ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر نماینده آمریکا در امور یمن به عربستان و عمان

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تیم لیندرکینگ، نماینده ویژه واشنگتن در امور یمن پنجشنبه ۲۹ آوریل/ ۹ اردیبهشت برای گفت‌وگو درباره یافتن یک راه‌کار سیاسی برای صلح یمن به عربستان سعودی و عمان سفر می‌کند. این سفر یک روز بعد از بازگشت وزیر خارجه ایران از عمان و اظهار امیدواری ولیعهد سعودی برای دستیابی به یک راه حل یمنی برای حل بحران انجام می‌شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی روز گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار امیدواری کرده بود که انصارالله یمن به میز مذاکره بازگردند. بن‌سلمان در همان حال خاطرنشان کرده بود که عربستان اجازه نمی‌دهد شبه‌نظامیان حوثی اطراف مرزهایش مستقر شوند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا گفت‌وگوهای تیم لیندرکینگ در عربستان سعودی و عمان بر ضرورت تداوم ارسال کالا و اقلام انسانی به شکل منظم و بدون مانع به سراسر یمن و پایان دادن به جنگ داخلی در آن کشور و دستیابی به یک توافق صلح پایدار با مشارکت همه طرف‌های درگیری متمرکز است.

کانون اصلی درگیری‌ها در جنگ یمن در حال حاضر در ارتفاعات حاشیه مأرب میان نیروهای وابسته به دولت عبدربه منصور هادی و حوثی‌ها است. تصرف این شهر، یا دست‌کم خارج کردن کنترل آن از دست دولت یمن، پیروزی بزرگی برای حوثی‌ها محسوب می‌شود. این شهر مرکز نفت و گاز یمن است و شرکت‌هایی چون اگزون موبیل و توتال منافعی در آن دارند. افزون بر این، سد مأرب یکی از مهم‌ترین منابع تأمین آب شرب این کشور بیابانی است و در زمان صلح ۴۰ درصد برق یمن را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا در ادامه بیانیه صبح پنجشنبه خود اعلام کرد که لیندرکینگ در تلاش برای به دست آوردن یک اجماع بین‌المللی برای توقف عملیات حوثی‌ها در مأرب است. لیندرکینگ دو هفته قبل گفته بود که حملات شبه‌نظامیان حوثی به منطقه مأرب بزرگترین تهدید در راه تلاش‌ها برای برقراری صلح است.

همزمان با این تحولات وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۸ اردیبهشت / ۲۸ آوریل در عمان با محمد عبدالسلام مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌های یمن دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ایران، ظریف در این دیدار از جنگ ۶ ساله در یمن ابراز تأسف کرده و خواهان پایان جنگ و رفع محاصره از این کشور شده است. وزیر خارجه ایران همچنین گفته است جمهوری اسلامی از برقراری آتش‌بس در یمن و گفت‌وگوهای یمنی- یمنی حمایت می‌کند و خواهان راه حل سیاسی برای حل بحران یمن است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.