ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات احیای برجام - رؤسای هیأت ایرانی و اروپایی: دور بعدی دور پایانی است

دو چالش بزرگ: نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها. روسای هیأت ایرانی و اروپایی خوشبین‌ بودند. دیپلمات‌های اروپایی محتاط.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را به عهده دارد، شامگاه چهارشنبه پس از پایان یافتن پنجمین دور مذاکرات در هتل گراند وین اعلام کرد به نظر او در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز مورا در جمع خبرنگاران در وین گفت:

«اطمینان دارم که ما در دور بعدی سرانجام به توافق دست پیدا می‌کنیم.»

مورا در ادامه افزود:

«احیای برجام فرایند پیچیده‌ای است که نیازمند تصمیم‌گیری‌های سیاسی به جای مسائل فنی است. این دو به موازات هم پیش می‌روند، حالا ما داریم به نقطه‌ای می‌رسیم که باید با هسته مسائل روبرو شویم.»

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی، فرانسه، بریتانیا و آلمان اما با احتیاط بیشتری درباره چشم‌انداز حصول توافق صحبت می‌کنند. یکی از این دیپلمات‌ها به رویترز گفت:

«ما در مذاکرات پیشرفت کردیم، اجزای اصلی توافق اکنون مشخص شده اما دشوارترین تصمیمات باقی مانده است.»

هدف این است که تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، یعنی تا ۲۸خرداد/۱۸ ژوئن مذاکرات احیای برجام به پایان برسد.

تصمیمات اصلی در تهران گرفته می‌شود

عباس عراقچی در حال گفت وگو با نماینده چین

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در کمیسیون مشترک برجام شامگاه گذشته در وین در جمع خبرنگاران اعلام کرد مذاکرات عملاً متوقف نشده بلکه طرفین توافق کرده‌اند که برای مشورت به پایتخت‌های سیاسی‌شان بازگردند:

«امروز بعد از تقریباً ۱۰ روز فشرده کاری به نقطه‌ای رسیدیم که همه هیأت‌ها احساس کردند یک بار دیگر باید به مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌هایشان بپردازند. خیلی از هیأت‌ها امید داشتند که این دور آخر مذاکرات باشد. همانطور که قبلا گفته‌ بودم، حدس می‌زدم که ما هنوز با نقطه‌ای که یک توافق را جمع بندی کنیم، فاصله‌ داریم، البته دور هم نیستیم. تصمیم بر این گرفته شد که چند روزی، حداکثر یک هفته فرصت داده شود و مشورت‌ها در پایتخت‌ها صورت بگیرد و مجدد به مذاکرات برگردیم.»

رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در ادامه افزود:

«بعضی از موضوعات هست که شدنی نیست و باید این را درک کنند و بفهمند. برخی از موضوعات است که از نظر آنها شدنی نیست. همه این‌ها باید در یک بسته کلی به یک تفاهم کلی رسیده شود. تا آن‌جایی که مواضع خودمان را بتوانیم تأمین کنیم و مواضع قطعی نظام تامین شود، طبیعی است این مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به سرانجام برسیم.»

 یکی از موارد اختلاف لغو همه تحریم‌های علیه ایران در ازای بازگشت ایران به تعهداتش است. مورد بعدی رابطه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است ایران هنوز نتوانسته در مورد شناسایی آثار اورانیوم در تعدادی از مراکز اتمی اعلام نشده خود توضیح دهد.

خبرگزاری رویترز دوشنبه ۳۱ ماه مه/۱۰ خرداد نوشت این وضعیت احتمالاً به یک جدال تازه دیپلماتیک میان تهران و غرب منجر می‌شود و ممکن است حتی سبب توقف مذاکرات احیای برجام شود.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین هم با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود:

 «متأسفانه همه چیز در روابط ایران و آژانس پیچیده است. با وجود این، قدردان هستیم که سطح ضروری همکاری را حفظ می‌کنند. بر اساس دلایلی باور داریم که مشکلات موجود موقت هستند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اما روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت:

«مسائل اصلی با آمریکا حل و فصل شده است و اگر اراده بر این باشد که در این دولت این کار انجام شود، این دولت این کار را انجام داده است.»

عراقچی هم بر همین معنا تأکید کرده است که تصمیات اصلی برای احیای برجام در تهران گرفته می‌شود:

«بر منافع ملی کشور مواضع نظام متمرکز شدیم و تا وقتی آنها تامین نشود به کار خود ادامه خواهیم داد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.