ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: عبور از قله موج چهارم – خودکشی دستیاران در اثر فشار کار

وزارت بهداشت اعلام کرد ایران از قله موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا عبور کرده است. در سازمان نظام پزشکی دو کمیته برای بررسی خودکشی دستیاران در اثر فشار کار تشکیل شد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمعه ۲۴ اردیبهشت گفت:

«از قله موج چهارم کرونا عبور کرده‌ایم و وضعیت نزولی شده است. برخی شهرستان‌ها سیر صعودی دارند، ولی آمار بستری پایین نیست. در هفته جاری به نسبت هفته قبل ۱۶ درصد بستری، ۱۴ درصد مرگ و میر و ۲۶ درصد بیماران سرپایی هفته جاری کاهش پیدا کرده است.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۲۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند که دو هزار و ۱۷۵ نفر از آنها به سبب ابتلا به موارد حاد بیماری می‌بایست در بیمارستان‌ها بستری شوند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به دو میلیون و ۷۲۲ هزار و ۷ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۶ هزار و ۲۳۱ نفر رسید. در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود اعلام کرد نمونه‌هایی از ویروس جهش یافته هندی و آفریقایی و چند نمونه ویروس برزیلی در چند استان ایران مشاهده شده است. لاری از مردم خواست که همچنان به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند. سخنگوی وزارت بهداشت درباره روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تمهیدات وزارت بهداشت برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی گفت:

«وزارت بهداشت پیشنهادها را برای برگزاری انتخابات و تبلیغات ریاست جمهوری داده است، ولی معمولاً این پیشنهادات در قرارگاه ملی مبارزه با کرونا بررسی می‌شود و در ستاد ملی نهایی و تصویب می‌شود، با این وجود روند اعمال شیوه نامه‌های بهداشتی به شرایط بیماری هم بستگی دارد.»

خودکشی دستیاران (رزیدنت‌ها)

همزمان با این تحولات مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران از تشکیل دو کمیته برای بررسی مشکلات دستیاران (رزیدنت‌ها) و بررسی خودکشی‌های اخیر آنان در اثر فشار کار در بیمارستان‌های کشور خبر داد و گفت:

«دستیاران شیفت‌بندی‌های سنگینی دارند؛ رزیدنت‌هایی داشتیم که در طول شیفت بیهوش شدند و زیر سرم نجاتشان دادند.»

تنها در طول ۱۰ روز گذشته، سه دستیار پزشکی در بیمارستان‌های ایران خودکشی کردند. در پی انتشار خبر خودکشی این دانشجویان، پزشکان و پرستاران با استفاده از هشتگ‌های «خودکشی در دوران رزیدنتی»، «خودکشی دستیاران پزشکی» و «خودکشی رزیدنت پزشکی» اعتراض خود را به گسترش افسردگی در کادر درمان و بی‌توجهی به این قشر از جامعه که بار اصلی همه‌گیری ویروس کرونا را به دوش دارد اعلام کردند. سوءاستفاده از دانشجویان پزشکی به عنوان نیروی کار ارزان سبب شده که عده‌ای در نیمه‌راه از ادامه تحصیل انصراف دهند.

حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران درباره خودکشی رزیدنت‌ها گفت:

«هنوز اطلاعات دقیقی تکمیل نشده است. تحقیقات در خصوص این مرگ‌ها در دست بررسی است. احتمالاً امروز بررسی‌ها به جمع‌بندی خواهد رسید و تا فردا ظهر نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.»

بر همین اساس رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران طی حکمی به معاون آموزشی سازمان مأموریت داده است که کمیته‌ای را برای شناسایی و بررسی مشکلات دستیاران تشکیل دهد . کمیته دومی هم برای بررسی خودکشی‌ها در بیمارستان‌های ایران تشکیل شده است. 

به گفته کرمانپور در موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا در ایران تمام دستیاران در بخش‌هایی کرونایی به کار گرفته شده‌اند. بسیاری از آن‌ها به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند:

«تعدادی از این دستیاران در مواجهه با ویروس کرونا فوت شدند یا عوارض ناشی از بیماری بر آنها عارض شده است. بعضا آسیب‌های جدی هم دیده‌اند؛ ما دستیاری داشتیم که به دلیل کرونا نابینا شد و به سمت مرگ رفت که رفقای خودش نجاتش دادند.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو روز جمعه اعلام کرد در مجموع ۳ میلیون و ۱۹۵ هزار دوز واکسن وارد کشور شده و قرار است تا پایان اردیبهشت دو میلیون دوز دیگر به ایران وارد شود. جهانپور اظهار امیدواری کرد که تا پایان خرداد  ۷ الی ۱۰ میلیون واکسن را بتوان وارد کشور کرد.

یک عضو هیأت رئیسه مجلس گفته بود که ۱۰ درصد از واکسن‌های وارداتی سر از بازار آزاد درمی‌آورد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.