ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت ۳۰ نفر از کارگران معترض در تهران و سنندج، تجمع اعتراضی در چندین شهر

گزارش‌های غیررسمی برخی فعالان کارگری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی است که دست‌کم در تهران، نیروهای امنیتی از تشکل‌های وابسته به حکومت نیز برای برهم زدن اعتراضات کارگران استفاده کرده‌اند.

گزارش‌ها از ایران حاکی است که حدود ۳۰ نفر از کارگران معترض که صبح امروز در مقابل ساختمان وزارت کار در تهران تجمع کرده بودند دستگیر شده‌اند. در سنندج نیز شیث امانی از فعالان کارگری در این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

اتحادیه آزاد کارگران گزارش داده است که دستگیری‌ها با هدف مقابله با گسترش اعتراضات انجام شده است.

هنوز در مورد هویت افرادی که در تجمعات روز کارگر دستگیر شده‌اند منتشر نشده است. گزارش‌های غیررسمی برخی فعالان کارگری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی است که دست‌کم در تهران، نیروهای امنیتی از تشکل‌های وابسته به حکومت نیز برای برهم زدن این اعتراضات استفاده کرده‌اند.

در گزارشی که اتحادیه آزاد کارگران از رویدادهای امروز در مقابل وزارت کار داده، آمده است:

«در خیابان اصلی مقابل وزارت کار از همان ساعات اولیه صبح حجم بسیار زیادی از نیروهای پلیس ‌و لباس شخصی‌ها مستقر شده بودند که مانع از شکلگیری تجمع کارگران شوند. با نزدیک شدن به ساعت ۱۰:۳۰ که زمان شروع تجمع بود حضور نیروهای امنیتی بخصوص لباس شخصی‌ها بسیار شدت گرفت به طوریکه در جلوی متروی شادمان تجمع گسترده‌ای از لباس شخصی‌ها به وجود آمده بود که مانع از عبور تجمع‌کنندگان از مترو به جلوی وزارت کار شوند. جمع زیادی از کارگران، بازنشستگان، معلمان و دیگر فعالین به محل‌ وزارت نزدیک شده بودند که اقدام به برگزاری تجمع نمایند و این منجر به ترس و وحشت و دستپاچگی نیروهای امنیتی شده بود که لباس شخصی‌ها از ترس اقدام حاضرین برای برگزاری تجمع، هر کسی را که به او مشکوک می‌شدند ‌سریعاً دستگیر کرده و سوار بر ماشین‌های پلیس می‌کردند . گمانه‌زنی‌ها بر این است که حدوداً نزدیک به ۳۰ نفر در محدوده وزارت کار دستگیر شده‌اند. موقعیت وزارت کار به طوری است که نیروهای امنیتی و‌ انتظامی به راحتی می‌توانند اطراف آن‌ را قُرُق کنند و اجازه نزدیکی به ساختمان را ندهند. بخصوص که هم مقر پلیس راهنمایی و رانندگی مقابل وزارت و هم زیر زمین ساختمان وزارت را قبل از شروع تجمعات مملو از نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی می‌کنند.»

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر نیز گزارش داده است که دستگیری شیث امانی در محل شهرک صنعتی شماره ۲ این شهر رخ داده است. شیث امانی در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ نیز توسط ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج با استناد به مجوز قضایی احضار شده بود، که در پی آن در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، پس از مراجعه به این نهاد مورد بازجویی قرار گرفته و از سوی مامورین امنیتی مورد تهدید قرار گرفته بود.

اتحادیه آزاد کارگران همچنین اعلام کرده است که دستگاه‌های امنیتی در تماس‌ تلفنی با اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران، از جمله جعفر عظیم‌زاده و پروین محمدی، به آنان گفته بودند که حق برگزاری یا شرکت در تجمعات اول ماه می را ندارند.

نیروهای امنیتی در هفته‌های گذشته با احضار فعالان کارگری در شهرهای مختلف به آن‌ها درباره دادن فراخوان برای حضور در تجمعات کارگری در روز اول ماه می هشدار داده بودند.

کانال تلگرامی «همراه کارگران» درباره روند دامنه‌دار تهدید فعالان کارگری نوشته است:

«نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در تماس‌های تهدیدآمیز با تعدادی از فعالین کارگری طیف‌های مختلف، خواستار خودداری از حضور آنان در هر تجمعی به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر شده‌اند. این تهدیدات نشانه وحشت حاکمیت از اعتراضات مستقل کارگران و مزد و مستمری‌بگیران کشور علیه فقر و فلاکت است؛ اعتراضاتی که هم‌روند با عمیق‌تر شدن شکاف‌های درونی گروهبندی‌های حاکمیتی همچنان در حال گسترش است. فعالین کارگری و تهدیدشدگان که تجربه سالها برخوردهای تهدیدآمیز، زندان، تبعید، آوارگی، اعدام‌های دسته جمعی زندانیان سیاسی، قتل های زنجیره ای، آدم‌ربایی و ترور این حاکمیت را دارند قطعا مرعوب تهدیدات نیروهای امنیتی نمی‌شوند.»

به رغم این تهدیدها، حال تعدادی از تشکل‌های کارگری مستقل، با انتشار بیانیه‌هایی ضمن اعتراض به استثمار گسترده و سیستماتیک نیروی کار، خواستار اتحاد کارگران و برگزاری تجمعات اعتراضی شده بودند.

گزارش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی از شهرهای دیگر نیز نشان می‌دهد به رغم شرایط کرونا و همه‌گیری، تجمع‌های اعتراضی کارگران برگزار شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.