ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار فهرست نهایی تأییدصلاحیت‌شدگان: مسیر هموار برای ابراهیم رئیسی

وزارت کشور با انتشار اطلاعیه‌ای فهرست ۷ نفره‌ نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را که خبرگزاری فارس منتشر کرده‌ بود، تأیید کرد.

وزارت کشور ظهر سه‌شنبه ۴ خرداد / ۲۵ مه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد شورای نگهبان صلاحیت ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را برای «رقابت» در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأیید کرده است.  

شامگاه دوشنبه خبرگزاری حکومتی فارس همین فهرست را با برجسته کردن حضور ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائيه به عنوان فهرست نهایی کاندیداها منتشر کرده بود. فهرستی که مطابق با پیش‌بینی‌ها در آن اثری از نام چهره‌هایی چون محمود احمدی‌نژاد، مصطفی تاجزاده و اسحاق جهانگیری دیده نمی‌شود. رد صلاحیت علی لاریجانی اما که او و برادرانش سال‌ها در حلقه مطلوبان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی قرار داشتند، بسیار بحث برانگیز شد و به همین دلیل برخی از قطعی نبودن این فهرست خبر دادند.

ساعاتی بعد و پیش از آن‌که وزارت کشور در نهایت فهرست منتشرشده از سوی فارس را تأیید کند، محمد مهاجری، سردبیر سابق یکی از رسانه‌های اصولگرا در توییتر از نامه حسن روحانی، رئیس جمهوری به علی خامنه‌ای خبر داد و گفت او از خامنه‌ای خواسته «تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد» و همچنین به وزیر کشور دستور داده فعلاً از اعلام لیست شورای نگهبان خودداری کند. مهاجری همچنین گفت فشار سیاسی برای اعلام اسامی به وزیر کشور به شدت افزایش یافته است.

به‌دنبال انتشار این خبر علی ریبعی، سخنگوی دولت درباره نامه‌نگاری روحانی با رهبر ایران گفت:

«معمولاً آقای رئیس جمهور، در موارد مهم نامه‌نگاری می‌کنند. از آنجا که از صبح درگیر بحث سخنگویی بودم آخرین اطلاعات را ندارم. دقیق می پرسم و اطلاع‌رسانی می کنم، چون نمی‌خواهم اطلاع‌رسانی غلط داشته باشم فعلاً اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.»

همزمان روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در توییتر نوشت:

«اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری به رسانه‌ها که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند فقط به عهده وزارت کشور است.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت در مورد ادعای برخی از رسانه‌ها اطلاعی ندارد اما اسامی را باید وزارت کشور اعلام کند. با این‌وجود او هم تعداد نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده را هفت نفر اعلام کرد اما از آن‌ها نامی نبرد.  

پس از قطعی شدن رد صلاحیت علی لاریجانی، او در پیامی که در کانال‌های خبری منتشر شد، رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان را پذیرفت و گفت:

«حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم.»

به‌نظر می‌رسد حذف پرمعنای نام لاریجانی برای از میان برداشتن هرگونه چالشی برسر راه ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی انجام شده است. پیش از این نیز چندین تن از کسانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، اعلام کردند به نفع رئيسی کناره‌گیری می‌کنند. برخی از «تحلیل‌گران» هم گفته‌اند آن‌هایی که کناره‌گیری نکرده‌اند، نقش کاندیدای «پوششی» را ایفا خواهند کرد. حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری برنا گفت:

«به طور طبیعی نیاز است که چند نفری برای مناظره‌ها در کنار رئیسی باشند تا بتوانند مناظره قدرتمندی داشته باشند و در حقیقت آن‌ها حرف‌ها را بزنند. طبیعتا امثال جلیلی و چند نفری باید باشند تا از ابعاد مختلف بحث‌ها را دنبال کنند تا نیاز به اینکه رئیسی به برخی موضوعات ورود کند نباشد، در واقع جلیلی و امثال او بازوی انتخاباتی رئیسی در مناظرات هستند.»

ابراهیم رئیسی در جایگاه عضویت «هیئت مرگ» در تابستان ۱۳۶۷ حکم اعدام هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد. او پیش از این با حکم علی خامنه‌ای به ریاست قوه قضاییه رسید و اکنون در آستانه نشستن بر صندلی ریاست دولت قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بی جام!

    بالاخره نظام ج.ا به درجام رسید! من به مردمان ایران و حتی جهان تبریک میگویم از لیست کاندیدهای نهایی منتشر شده برای گرفتن پست رئاست جمهوری اسلامی ایران. فقط امیدوارم تغییری نکند و مثلا جناح موسوم به چپ(=اصلاح طلب و امثالش) و یا سایر افراد مشکوک به زاویه با نظام دوباره وارد نشود با لابی گری یا حکم رهبری. هر چند مهرعلیزاده گویا تمایلات به چپ داشته(!؟) اما از انجا که شانس او تقریبا صفر است رای اکثریت داشته باشد پس اهمیتی ندارد، بقیه را میتواند گروه 5+1 درجام نظام دانست. آقای رئیسی همان شماره یک مورد نظام است، اگر او هم رای نیاورد بدل های او در گروه 5 نفره همان نقش ایفا میکنند، دولت انقلابی و هر اسمی دیگر بدهید، نهایت تلاش ارکان نظام برای حفظش و دادن این کشور به میراثداران بعد از خودش است. اما چرا من تبریک میگویم به مردمان ایران و جهان. چرا بگمانم احتمال زیاد بالاخره تکلیف این ابتذال عوام فریبانه مسئولیت گریزی ارکان نظام- بیش از سی سال است سیاستهای کلی و حتی جزئی در کشور تعیین و تصمیم میگرد و هر بار موارد شکست یا ناکارآمدی و خسارات های سنگین و نسل سوزانه اتفاق می افتد، از بار مسئولیت شانه خالی میکند! تاکنون، همه مقامات به اصطلاح انتخابی نقش ضربه گیر ارکان نظام داشتند در کنار لفت و لیس های رانتی و فسادهای وحشتناک- اعم شوراهای روستا و شهر و مجلس و ریاست جمهوری و دولتی ها و سایر زیرمجموعه هایشان تا استانداری و بشخداری و غیره- بالاخره حالا همه مردم میدانند این گروه 5+1 در جام نظام هستند. جام نظام اکنون یکدست شده است، متشکل ائتلاف دو اقلیت اصلی حاکم بر ایران، یعنی روحانیت ولایی و نیورهای مسلح با نماد سپاه (بقیه هم سپاهی اند با اسامی مثل بسیجی و ارتشی و انتظامی و غیره!) برخلاف تصور برخی عوام، ما فقط یک نیوری مسلح واحد دارد به نام سپاه و بقیه نامها، اسامی شعبات کاری سپاه هستند، در شرکت سهامی جمهوری اسلامی ایران، قدرت-ثروت حکومتی میان این دو بال نظام ج.ا است. از این پس هر اتفاقی و هر بلا و مصیبتی پیش بیاید، مستقیم مسئولش ارکان نظام است و البته چیزی از مسئولیت دو بالش یعنی روحانیت ولایی و سپاه کم نخواهد کرد. منتهی دیگر اکثریت عوام نمتواند بفریبد از دوگانه مبتذل نهادهای انتصابی و انتخابی، چیزی به نام نهاد انتصابی و انتخابی در ج.ا ایران نیست، در ایران فقط یک نهاد است و اسمش نظام است به معنای مطلق کلمه ید واحده است، همه اعضایش- از دون پایه ترین کارمند و حتی بازاری و سرمایه بخش خصوصی که در چارچوب این نظام کار میکنند تا رئوس حکومت- همچون شرکای یک شرکت سهامی هستند و در تمام خوب و بد و زشت نظام ج.ا شریک هستند.

  • شورای گاوبندی قانون اساسی

    جانشین آماده است قربان