ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال از توافق آتش‌بس – خطوط اصلی سیاست آمریکا در بحران غزه مشخص شد

بیلان جنگ ۱۱ روزه: ۲۳۰ کشته در غزه. ۱۲ کشته در اسرائیل. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از آتش‌بس، راه‌حل دو کشوری را تنها راه صلح پایدار دانست.

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از حماس و اسرائیل خواست که آتش‌بس در غزه را رعایت کنند و از سران کشورهای جهان درخواست کرد یک بسته حمایتی به بازسازی غزه اختصاص دهند، چنانکه از مردم فلسطین حمایت و زیرساخت‌های جامعه مدنی در غزه را تقویت کند.

گوترش در ادامه سخنانش یادآوری کرد:

 «مسئولیت رهبران اسرائیل و فلسطین با برقراری آتش‌بس در برابر شهروندان ادامه دارد و آن‌ها می‌بایست در گفت‌وگوی جدی با یکدیگر علل و ریشه درگیری‌ها را بررسی کنند.»

هیچ نشانه‌ای از پایان حصر غزه و اعمال سلطه نظامی اسرائیل بر مناطق اسرائیل وجود ندارد. هیچ تضمینی هم وجود ندارد که حوادث ۱۱ روز گذشته تکرار نشود.

«دیپلماسی قاطع و آرام» آمریکا

همزمان با «روز اورشلیم» و «شب قدر» دادگاه عالی اسرائیل حکم تخلیه خانه‌های فلسطینیان در منطقه شیخ جراح در شرق بیت‌المقدس را صادر کرد.  درگیری‌هایی بین معترضان فلسطینی و پلیس اسرائیل بر سر این حکم در گرفت و بیش از  ۳۰۰ نفر که اکثر آنان غیرنظامیان فلسطینی بودند، مجروح شدند. خشونت‌ها با محکومیت بین‌المللی همراه بود و برای کاهش تنش‌ها، تاریخ اعلام حکم دادگاه عالی به مدت ۳۰ روز به تعویق افتاد. دوشنبه شب ۱۹ مه /۲۰ اردیبهشت حماس و جهاد اسلامی حمله موشکی به اسرائیل را آغاز کردند. اسرائیل نیز به تلافی اهدافی در نوار ساحلی غزه مورد حمله هوایی سنگین قرار داد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نطقی تلویزیونی اعلام کرد «دیپلماسی قاطع و آرام» برای دستیابی به صلح پایدار ادامه می‌یابد.

بایدن در ادامه سخنانش اظهار امیدواری کرد:

«گمان می‌کنم شانس خوبی برای حصول پیشرفت [در دستیابی به صلح پایدار] وجود دارد.»

بعد از آنکه کابینه امنیتی اسرائیل تشکیل شد و بنیامین نتانیاهو تحت فشار دولت آمریکا با برقراری آتش‌بس در غزه در ساعت دو بامداد جمعه به وقت محلی موافقت کرد، حملات راکتی حماس به مناطق‌یهودی‌نشین ادامه یافت و جنگنده‌های اسرائیلی نیز حداقل دریک نوبت غزه را بمباران کردند. قاهره اعلام کرد دو هیات را برای نظارت بر آتش‌بس اعزام می‌کند.

مقامات بهداشتی غزه اعلام کرده‌اند در یازده روز گذشته در جریان بمباران‌ها ۲۳۲ نفر از جمله ۶۵ کودک کشته شده‌اند. در اسرائیل نیز ۱۲ نفر از جمله دو کودک در حملات راکتی حماس جان باختند.

آمادگی آمریکا برای کمک تسلیحاتی به اسرائیل

اهالی غزه با بوق ممتد خودروها و به اهتزار درآوردن پرچم‌های فلسطین از آتش‌بس استقبال کردند. از بلندگوی مساجد اعلام پیروزی شد. مردان مسلح با تیراندازی هوایی جشن گرفتند.

ساکنان منطقه شیخ جراح در بیت‌المقدس هم به خیابان‌ها آمدند و با آتش‌بازی از آتش‌بس استقبال کردند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نطق تلویزیونی خود به همه خانواده‌های داغدار، در اسرائیل و فلسطین تسلیت گفت.

دولت آمریکا در جریان این درگیری‌ها همواره مانع از صدر قطعنامه‌های شورای امنیت برای محکوم کردن دولت اسرائیل شد. بایدن در ادامه سخنان خود تصمیم نتانیاهو برای اعلام آتش‌بس را ستود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از آمادگی ایالات متحده برای تجهیز سامانه گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌ها و راکت‌های حماس خبر داد. در حالی‌که بمباران غزه ادامه داشت، دولت باید با معامله تسلیحاتی به ارزش صدها میلیون دلار با اسرائیل موافقت کرد.

بایدن همچنین از نقش مصر در میانجیگری برای حصول توافق آتش‌بس در غزه قدردانی کرد. رئیس جمهوری آمریکا گفت:

«من فکر می‌کنم این حق اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست که در امنیت و آزادی و رفاه زندگی کنند. دولت من به دیپلماسی قاطع و آرام برای دستیابی به این هدف ادامه می‌دهد.»

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با انتشار پیامی در توییتر از تلاش‌های دولت بایدن برای حصول توافق آتش‌بس قدردانی کرد.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد:

«طرفین می‌بایست برای رسیدن به یک آتش‌بس پایدار کوشش کنند و به چرخه غیر قابل قبول خشونت‌ها که منجر به کشته شدن غیرنظامیان می‌شود پایان دهند.»

ارتش اسرائیل و حماس هر دو اعلام پیروزی کرده‌‌اند.

بمباران‌های اسرائیل ۱۳۲ ساختمان در غزه را کاملاً تخریب کرده و ۳۱۶ ساختمان از جمله ۶ بیمارستان و ۹ مرکز بهداشت آسیب جدی دیده‌اند. خسارت‌های بزرگی هم به حدود ۵۰ تأسیسات آموزشی از جمله مدارس، مهد کودک و وزارت آموزش غزه وارد شده است. دست‌کم ۷۲ هزار نفر در غزه بی‌خانمان شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.