ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع کارگران رسمی نفت مقابل مجلس

کارگران مناطق نفتی که به خاطر شیفت کاری امکان حضور در تجمع تهران را نداشتند، در محل کار خود اعلام همبستگی کردند. نحوه ترمیم دستمزد کارگران رسمی در سال ۱۴۰۰، اعتراض این کارگران را برانگیخته است. در هفته‌های اخیر کارگران در مراکز مختلف نفتی اعتراضاتی را سازمان داده‌اند.

گروهی از کارگران رسمی صنعت نفت صبح روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت مقابل مجلس خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

در این تجمع علاوه بر کارگران نفت تهران و کارگرانی که از نقاط مختلف کشور به نمایندگی از همکارانشان برای شرکت در تجمع به تهران سفر کرده بودند، گروهی از بازنشستگان نفت نیز شرکت داشتند.

همزمان، کارگران مناطق نفتی که بخاطر شیفت کاری امکان حضور در تجمع تهران را نداشتند، در محل کار خود با در دست داشتن دست نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان از تجمع همکارانشان مقابل مجلس حمایت کردند. گروهی از کارگران نیز همزمان در اهواز مقابل شرکت ملی نفت این شهر تجمع کردند.

نحوه ترمیم دستمزد کارگران رسمی در سال ۱۴۰۰، اعتراض این کارگران را برانگیخته است. در هفته‌های اخیر کارگران در مراکز مختلف نفتی اعتراضاتی را سازمان داده‌اند.

مصوبه مجلس درباره افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت، درباره نفتگران تبعیض آمیز است و در آن حقوق کارکنانی را که به‌صورت اقماری در جزایر، سکوهای نفتی و گازی، پایانه‌ها، نفتکش‌ها و دریا و بیابان به استحصال و بهره‌برداری از چاه‌های نفتی و گازی به ویژه در میادین مشترک مشغولند، لحاظ نکرده و تفاوتی میان افزایش دریافتی این کارکنان با کارکنانی که در شهرخود مشغول به کار هستند در نظر گرفته نشده است.

کارکنان رسمی وزارت نفت که در هلدینگ خلیج‌فارس واقع در منطقه ویژه پتروشیمی اشتغال دارند، اعتراضشان را نسبت به تبعیض و پایمالی حقوقشان ازجمله عدم اجرای افزایش دستمزد ۲۵ درصدی اعلام کردند.

نارضایتی کارگران از این طرح سبب شده در مناطق پتروشیمی در ماهشهر و عسلویه اجرای آن به حال تعویق درآید.

کارگران صنعت نفت شامل کارگران رسمی، کارگران قرارداد موقت و کارگران پیمانکاری گرچه به سبب تفاوت میان نوع قرارداد و حقوق و مزایا مطالبات مختلفی دارند اما در ماه‌های اخیر در فرازی جدید از مبارزات خود با تکیه بر اشتراکات در جهت وحدت حرکت کرده‌اند.

همزمان با تجمع مقابل مجلس، کارگران در ده ها مرکز نفتی حمایت خود را از تجمع کنندگان اعلام کردند.

در همین زمینه، کارگران غیر رسمی نفت که شکننده ترین وضعیت را دارند و در پرداخت دستمزد و شرایط کار مورد تبعیض قرار می‌گیرند، بیانیه‌ای در حمایت از خواست‌ها و مطالبات کارگران رسمی در تجمع ۲۰ اردیبهشت منتشر کرده‌اند. در این بیانیه آمده است:

«ما بر این باور هستیم که خواستهای ما کارگران غیر رسمی و رسمی پیوندهای بسیاری با هم دارد و با مبارزات متحدانه مان باید این مرز گذاری رسمی و غیر رسمی را بشکنیم و نیروی بزرگی در برابر تعرضات هر روزه به زندگی و معیشتمان شویم».

کارگران غیر رسمی نفت رئوس خواست‌های فوری کارگران صنعت نفت را چنین بیان کرده‌اند:

  • پایه دستمزد نباید کمتر از ۱۲ میلیون تومان باشد.
  • لغو قوانین مناطق ویژه اقتصادی که کارفرمایان این مناطق را از اجرای قانون کار معاف کرده است.
  • حذف پیمانکاران و برچیده شدن قراردادهای موقت و پیمانی.
  • پرداخت بموقع دستمزد و بهبود شرایط کار.
  • امکانات درمانی رایگان برای همه کارگران صرفنظر از نوع قرارداد.
  • اجرای پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی و واکیسناسیون رایگان و همگانی برای مقابله با کرونا.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.