ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطیب‌زاده در مورد تبادل زندانیان با آمریکا و بریتانیا: در دست پیگیری است

شبکه المیادین از توافق ایران با آمریکا و بریتانیا بر سر تبادل زندانیان و پرداخت ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران خبر داد اما آمریکا این موضوع را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز بدون دادن پاسخی روشن در این‌باره گفت «همیشه ایده‌ها و طرح‌هایی در این زمینه مطرح بوده است».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در نشست خبری خود در مورد خبرهای منتشرشده در ارتباط با توافق ایران و آمریکا و بریتانیا برای تبادل زندانیان بین دو کشور گفت:

«موضوع زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست و همواره در دستور کار ایران قرار داشته است و جدا از تمامی گفت‌وگوها و مسیرهای دیگری که در حوزه برجام یا موضوعات مرتبط بوده این موضوع پیگیری شده است.»

خطیب‌زاده افزود:

«همیشه ایده‌ها و طرح‌هایی در این زمینه مطرح بوده و در دست پیگیری است.»

شبکه المیادین پیش از این به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرده بود که واشنگتن ۴ زندانی ایرانی را در مقابل آزادی ۴ زندانی آمریکایی توسط جمهوری اسلامی آزاد می‌کند. این شبکه همچنین گفته بود که «واشنگتن ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد خواهد کرد.» این خبر را صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز چند بار تکرار کرد.

در پی انتشار این خبر، ‌ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این موضوع را تکذیب کرد اما گفت پیگیری پرونده آمریکایی‌های بازداشتی یا مفقود شده در ایران تا بازگرداندن این افراد نزد خانواده‌هایشان متوقف نخواهد شد.

خظیب‌زاده در مورد توافق بر سر آزادشدن ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران گفت:

«در خصوص آزادی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سیاست ما همانی است که همیشه گفته‌ایم و این‌که همه این‌ها در یک جا باید آزاد شود.»

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز خبر المیادین مبنی بر توافق ایران و آمریکا در زمینه تبادل زندانیان را تکذیب کرد. با این حال آسوشیتدپرس از شواهدی خبر داد که در طول هفته‌های اخیر درباره تبادل زندانی گفت‌وگوهایی با مقام‌های ایرانی صورت گرفته است.

آزادی نازنین زاغری

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین در مورد آزادی نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی ـ بریتانیایی و این‌که آیا مسیر حقوقی آن در جریان است، گفت:

«گفت‌وگوی حقوقی بین ایران و بریتانیا در جریان نیست و قوه قضائیه باید در مورد این پرونده اظهارنظر کند. گفت‌وگوهایی که بین دو کشور صورت می‌گیرد مسائلی است مربوط به روابط دو کشور و بریتانیا در حوزه‌های مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما نیز پاسخ‌هایمان را به صورت شفاف و روشن به آن‌ها داده‌ایم.»

شبکه المیادین روز یکشنبه در گزارش خود همچنین گزارش داده بود که نازنین زاغری در ازای پرداخت بدهی بریتانیا به ایران در ارتباط با قرارداد فروش تانک‌های چیفتن آزاد خواهد شد.

رویترز اما به نقل از یک مقام دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا این خبر را تکذیب کرد.

بریتانیا بابت خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۷ و عدم تحویل آن به ایران ۴۰۰ میلیون پوند به ایران بدهکار است و در پنج سال گذشته مذاکره بر سر این بدهی‌ بخشی از مذاکرات جانبی بر سر آزادی نازنین زاغری بوده است.

دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذشته (یکشنبه) در این‌باره گفت:

«این چیزی نیست که در حال حاضر مانع ما می‌شود، مسئله گسترده‌تر از این‌هاست.»

راب بازداشت نازنین زاغری را غیرقانونی خواند و گفت: «رفتار با او مصداق شکنجه است».

نازنین زاغری، کارمند بنیاد تامسون رویترز، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه خمینی تهران به دست نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و سپس به اتهام‌های متعدد از جمله «براندازی نرم» و همکاری با «مؤسسات معاند» به پنج سال زندان محکوم شد.

این زندانی سیاسی که از ابتدای امسال و به‌دلیل مقررات سازمان زندان‌ها برای مقابله با کرونا به حبس خانگی با مچ‌بند الکترونیکی فرستاده شده بود، روز ۱۷ اسفندماه گذشته با پایان یافتن مجازات حبس پنج ساله خود آزاد شد. اما حجت کرمانی، وکیل مدافع او ۶ اردیبهشت از صدور رأی پرونده دوم موکل خود خبر داد و گفت بر اساس این رأی نازنین زاغری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.