ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان به ترور یک فعال مدنی در عراق، دیوار کنسولگری ایران در کربلا را آتش زدند

پس از ترور ایهاب جواد الوزنی، از رهبران اعتراض‌ها علیه دخالت‌های ایران در امور داخلی عراق، معترضان دیوار کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا را آتش زدند.

پس از ترور یک فعال مدنی در عراق و در واکنش به این ترور، معترضان عراقی در شهر کربلا، دیوار کنسولگری، اتاقک نگهبانی و کانکس‌های متعلق به کنسولگری ایران در کربلا را آتش زدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، شامگاه یکشنبه ۹ مه / ۱۹ اردیبهشت یک روز پس از ترور ایهاب جواد الوزنی، از فعالان مدنی شهر کربلا، معترضان به مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر کربلا رفتند و بخش‌هایی از سازه‌های متعلق به این کنسولگری از جمله کانکس‌های مقابل این کنسولگری را آتش زدند.

ایهاب جواد الوزنی در سال ۱۳۹۸ از رهبران اعتراض‌های ضد دولت وقت عراق و علیه دخالت‌های ایران در سیاست عراق بود.

سازمان‌های امنیتی عراق صبح روز یکشنبه در بیانیه‌ای نوشتند که ایهاب جواد الوزنی در مقابل منزلش در کربلا هدف شلیک گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و ترور شد.

موتورسوارهای ناشناس بیرون خانه الوزنی او را هدف گلوله قرار دادند - این روشی است که پیش از این هم برای ترور مخالفان دخالت‌های ایران در سیاست داخلی عراق استفاده شده است.

الوزنی به غیر از اینکه در تظاهرات‌های علیه دخالت‌های ایران از مسئولان هماهنگی در استان کربلا بود، در انتخابات ۲۰۱۸ عراق هم از جانب حزب الشعب للاصلاح نامزد شده بود. گروه سیاسی نزدیک به الوزنی و خود او به فسادهای اقتصادی در دولت عراق که آن را ناشی از دخالت‌های ایران می‌دانند، معترض هستند.

ایهاب جواد الوزنی در سال ۱۳۹۸ از رهبران اعتراض‌های ضد دولت وقت عراق و علیه دخالت‌های ایران در سیاست عراق بود.

کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا این ترور را محکوم کرده است. خبرنگار خبرگزاری تسنیم هم نوشته است که هیچ آسیبی به ساختمان کنسولگری وارد نشده است. تسنیم که تظاهرات‌کنندگان را آشوبگران خوانده است نوشت نیروهای ضد شورش آنها را از نزدیک ساختمان کنسولگری دور کرده‌اند.

پیش از حرکت به سوی کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا، معترضان روز یکشنبه در مراسم تشیع جنازه یهاب جواد الوزنی شرکت کرده بودند و خشم گسترده نسبت به ترور نهایت چند ده نفر از معترضان را به مقابل دیوارهای کنسولگری رساند.

در تظاهرات روز یکشنبه در عراق و در اعتراض به ترور الوزنی، تظاهرکنندگان جاده‌ها و پل‌ها را با لاستیک‌های که آتش زده بودند مسدود کردند. معترضان همین روش را در خارج از کنسولگری ایران به کار بستند و علاوه بر لاستیک، کانکس‌های مقابل ساختمان کنسولگری را هم آتش زدند.

پلیس کربلا تحقیقات در مورد مرگ الوزنی را آغاز کرده اما تظاهرکنندگان خواستار این هستند که تحقیقات مستقل در مورد این ترورها انجام شود.

در پاییز ۱۳۹۸ و در جریان اعتراضات گسترده به دخالت‌های ایران، در بغداد، کربلا و نجف هم اتفاق‌های مشابهی افتاد و معترضان پرچم جمهوری اسلامی در کنسولگری این کشور در نجف را پایین آورده و پرچم عراق را جایگزین آن کردند.

سازمان عفو بین الملل در ژانویه ۲۰۲۰، تخمین زده بود که دست کم ۶۰۰ نفر از فعالان مدنی جنبش تظاهرات‌های مخالف فساد‌های سیستمی و دخالت‌های ایران در عراق کشته شده‌اند. این کشتار‌ها به صورت ترور و آدم ربایی‌ها ادامه‌دار بوده است و بسیاری از فعالان مدنی، گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران را مسئول این ناپدیدسازی‌ها و ترورها می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.