ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی دانش آموزان در چند شهر با خواست لغو امتحان حضوری

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است نظر به اهمیت دروس پایه نهم و دوازدهم دبیرستان‌ها، امتحانات آن در سراسر کشور - حتی در مناطق قرمز و نارنجی- به صورت حضوری برگزار می‌شود. برگزاری امتحان حضوری در شرایط کرونایی اعتراض دانش آموزان را برانگیخته است. دانش آموزان همچنین می‌گویند آموزش مجازی دسترسی آن‌ها را به آموزش باکیفیت محدود کرده و می‌پرسند مگر در یک سال تحصیلی در کلاس‌ها حضور داشته‌ایم که بخواهند امتحانات را حضوری برگزار کنند؟

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت گروه‌هایی از دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم در چند شهر از جمله یزد، قزوین، گلپایگان و شهر کرد مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند. دانش آموزان شعار می‌دادند: «آموزش حضوری نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «آموزش مجازی، امتحان مجازی».

در ماهشهر، نیروی انتظامی مانع از تجمع دانش آموزان مقابل اداره آموزش و پرورش در بلوار طالقانی شد و آن‌ها را پراکنده کرد.

در گلپایگان هم حضور نیروی انتظامی پُررنگ بود. در گزارشی از تجمع دانش آموزان در گلپایگان که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، آمده است:

«امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، دانش‌آموزان دو مقطع نهم و دوازدهم در اعتراض به حضوری شدن امتحانات پایان ترم در شرایط شیوع خطرناک کرونا در مقابل اداره آموزش و پروش دست به تجمع زدند. تجمع اولیه مقابل آموزش و پرورش با حضور تعداد زیادی از دانش آموزان شکل گرفت، نیروهای انتظامی و لباس شخصی با حضور در کوچه منتهی به ساختمان آموزش و پرورش دانش آموزان را محاصره کرده‌ بودند.
دانش آموزان با شعار «امتحان حضوری نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» نسبت به تصمیم اتخاذ شده اعتراض کردند و در همین حین مسئولین آموزش و پرورش دانش آموزان دختر و پسر را از هم جدا کرده و دانش آموزان را به محوطه داخلی ساختمان آموزش و پرورش بردند و بعد رئیس آموزش و پرورش به میان دانش آموزان آمد تا آنها را آرام کند.
در حین سخنرانی رئیس آموزش و پرورش یکان‌های ضد شورش تمام کوچه منتهی به ساختمان آموزش و پرورش را پر کردند.
در آخر هم دانش آموزان خواستار لغو حضوری امتحانات شدند و گفتند اگر به خواسته‌هایشان رسیدگی نشود تجمع را ادامه خواهند داد».

دانش آموزان در اصفهان شنبه ۱۱ اردیبهشت نیز تجمع کرده بودند. محمدرضا ناظم‌زاده معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان در رابطه با تجمع اعتراضی دانش آموزان گفت تصمیم برگزاری امتحان حضوری تصمیمی کشوری است و تنها در صورتی تغییر خواهد کرد که ستاد ملی کرونا دستور جدیدی صادر کند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است برگزاری امتحانات از ۲۷ اردیبهشت آغاز و ۲۴ خرداد به پایان می‌رسد. وزیر آموزش و پرورش تأکید کرده است در شهرهایی که به دلیل کرونا، در وضعیت قرمز و نارنجی هستند، امتحانات نوبت دوم (پایان سال) به شکل غیرحضوری با مسئولیت معلمان و مدیران مدارس برگزار می‌شود.

او افزوده است امتحانات دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم به دلیل اهمیت آن در همه شهرها به شکل حضوری برگزار می‌شود. زیرا «اگر این آزمون‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند و سئوال‌ها و روش‌ها یکسان نباشد، ممکن است در حق برخی‌ها اجحاف شود».

وزیر آموزش و پرورش در حالی از احتمال «اجحاف» در مورد دانش آموزان سخن می‌گوید که طی یک سال گذشته بنا بر آمار رسمی، حدود سه و نیم میلیون دانش آموز به دلیل عدم دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت قادر نشده‌اند از آموزش مجازی از طریق شبکه موسوم به شبکه شاد استفاده کنند. کلاس حضوری نیز برای آنان تشکیل نشد و این کودکان به ویژه در مناطق محروم از تحصیل بازمانده‌اند.

تا کنون چند کودک دانش آموز که به دلیل عدم دسترسی به گوشی همراه و اینترنت از تحصیل بازمانده بودند، دست به خودکشی زده‌اند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) پس از بازگشایی مدارس در شهریور ۹۹ اعلام کرد ۲۱ درصد دانش‌آموزان از امکان استفاده از شبکه شاد محروم‌اند. این محرومیت هم شامل ابزارهای فیزیکی همچون موبایل و تبلت و هم دسترسی به اینترنت با کیفیت است.

از سوی دیگر به‌راه انداختن شبکه آموزش مجازی بدون فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم سبب شد دانش آموزانی که قادر به استفاده از شبکه شاد شدند و نیز معلمان از کیفیت این شبکه رضایت نداشته باشند.

در پی گسترش اعتراض دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار تجدید نظر در تصمیم وزارت آموزش و پرورش شد. او نوشت «در مقطع فعلی که کشور با جهش سوش انگلیسی و احتمالاً در روزهای آینده با سوش هندی و آفریقایی ویروس کرونا مواجه است» برگزاری امتحانات حضوری دانش آموزان به صلاح نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.