ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در میان تلاش‌ها برای آتش‌بس، جنگ اسرائیل و حماس تشدید می‌شود

حماس موشک قدرتمندی به اعماق اسرائیل شلیک کرد و اسرائیل با حملات هوایی بیشتری غزه را کوبید. تشدید بی‌وقفه درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مصر مذاکرات حضوری با دو طرف را انجام داده و تلاش‌های خود را برای میانجی‌گری شدت بخشیده است.

درگیری‌های پیشین بین اسرائیل و نیروهای حماس، حاکمان غزه، از جمله در جنگ ویرانگر سال ۲۰۱۴، تا حد زیادی محدود به غزه و مناطق مرزی اسرائیل بود اما به نظر می‌رسد که این دور از درگیری‌ها دامنه گسترده‌تری نسبت به هر زمان دیگر از جمله انتفاضه فلسطینی‌ها در سال ۲۰۰۰ دارد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، در حالی که بُرد برخی حملات موشکی به منطقه تل آویو رسیده است، افراطیون عرب و یهودی در خیابان‌ها بیداد می‌کنند، یکدیگر را کتک می‌زنند و خودروها را می‌سوزانند. پروازها از فرودگاه اصلی اسرائیل لغو شده و یا به فرودگاه‌های دور منتقل شده‌اند.

فلسطینی‌های خسته، روز پنج‌شنبه در حالی‌که شبه‌نظامیان یکی پس از دیگری به سوی اسرائیل موشک شلیک کردند و اسرائیل به موج حملات هوایی خود ادامه داد،  پایان ماه رمضان را جشن گرفتند. از زمان آغاز حملات موشکی در روز دوشنبه، اسرائیل سه برج بلند را که به گفته تل آویو در آن‌ها تجهیزات حماس انبار شده بود، پس از هشدار به غیرنظامیان برای تخلیه برج‌ها، ویران کرد.

وزارت بهداشت غزه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان به ۸۷ فلسطینی از جمله ۱۸ کودک و هشت زن و ۵۳۰ نفر زخمی رسیده است. جهاد اسلامی کشته شدن هفت شبه‌نظامی را تأیید کرد، در حالی که حماس به کشته شدن ۱۳ شبه‌نظامی خود، از جمله یک فرمانده ارشد، اعتراف کرده است. اسرائیل می‌گوید تعداد شبه‌نظامیان کشته شده بسیار بیشتر است.

در اسرائیل نیز هفت نفر کشته شده‌اند. در این میان آن‌ها یک سرباز با شلیک موشک ضد تانک و یک کودک ۶ ساله در حمله موشکی کشته شدند.

بسیاری از رهبران جهان خشونت‌های جدید در خاورمیانه را محکوم کرده و خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیری شده‌اند. دیدار مقامات امنیتی مصر پیشرفت چشمگیر در تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد آتش‌بس محسوب شد. چنین تلاش‌هایی در گذشته نقش کلیدی در خاتمه درگیری‌ها داشته‌اند. دو مقام اطلاعاتی مصر گفتند قبل از گفت‌وگو با اسرائیلی‌ها در تل آویو ابتدا با رهبران حماس دیدار کردند. این مقام‌های مصری به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس صحبت کردند زیرا مجاز به گفت‌وگو با رسانه‌ها نبودند.

با این حال، به نظر می‌رسد که اسرائیل و حماس مصمم هستند که به حملات متقابل ادامه دهند. حتی با اعلام خبر حضور میانجی‌ها، شبه‌نظامیان غزه تقریباً به طور متناوب حدود ۱۰۰ موشک شلیک کردند و آژیرهای حمله هوایی در جنوب و مرکزاسرائیل مدام به گوش رسید.

تاکنون گزارشی در مورد خسارت‌ها و تلفات منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد هدف از این حملات موشکی این است که نشان داده شود زرادخانه حماس حتی پس از سه شب حمله هوایی و کشته شدن برخی رهبران حماس که در برنامه موشکی آن دست داشتند، همچنان پُر است.

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس در یک پیام ویدیویی گفت: «تصمیم برای بمباران تل آویو، دیمونا و بیت‌المقدس (اورشلیم) برای ما آسان‌تر از نوشیدن آب است.» دیمونا محل راکتور هسته‌ای اسرائیل است. عبیده افزود: « هر زمان که به مردم ما تعرض کنید، نبردهای ما به شما خواهد رسید.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» بازدید کرد که به گفته ارتش این کشور ۹۰ درصد از ۱۲۰۰ موشکی را که تاکنون از غزه به اسرائیل شلیک شده رهگیری کرده است.

نتانیاهو گفت: «این بار زمان بیشتری طول خواهد کشید، اما با استحکام بیشتر به هدف خود بازگرداندن صلح به کشور اسرائیل خواهیم رسید.»

عصر روز گذشته (چهارشنبه)، تلویزیون اسرائیل گزارش داد که کابینه امنیتی نتانیاهو اجازه گسترش حملات را داده است در حالی‌که ارتش می‌گوید پیش از این ۶۰۰ هدف در غزه را مورد حمله قرار داده است.

در غزه عید فطر و تعطیلات پایان ماه رمضان تحت تأثیر درگیری‌ها بود. معمولاً در این زمان مردم جشن می‌گیرند و خانواده‌ها برای خرید لباس‌های نو به بازار می‌روند و دور هم جمع می‌شوند. این بار اما حماس از‌ مؤمنان خواست تا نماز عید فطر را در خانه‌های خود یا نزدیک‌ترین مساجد برپا کنند.

در شهر خان یونس در جنوب غزه، ده‌ها نفر از عزاداران با حمل اجساد دو کودک ۱۱ و ۱۳ ساله که روز چهارشنبه در اثر حملات هوایی اسرائیل به نزدیکی خانه آن‌ها کشته شده بودند، از خیابان‌ها عبور کردند.

در اسرائیل، شلیک موشک زندگی در مناطق جنوبی نزدیک غزه و برای دومین روز متوالی در حدود ۷۰ کیلومتری شمال تل آویو را متوقف کرد.

وزارت حمل و نقل اسرائیل گفت برخی از پروازهای ورودی را از فرودگاه بین‌المللی بن گوریون، در نزدیکی شهر، به فرودگاه رامون در جنوب کشور منتقل کرده است و چندین پرواز نیز لغو شده‌اند.

حماس اعلام کرد که قدرتمندترین موشک خود، «عیاش» را به سمت رامون، واقع در ۱۸۰ کیلومتری غزه شلیک کرده است. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، این موشک در یک منطقه بیابانی فرود آمد و هیچ آژیر حمله هوایی به صدا در نیامد. بنا بر گزارش وب‌سایت‌های ردیابی، پروازها در فرودگاه برای مدت کوتاهی متوقف شد.

زد و خوردها بین عرب‌ها و یهودیان در اسرائیل

درگیری‌های اخیر همچنین باعث منازعات شدید بین عرب‌ها و یهودیان در اسرائیل شده که بیش از دو دهه سابقه نداشته است.

برخوردهای زشت دو طرف در شامگاه چهارشنبه در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت. اوباش یهودی و عرب در مرکز شهر لود، کانون مشکلات، با وجود وضعیت اضطراری و منع رفت‌وآمد شبانه، زدوخورد کردند. در بت یام شهر ساحلی استان تل آویو، افراطیون یهودی یک راننده عرب را از خودرو بیرون کشیدند و او را چنان کتک زدند که بی‌هوش شد. در برخی از شهرها نیز عرب‌ها اماکن و اموال یهودیان را آتش زدند.

پلیس اسرائیل گفت دو نفر در لود مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و یک یهودی اسرائیلی نیز چاقو خورد. یک شهروند عرب نیز در بازار ماهان یهودا در مرکز بیت المقدس (اورشلیم) با ضربات چاقو به‌شدت مجروح شد.

نتانیاهو در این‌باره هشدار داد که آماده است تا در صورت لزوم از «مشت آهنین» برای آرام کردن اوضاع استفاده کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پرتاب موشک از مناطق غیرنظامی در غزه به سمت مراکز مسکونی اسرائیل را محکوم کرد. او همچنین از اسرائیل خواست «حداکثر خویشتن‌داری» را نشان دهد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با نتانیاهو تماس گرفت تا از حق اسرائیل در دفاع از خود حمایت کند و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که یک دیپلمات ارشد را به منطقه می‌فرستد.

فوران خشونت‌های فعلی یک ماه پیش در بیت‌المقدس (اورشلیم) آغاز شد. تهدید به بیرون راندن ده‌ها خانواده فلسطینی از شهرک‌های اشغالی در ماه رمضان باعث بروز اعتراضات و درگیری فلسطینی‌ها با پلیس شد. نقطه کانونی درگیری‌ها مسجد الاقصی بود.

حماس از روز دوشنبه با شلیک موشک به سمت بیت‌المقدس (اورشلیم) در تشدید درگیری‌ها نقش داشت.

هنوز روشن نیست که این جنگ بر آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو چه تأثیری خواهد گذاشت. او پس از انتخابات پارلمانی در ماه مارس موفق به تشکیل ائتلاف دولتی نشد و اکنون رقبای سیاسی‌اش سه هفته فرصت دارند تا دولت ائتلافی خود را تشکیل دهند. آن‌ها از یک حزب اسلام‌گرای عربی درخواست شرکت در این ائتلاف را کرده‌اند، اما جنگ می‌تواند مانع از این تلاش‌ها شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.