ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رد صلاحیت‌ گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها

در حالی‌که گروهی از اصلاح‌طلبان بر شرکت در انتخابات پافشاری می‌کنند خبرها حاکی از آن است که هیأت‌های نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب را به‌شکل گسترده‌ای رد کرده‌اند. از ۱۲ عضو فعلی شورای پنجم شهر تهران که داوطلب حضور در انتخابات شوراها بودند، تنها دو نفر احراز صلاحیت شده‌اند در حالی که نامزدهای اصولگرا به جز دو نفر از مدیران محمدباقر قالیباف، شهردار سابق، همه تأیید صلاحیت شده‌اند. این وضعیت ظاهراً در شهرستان‌ها نیز مشهود است و اعتراض اصلاح‌طلبان را برانگیخته است.

رسانه‌های نزدیک به جناح اصلاح‌طلب در ایران، در گزارش‌های مختلفی از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داده‌اند. این گزارش‌ها حاکی از آن است که رد صلاحیت‌ها حتی از دوره‌های قبلی انتخابات شوراها نیز بیشتر است.

از میان ۲۱ عضو فعلی شورای شهر اصلاح‌طلب تهران تنها ۱۲ نفر برای انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ نام‌نویسی کرده بودند که به‌گفته روزنامه اعتماد تنها دو نفر از آن‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند.

محمدجواد حق‌شناس، حجت نظری، محمد سالاری، زهرا نژادبهرام، الهام فخاری، محمود میرلوحی، آرش میلانی، علی اعطا، افشین حبیب‌زاده، زهرا صدر اعظم‌نوری، محمد علیخانی و مجید فراهانی ۱۲ نفر کاندیدا بودند که از میان آن‌ها تنها محمد علیخانی و مجید فراهانی تأیید صلاحیت شده‌اند.

چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب مانند علی‌اکبر اولیا، نماینده مجلس هشتم، محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس و غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی، نماینده ادوار مجلس و شمار زیادی از جوانان اصلاح‌طلب نیز از سوی هیأت‌های نظارت استان‌ها رد صلاحیت شده‌اند.

سایت رویداد‌۲۴ متعلق به اصلاح‌طلبان از جلسه ویژه اصلاح‌طلبان برای بررسی رد صلاحیت‌ها خبر داده و به نقل از آن‌ها نوشته است «عدم التزام به اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه» دلیل رد صلاحیت ۱۰ عضو شورای شهر اعلام شده است.

محمود میرلوحی گفت:

«وقتی بیش از یک هزار ملک را از مدیران سابق شهرداری پس گرفته و فساد‌های برخی از این افراد را فاش می‌کنیم، احتمالاً به مزاج‌شان خوش نمی‌آید و ما را رد صلاحیت می‌کنند.»

«اعتماد» نوشته است حسن فائضی، رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان اصفهان در انتخابات شورای شهر نیز اعلام کرده، تمامی اعضای فعلی شورای شهر اصفهان که برای شرکت در دوره ششم انتخابات شوراهای شهر و روستا نام‌نویسی کرده بودند، رد صلاحیت شدند. این رد صلاحیت حتی شامل اعضایی شده که توسط هیأت اجرایی و مراجع چهارگانه تأیید شده بودند.

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد نیز با انتقاد از رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات شورای شهر گفت:

«تمام کسانی که به نحو دیگری صحبت می‌کردند حذف شده و کسانی که همراه بودند تأیید شدند.»

همشهری‌آنلاین در این‌باره نوشته است:

«خبر رد صلاحیت گسترده چنان برنامه اصلاح‌طلبان برای تهیه فهرست در انتخابات ششمین دوره شورای شهر را تحت‌تأثیر قرار داده است که تنها روزنه امیدشان فرصت چهار روزه اعتراض به نتایج اعلام‌شده و ایجاد تغییر اساسی در شمار داوطلبان‌شان است.»

این سایت افزوده است اگر تا میانه اردیبهشت رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با شورای نظارت استان و پس از آن شورای مرکزی هیأت نظارت به‌منظور تجدید نظر در رد صلاحیت‌ها به نتیجه نرسد، کار اصلاح‌طلبان به شعبه‌ ویژه دیوان عدالت خواهد کشید که «احتمال حصول نتیجه آن تا یک هفته به برگزاری انتخابات یعنی آغاز موعد رسمی تبلیغات کاندیداها طول خواهد کشید و رسماً و عملاً زمان مفید را برای تبلیغات و برنامه‌ریزی از اصلاح‌طلبان خواهد گرفت».

روز گذشته، چهارشنبه ۸ اردیبهشت، آذر منصوری، سخنگوی «جبهه اصلاحات ایران»، در اعتراض به رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در توئیتر نوشت:

«هیأت‌های نظارت بر انتخابات شوراهای مجلس یازدهم آن‌قدر رد صلاحیت کرده‌اند که باید با ذره‌بین دنبال تأیید صلاحیت‌شده‌ها گشت! آیا این ترجمه انتخابات پرشور بود؟»

سیدحسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران نیز در صفحه اینستاگرام خود از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات انتخابات شوراهای شهر و روستا انتقاد کرد. او در کلیپی گفت هیچ راهی جز «بازگشت به مردم» و هیچ چیزی برای کشور واجب تر از یک «انتخابات پر شور» و «شامل» نیست. انتخابات «شامل» یعنی باید همه در آن نماینده داشته باشند. شرط اول آن این است که بساط تنگ‌نظری و حذف برداشته شود.

«اعتماد» نوشته است:

«رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در تهران، اصفهان و برخی از دیگر کلان‌شهرها در آستانه انتخابات شورای شهر ششم، یادآور همان نگاهی است که مانع از ورود اصلاح‌طلبان به کارزار انتخابات مجلس یازدهم شد که حالا از جانب منتخبان همان انتخابات اعمال شده است.»

در حالی‌که اصلاح‌طلبان از رد صلاحیت‌های گسترده انتقاد می‌کنند، احمدی نادری، رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران، شمار ردصلاحیت‌شدگان در شهر تهران را حدود ۳۲۹ نفر، معادل ۱۴ درصد اعلام و دلیل ردصلاحیت ۹۰ نفر از آن‌ها را «نقص مدارک» عنوان کرده است.

نادری به خبرگزاری صدا و سیما گفت:

«در مجموع بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت شهرستان، صلاحیت یک‌هزار و ۴۰ نفر، معادل ۲۰ درصد، مورد تأیید قرار نگرفته است.»

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شورای نامگذاری خیابانهای شهر

    این رانتخواران شوراهای شهر به چه درد میخورند؟ جز اینکه مرتب نام خیابانها را عوض میکنند و آدرس پیدا کردنها را سخت