ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش روسیه به فایل صوتی ظریف: ملاک مواضع رسمی ایران است نه «اظهارات نسنجیده»

در حالی‌که افشای فایل صوتی محمدجواد ظریف پیامدهای حقوقی در ایران داشته است، روسیه که ظریف از مخالفت این کشور با برجام سخن گفته بود، پس گذشت چهار روز از انتشار این فایل به آن واکنش نشان داد و گفت موضع رسمی تهران ملاک است و نه «اظهارات غیرقابل قبول».

به‌گزارش خبرگزاری تاس روسیه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت / ۲۹ آوریل درباره انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت:

«دوست ما، جمهوری اسلامی ایران، ظاهراً روزهای آسانی را پشت سر نمی‌گذارد. به همین دلیل، از نظر ما، هر گونه درز رسانه‌ای باید از دریچه این شرایط بررسی شود. در کل ما همیشه موضعِ بارها اعلام‌شده تهران را مبنا قرار می‌دهیم.»

زاخارووا با بیان این‌که «روسیه به‌دنبال گسترش همکاری با ایران است» و عمل را مبنای روابط با شرکای خود قرار می‌دهد و «نه حرف را»، تأکید کرد که روسیه «منافع یا شرکای خود» را معامله نمی‌کند و ترجیح می‌دهد «اساساً بر اساس اعمال آن‌ها قضاوت کند و نه برخی اظهارات نسنجیده یا غیرقابل قبول».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین انتشار این فایل صوتی در میانه مذاکرات برجام در وین را به زیان این گفت‌وگوها دانست اما افزود: «مسکو به تلاش خود برای احیای برجام ادامه می‌دهد» و «ایران بارها به‌صورت رسمی از مواضع مسکو در قبال برجام قدردانی و از تداوم همکاری‌ها با روسیه استقبال کرده است».

فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای محمدجواد ظریف یکشنبه ۴ اردیبهشت منتشر شد. ظریف در این فایل با اشاره به کارشکنی روس‌ها درباره برجام گفته بود «هدف روس‌ها این بود که توافق هسته‌ای انجام نشود. آن‌ها وقتی دیدند ما داریم به توافق می‌رسیم شروع کردند به ایجاد مانع».

ظریف همچنین با بیان این‌که «اراده روسیه به آن بود که دستاورد وزارت خارجه ایران را نابود کند» افزوده بود روس‌ها قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس را با این هدف به مسکو دعوت کردند و «سفر سلیمانی به روسیه به اراده مسکو شکل گرفت نه به اراده ما».

ظریف همچنین در این فایل گفته بود که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. افشای این فایل سبب واکنش‌های بسیاری در داخل ایران شد.

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت در ارتباط با این فایل صوتی، حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که گفته می‌شود از برگزارکنندگان نشست فاش‌شده با ظریف بوده استعفا داد و در پی آن حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت را جایگزین او کرد. روحانی در حکم خود نوشت ربیعی با حفظ سمت‌اش به‌عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک منصوب می‌شود. او اظهار امیدواری کرد که علی ربیعی «با رعایت سیاست‌های کلی نظام» به وظایف خود عمل کند.

علی ربیعی، سه‌شنبه ۷ اردیبهشت در یک نشست خبری ادعا کرده بود که فایل صوتی ظریف به سرقت رفته و روحانی به وزارت اطلاعات دستور پیگیری آن را داده است.

در همین حال عصر پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی به‌نقل از یک منبع آگاه در قوه قضائیه نوشت «حدود ۲۰ نفر از عوامل مرتبط» با انتشار فایل صوتی ظریف از سوی دستگاه قضایی ممنوع الخروج شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز به نقل از یک منبع مطلع در قوه قضائیه شمار افراد ممنوع الخروج‌شده را «بیش از ۱۵ نفر» گزارش داده است.

این خبرگزاری‌ها اطلاعاتی بیش‌تری در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.