ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ گورخر نر آفریقایی پس از نگهداری در شرایط اسفناک در گمرک ایران

مرگ گورخر نر آفریقایی باغ‌وحش صفادشت پس از نگهداری نامناسب چندین روزه در گمرک و وضعیت بد حمل و نقل، تنها یکی از نمونه‌های تأسف‌بار مرگ حیوانات در باغ وحش‌های ایران است. پس از انتقاد گسترده مردم در شبکه‌های اجتماعی از اتفاق رخ‌داده برای گورخرهای وارداتی از هلند، اکانت اینستاگرام باغ‌وحش صفادشت در پاسخ، به منتقدان توهین کرد و آنها را «آشغال»، «مفت‌خور»، «بی‌لیاقت» و ... خواند.

سه رأس گورخر آفریقایی شامل یک گورخر نر و دو گورخر ماده هفته گذشته از هلند به ایران منتقل شدند. هدف زاد و ولد آنها در مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت استان تهران بود. گورخرها را چند روز در گمرک در شرایط اسف‌بار نگه داشتند و سپس در شرایط نامناسب حمل و نقل کردند و آنها را بالاخره ۱۲ اردیبهشت به صفادشت تحویل دادند. گورخر نر تلف شد. حال دو گورخر ماده نیز مساعد نیست.

بر اساس ویدئویی منتسب به نگهداری از این گورخرها در گمرک که در شبکه‌های اجتماعی و توسط «بینانیوز» منتشر شده، یک گورخر در حالی دیده می‌شود که داخل جوی آب سقوط کرده است.

شهرآرانیوز، روزنامه شهرداری مشهد درباره وضعیت گورخر داخل این ویدئو می‌نویسد: «یکی از آن‌ها داخل جوی آب می‌افتد و پای چپش می‌شکند. شدت شکستن استخوان به حدی است که پا کاملا پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را ندارد».

با وجود این، همان‌طور که در بخشی از این ویدئو دیده می‌شود، یکی از مردان حاضر با چیزی شبیه به افسار به سر و گردن گورخر می‌کوبد تا حیوان آسیب‌دیده را به زور از جوی آب بیرون بکشد.

محمد کرمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران دوشنبه ۱۳ اردیبهشت به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود که سازمان دامپزشکی در حال بررسی علت مرگ حیوان است:

« این سه راس گورخر آفریقایی تنها یک روز است که وارد مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت شده‌اند و سازمان دام‌پزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر این مجموعه است.»

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت که گورخرها از مسیر بلغارستان ــ ترکیه از هلند به ایران ارسال شده اند و بر خلاف قوانین برای چند روز در گمرک نگهداری شده اند: «حیوانات زنده باید سریعا به مرکز نگهداری حیات وحش یا باغ‌وحش مقصد منتقل شوند تا تیمار و قرنطینه و تحت نظارت دام‌پزشک قرار گیرند.» او احتمال بیماری پیشینی گورخر نر را رد کرد و گفت که سلامت حیوانات در مبدأ بررسی و تأیید شده است و دلیل احتمالی تلف شدن گورخر نر را نگهداری گورخرها «در محفظه‌ای در گمرک» دانست.

باغ وحش صفادشت نیز در پستی اینستاگرامی درباره تلف‌شدن گورخر نر نوشت که این گورخر ششم اردیبهشت بدون تأخیر از گمرگ ترکیه گذشته اما در گمرک مرز بازرگان چهار روز توقیف مانده، ۹ اردیبهشت به گمرگ تهران منتقل شده و ۱۱ اردیبهشت به گمرک تعطیل تهران رسیده و بالاخره ۱۹:۳۰ شب از آنجا به مقصد باغ وحش ترخیص شده است.

بنا به این پست اینستاگرامی، گورخر نر در خودروی حمل گورخرها تلف شده بود. أحوال عمومی دو گورخر دیگر نیز خوب نیست. مهم‌ترین دلیل این فاجعه نیز «استرس جابجایی و طولانی شدن زمان نگهداری در گمرک» خوانده شده است.

بر أساس این پست، گمرک گفته بوده که حیوانات «أقلام غیرضروری» هستند و برای همین تشریفات گمرکی ترخیص آنها چند روز به طول انجامیده است.

در ۱۹ مهر ۱۳۹۷ نیز سازمان محیط زیست برای بازگرداندن گورخر ایرانی به پارک ملی کویر ۱۰ گورخر را در منطقه توران گرفت تا به این پارک انتقال دهد اما پنج گورخر حین انتقال جان دادند و پنج گورخر دیگر نیز پس از رسیدن به محل نگهداری، بنا به گزارش‌ها «فرار کردند».

وضعیت حیوانات خارجی در باغ‌وحش‌های ایران نیز به طور کلی مساعد نیست. آذر گذشته ببر ماده سفید باغ وحش ارم که بهمن ۹۳ انتقال آن به ایران خبرساز شد، بر اثر نگهداری در شرایط نامناسب و حمله ببر نر به آن کشته شد. باران بچه شامپانزه بی‌سرپرست باغ‌وحش ارم نیز در قفس‌هایی نگهداری می‌شد که اعتراض مردم را برانگیخت.

هیرمان تنها شیر نر ایرانی نیز که ۱۳۹۸ از بریستول بریتانیا به باغ وحش ارم منتقل شد أصلا حال خوشی ندارد و به گفته مسئولان باغ وحش، دچار اختلال در قسمت فوقانی سیستم تنفسی شده است.

اکانت اینستاگرام باغ وحش پس از بالاگرفتن انتقادها نسبت به اتفاق افتاده برای گورخر نر آفریقایی، به منتقدان توهین کرد و آنها را «آشغال»، «مفت‌خور»، «بی‌لیاقت» و ... خواند. نویسنده این پست‌ها که ظاهراً نقشی در مالکیت باغ وحش دارد، همچنین با برجسته کردن هزینه‌ای که برای این حیوانات داده، با ادبیات قابل توجهی منتقدان را خطاب قرار داد و نوشت: «کدوم گوری بودید یک سال قبل پولشون پرداخت شد. کل زندگی جد و آبادتون پول این حیووناست.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اشرف مخوفات

    در جنگل ج.ا آدم به آدم رحم نمیکند آدم به حیوان پیشکش