ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب گسترده فلسطینیان در بیت‌المقدس: ابراز نگرانی آمریکا، اروپا، روسیه و سازمان ملل

به دنبال تشدید تنش‌ها در منطقه شیخ جراح بیت المقدس (اورشلیم) و زخمی‌شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر در حمله نیروهای اسرائیل به مراسم شب قدر در مسجد الاقصی، گروه چهارجانبه میانجی در خاورمیانه متشکل از ایالات متحده آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نسبت به خشونت علیه فلسطینیان در اورشلیم و بالاگرفتن درگیری‌ها ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه مشترکی که عصر شنبه ۸ مه/۱۸ اردیبهشت صادر شد، آمده است:

«ما از اظهارات تحریک‌آمیز برخی از گروه‌های سیاسی و همچنین پرتاب راکت و بالن‌های آتش‌زا از غزه به سمت اسرائيل و حمله به زمین‌های کشاورزی فلسطینیان در کرانه باختری نگران‌ایم. فرستادگان ما ضمن ابراز نگرانی جدی از احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایی که نسل به نسل در آن‌ها زندگی کرده‌اند، مخالفت خود را با این اقدامات یکجانبه‌ای که تنها به تشدید تشنج منجر خواهد شد، ابراز می‌کنند».

در ادامه این بیانیه از مقام‌های اسرائیل خواسته شده «خویشتنداری کنند و از اقداماتی که باعث تشدید وضعیت در این روزهای مقدس مسلمانان می‌شود، بپرهیزند».

به گزارش خبرگزاری رویترز و شبکه الجزیره نیروهای اسرائيل در سرکوب معترضان فلسطینی ده‌ها تن از آن‌ها را زخمی کرده‌اند.

برای دومین شب پیاپی نیروهای امنیتی اسرائیل با معترضان فلسطینی در شرق بیت‌المقدس درگیر شدند. براساس گزارش پزشکان دست کم ۶۴ فلسطینی عمدتاً با گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های صوتی یا ضرب و شتم زخمی شده‌اند. طبق اعلام هلال احمر فلسطین در میان زخمی‌ها کودکان خردسال و یک کودک یکساله نیز دیده می‌شود و ۱۱ نفر براثر جراحت‌ها به بیمارستان منتقل شده‌اند.

پلیس اسرائیل هم اعلام کرده حداقل یک افسر آسیب دیده است.

بالغ بر ۲۰۰ زخمی در حمله اسرائيل به مسجدالقصی

بنابر گزارش شبکه الجزیره در حمله جمعه شب پلیس به ده‌ها هزار نمازگزار مسلمان که برای برگزاری مراسم شب قدر به مسجدالقصی در بیت‌المقدس رفته بودند و درگیری با معترضان در اطراف مسجد ۲۰۵ فلسطینی زخمی شده‌اند. هلال احمر فلسطین تعداد زخمی‌ها را ۹۰ نفر اعلام کرد. گفته می‌شود درگیری‌ها ۱۸ نیروی پلیس اسرائيل را نیز زخمی کرده است.

نیروهای امنیتی اسرائیل که به صورت گسترده در اطراف مسجد مستقر شده بودند، سوار بر اسب و مجهز به تجهیزات ضد شورش با بمب صوتی و ماشین‌های آب‌پاش جوانان فلسطینی‌ را که با روشن کردن آتش و تخریب راه‌بندهای پلیس به سمت آن‌ها سنگ پرتاب می‌کردند، پراکنده کردند.

معترضان فلسطینی در درواز دمشق در بیت‌المقدس - نیروهای اسرائيل به سمت معترضان بمب صوتی پرتاب کردند (عکس از EMMANUEL DUNAND / AFP)

سرکوب معترضان فلسطینی به موجی از اعتراض‌های بین‌المللی منجر شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در توییتر حمله پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی و رفتار خشونت‌آمیز با فلسطینی‌ها که به گفته او هرسال در ماه رمضان تکرار می‌شود، را محکوم کرد.

برنی سندرز، سناتور آمریکایی هم روز شنبه در توییتی از دولت ایالات متحده خواست که موضع خود را در برابر اخراج خانواده های فلسطینی در محله شیخ جراح اورشلیم روشن کند.

«مرکز حقوق اقلیتهای عرب در اسرائیل»، سازمان غیردولتی اسرائیلی عربی هم از مقام‌های ارشد اسرائیلی خواست تا به نیروهای امنیتی دستور دهند تا «هجوم خشونت‌بار» به مسجد الاقصی را متوقف کرده و از اعمال زور و خشونت علیه نمازگزاران و کارکنان درمانی فلسطینی دست بردارند.

از سوی مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اما از اقدامات نیروهای پلیس دفاع کرد و گفت پلیس ضدشورش بعد از آن‌که فلسطینیان به سمت ماموران سنگ و آتش پرتاب کرده‌اند، به محوطه مسجدالقصی هجوم برده». او در جلسه‌ای با مقام‌های امنیتی اسرائیل مدعی شد اسرائیل به «آزادی عبادت» متعهد است اما مسئولیت خود را برای برقراری نظم و قانون در اورشلیم (بیت‌المقدس) ایفا می‌کند.

ده ها معترض عرب اسرائیلی نیز در همبستگی با ساکنان شیخ جراح در سراسر اسرائیل تجمع کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته بود: «اشغال، تروریسم است».  

احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح

تنش‌ها در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه در ماه رمضان افزایش پیدا کرده و خشم فزاینده از اخراج احتمالی فلسطینیان از خانه‌هایشان در بیت‌المقدس شرقی به این تنش‌ها دامن زده است. گروهی از یهودی‌های اسرائیل در راستای طرح غیرقانونی گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین ادعای مالکیت این زمین‌ها را دارند و قرار است روز دوشنبه دادگاهی در اسرائيل رای نهایی را درباره مالکیت این خانه‌ها صادر کند.

ماموران مرزی اسرائیل طی چند روز گذشته با شلیک آب، گاز اشک آور، گلوله های پلاستیکی و بمب صوتی به کسانی که در حمایت از ساکنان در معرض اخراج محله شیخ جراج قصد تحصن داشتند، حمله و آن‌ها را پراکنده کردند. در تصاویر منتشر شده نیروهای پلیس اسرائیل چادرهای تحصن‌کنندگان را تخریب کرده و مردم را از محل اعتراض دور می‌کنند. در یکی از فیلم‌ها یک افسر پلیس زنی فلسطینی را با خشونت در جاده می‌کِشد.

بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله، اردن، مصر، تونس، پاکستان و قطر هم به خشونت نیروهای اسرائيلی علیه فلسطینیان اعتراض کردند. مقام‌های ایران هم خشونت علیه فلسطینیان را «جنایت جنگی» خواندند.

اتحادیه عرب اعلام کرده است که روز دوشنبه ۱۰ مه/۲۰ اردیبهشت در همین رابطه نشست اضطراری برگزار می‌کند. تحلیل‌گران اما پیش‌بینی می‌کنند این نشست در صورت اکتفا به محکوم‌کردن اسرائیل و عدم رجوع به اقدامات عملی معنی‌دار از جمله توسط کشورهایی که اخیراً روابط عادی با اسرائیل را از سرگرفتند، تاثیری در رفتار اسرائیل نخواهد گذاشت.

تنش‌ها در فلسطین به نوار غزه نیز کشیده شده است و صدها معترض در مرز با اسرائیل تجمع کردند. ارتش اسرائيل از پرتاب بالون‌های آتش‌زا و یک راکت شبه‌نظامیان غزه به اسرائیل خبر داده که خسارتی به جا نگذاشته است. به تایید ارتش، اسرائیل در حال افزایش نیروهای خود در غزه و کرانه باختری‌ست.

فلسطینیان خواهان قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین در آینده هستند. اسرائیل اما بدون توجه به قوانین و تعهدات بین‌المللی ادعا می کند کل شهر را به عنوان پایتخت جاودانه و غیر قابل تقسیم خود در اختیار دارد.

پنج‌شنبه گذشته فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا با صدور بیانیه مشترکی هشدار دادند: «اگر تصمیم اسرائيل برای پیشبرد شهرک‌سازی در هارحوما که بین بیت‌المقدس شرقی و بیت لحم واقع شده اجرایی شود، آسیب بیشتری به چشم‌انداز تشکیل کشور فلسطین خواهد زد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.