ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کدخدایی: مشروعیت نظام حتی با مشارکت پایین در انتخابات پابرجاست

در حالی‌که حتی ارزیابی‌های نهادهای داخل ایران نیز حاکی از مشارکت پایین مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته است مشارکت پایین مشکل حقوقی ندارد. او همچنین گفته است شورای نگهبان صلاحیت نامزدها را هیچ‌گاه بر اساس انتقادهای آن‌ها بررسی نمی‌کند.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران ۵۹۲ نفر به‌عنوان کاندیدا ثبت نام کرده‌اند. این تعداد بسیار کمتر از یک هزار و ۶۳۶ نفری است که چهار سال پیش در آخرین دوره این انتخابات ثبت نام کرده بودند.

در این دوره، «ایسپا»، مرکز افکارسنجی در ایران میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را کمتر از ۳۹ درصد ارزیابی کرده است که پایین‌ترین میزان مشارکت از ابتدای انقلاب ایران تاکنون حتی براساس آمار رسمی است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس در این‌باره گفت:

«مردم و انتظارات اجتماعی و سیاسی همیشه تمایل دارند که میزان مشارکت بالا باشد. با این وجود، از منظر حقوقی و قانونی مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هیچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند.»

او افزود:

«مشروعیت نظام حتی با وجود مشارکت پایین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پابرجاست.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۲۱ اردیبهشت‌ماه جاری «مشارکت بالا در انتخابات» را «در درجه اول اهمیت» دانسته بود. او در عین حال از نهادهای نظارتی و شورای نگهبان خواسته بود از حضور داوطلبانی که به گفته او «صلاحیت ندارند» و یا «مرتکب جرم شده‌اند» جلوگیری کند.

خامنه‌ای در فتوای جدیدی که سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در پایگاه اطلاع‌رسانی او منتشر شد شرکت در انتخابات برای افراد واجد شرایط را «یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی» و «واجب عینی» دانست.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات گفت «انتقادهای کاندیداها تأثیری بر تصمیم‌گیری شورای نگهبان نخواهد داشت». او افزود:

«شورای نگهبان هیچ‌گاه صلاحیت نامزدها را بر اساس انتقاد و یا اعتراض و به‌ویژه انتقادهای لفظی بررسی نمی‌کند.»

براساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدها از وزارت اطلاعات، اطلاعات نیروی انتظامی، قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد پرس‌وجو می‌کند. در انتخابات دوره‌های قبل اطلاعات سپاه پاسداران نیز به مراجع استعلام اضافه شد.

شورای نگهبان ۱۵ اردیبهشت، پیش از آغاز نام‌نویسی داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در مصوبه‌ای شرایط داوطلبان را محدود و به وزارت کشور ابلاغ کرد. بر این اساس «تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارایه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.» بدین ترتیب برخی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان از جمله مصطفی تاج‌زاده و محمود صادقی به احتمال قوی رد صلاحیت خواهند شد.

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت نوشت از ۵۹۲ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری تنها ۳۶ نفر شرایط «رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن» که در بخشنامه شورای نگهبان مشخص شده را دارند.

سخنگوی شورای نگهبان نیز در همان روز گفت:

«چیزی حدود ۴۰ نفر طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند، یعنی بقیه افرادی که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلاً بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌ نام را به‌رسمیت نمی‌شناسیم.»

 این در حالی است که عباسعلی کدخدایی به آسوشیتدپرس گفته است:

«حضور نامزدهایی با گرایش‌های گوناگون می‌تواند بر مشارکت بیفزاید.»

در روزهای اخیر برخی از کاندیداها از جمله محمود احمدی‌نژاد و تاج‌زاده پس از ثبت نام در انتخابات برخی از سیاست‌های کنونی حاکم را مورد انتقاد قرار دادند.

احمدی‌نژاد تاکنون دو بار تأکید کرده که اگر رد صلاحیت شود در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«در حال حاضر بر اساس نظرسنجی‌ها، مشارکت حدود ۴۰ درصد است که این رقم تا حدودی ممکن است اغراق‌آمیز نیز باشد.»

مهاجری پیش‌بینی کرد که در چنین شرایطی حداکثر رأی ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصلی اصولگرایان و رئیس قوه قضائیه «۱۰ میلیون» باشد.

او افزود:

«بخشی ‌قابل توجهی از آرایی که رئیسی در سال ۱۳۹۶ به‌دست آورده بود امروز ریزش خواهد داشت.»

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان ۲۸ خرداد سال جاری برگزار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    از قطعی اینترنت چه خبر برای انتخاب شیخ شارلاتان ۸ سال پیش یادمه دو هفته مانده به انتخابات قلابی وی پی ان ها را قطع کرده بودن تا شیخ حسن انتخاب بشه پس جدید نیست اینکه شاید قطع کنن بعید نیست اما همچین اینبار بی هزینه نیست

  • سیامک

    کاملا صحیح می فرمایند. از روز اول هم مشروعیت نظا, بر مبنای سرکوب مخالفان و خفه کردن دیگران بود, هنوز هم هست, تا روز آخر این نظام جهنمی هم خواهد بود. وقتی که میتوانی (یا فکر میکنی که میتوانی) با سرکوب فیزیکی سلطه را حفظ کنی, چه احتیاجی است به "مشروعیت!"

  • محسن

    مشروعیت نظام با مشارکت پایین پا برجاست؟ از کجا می یاد؟ از قرآنی که قبول ندارید؟ از خدایی که به اسمش آدم می کشید اما قبول ندارید؟ از آدم هایی که صدر اسلام بودن و مردن؟ یا از کشته ها و مجروحین جنگ که شدن آب و نون و پست و مقام شما؟ نخیر حضرت آقا! بدون رای مشروعیت پشمه!