ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به خطر برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد

رافائل گروسی هشدار داد که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطوحی است که «فقط کشورهای سازنده بمب اتمی به آن می‌رسند». او گفت در حال حاضر ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بیش از ۱۰ برابرِ ۳۰۰ کیلوگرم ذکرشده در توافق هسته‌ای است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۵ خرداد / ۲۶ مه به روزنامه فایننشال تایمز گفت وضعیت «بسیار نگران‌کننده» است زیرا برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته پیچیده‌تر شده است.

گروسی گفت:

«غنی‌سازی ۶۰ درصدی از سوی هر کشور امری بسیار جدی است؛ تنها کشورهایی که بمب می‌سازند به این سطح می‌رسند. ۶۰ درصد تقریباً درجه تسلیحاتی است، غنی‌سازی تجاری ۲,۳ [درصد] است.»

گروسی در این مصاحبه‌ افزود این «حق حاکمیت» ایران است که برنامه خود را توسعه دهد، اما «چنین درجه‌ای از غنی‌سازی نیاز به نظارت هوشیارانه دارد.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران گفت در حال حاضر این ذخایر بیش از ۱۰ برابرِ ۳۰۰ کیلوگرم ذکرشده در توافق هسته‌ای است.

ایران در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای خروج یک‌جانبه این کشور از برجام فعالیت‌های هسته‌ای خود را از ماه مه ۲۰۱۹ افزایش داده است.

تهران ماه گذشته اعلام کرد که در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم است که بسیار بیشتر از غنی‌سازی ۳,۶۷ درصدی است که در برجام بر سر آن توافق شده است.

ایران ضمن مذاکره با آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه، سایر امضاکنندگان توافق‌نامه هسته‌ای، به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه داده تا مانع از گسترده‌تر شدن موضوعات توافق شود، آن‌طور که مدنظر آمریکاست.

به‌گفته رافائل گروسی ایران تا قبل از ماه مه ۲۰۱۹ توافق هسته‌ای را رعایت می‌کرد، اما پس از آن شمار سانتریفیوژهای خود را از پنج هزار و ۶۰ که توافق شده بود به ۷۰۰۰ رسانده است.همچنین ایران سانتریفیوژهای جدیدی تولید کرده تا بتواند اورانیوم غنی‌شده را سریع‌تر تولید کند.

گروسی با بیان این‌که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود افزایش غنی‌سازی اورانیوم را برای اهداف پزشکی و تحقیقاتی به‌کار می‌برد، افزود:

«به نظر نمی‌رسد که ما در سطح فعلی فعالیت‌های پزشکی در ایران به چنین افزایشی نیاز داشته باشیم، با این حال تصمیم‌گیری در این‌باره به آن کشور مربوط است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس در مورد نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا تاریخ ۳ تیر / ۲۴ ژوئن خبر داد.

دور پنجم نشست کمیسیون مشترک‌ برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و بریتانیا) روز سه‌شنبه در وین آغاز شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.