصاحبه جنجالی ظریف ویدئوی یک جلسه روضه‌خوانی را منتشر کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نخستین واکنش خود در اینستاگرام صوتی را منتشر کرد. او در این صوت می‌گوید: «معتقدم کاری به تاریخ نداشته باشید، چون خطاب به تاریخ می‌گویم، خیلی نگران تاریخ نباشید. نگران خدا و مردم باشید.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک ملت خرج میدان جنگ

    حیف یکدانه برگه رای که به صندوق این نظام ریخته شود.