ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبر اپوزیسیون اسرائیل به رییس جمهور اطلاع داد که موفق به تشکیل دولت شده است

بر اساس توافق پیشنهادی یعیر لپید، نفتالی بنت جایگزین نتانیاهو شده و نخست وزیر بعدی اسرائیل خواهد بود. دولت ائتلافی شامل احزابی از دیدگاه‌‌های سیاسی متفاوت است، و برای نخستین بار در تاریخ اسرائیل حزبی که نمایندگی ۲۱ درصد از اقلیت فلسطینی اسرائیل را نمایندگی می کند در دولت ائتلافی حضور دارد.

یعیر لپید، رهبر ائتلاف ضد نتانیاهو به رییس جمهور اطلاع داده که می‌تواند دولت تشکیل دهد و به این ترتیب مهمترین گام برای پایان دادن به نخست وزیری ۱۲ ساله بنیامین نتانیاهو برداشته شد.

 در طول دو سال گذشته چهار انتخابات در اسرائیل برگزار شد، پس از‌آن‌که نتانیاهو نتوانست حمایت کافی احزاب اسرائیلی را برای تشکیل دولت ائتلافی جلب کند، ماه گذشته رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل از یعیر لپید، رهبر حزب چپ میانه «یش آتید» خواست تا دولت ائتلافی تشکیل دهد.

مهلت ۲۸ روزه لپید نیمه شب چهارشنبه ( ۲ ژوئن) پایان می‌یافت، لپید یک ساعت پیش از پایان مهلت به رییس جمهور اسرائیل گفت که موفق شده حمایت اکثریتی از احزاب مخالف را برای تشکیل «دولت تغییر» کسب کند.

در این ائتلاف تاریخی رقبای ایدئولوژیک دیرینه برای بیرون کردن نتانیاهو از دفتر نخست وزیری متحد شدند.

رهبران ائتلاف ضدنتانیاهو از چپ به راست بالا : یعیر لپید، نفتالی بنت، گیدیون سعر، آویگدور لیبرمن از چپ به راست پایین: نیتزان هوروویتز، بنی گتز، منصور عباس، مراو میخائیلی

بر اساس این توافق، یعیر لپید بلافاصله نخست وزیر نخواهد شد، بلکه ابتدا نفتالی بنت، سیاستمدار دست راستی اسرائیلی به دفتر نخست وزیری رفته و دو سال اول را نخست وزیر خواهد بود.

یعیر لپید شب گذشته ضمن اعلام خبر تشکیل دولت متعهد شد که دولت جدید  به تمام شهروندان اسرائیلی خدمت کند و هر آنچه در توان دارد برای اتحاد جامعه اسرائیلی بکار گیرد.

دولت ائتلافی شامل احزابی از دیدگاه‌‌های سیاسی متفاوت است، و برای نخستین بار در تاریخ اسرائیل حزبی که ۲۱ درصد از اقلیت فلسطینی اسرائیل را نمایندگی می کند در دولت ائتلافی حضور دارد. 

خبرنگاران عکس‌هایی از منصور عباس رهبر حزب اسلامی رام را در کنار نفتالی بنت و یعیر لپید در حال امضای طرح ائتلاف در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

گام بعدی گرفتن رای اعتماد از کنست (پارلمان اسرائیل) است. انتظار می‌رود این رای گیری اوایل هفته آینده صورت گیرد. اگر همه چیز مطابق برنامه احزاب ائتلافی پیش رود، هفته آینده لپید و شرکای او به دوره زمامداری ۱۲ ساله نتانیاهو پایان خواهند داد.

نخست وزیران بعدی اسرائیل

 اگر ائتلاف موفق به کسب رای اعتماد شود ابتدا بنت برای دو سال نخست وزیر خواهد شد. نفتالی بنت ۴۹ سال دارد و پیش از این دستیار نتانیاهو و وزیر آموزش و پرورش بوده است. او میلیونری است که ثروتش  را از راه تکنولوژی پیشرفته کسب کرده و حزب جنگ‌طلب دست راستی «یامینا» را رهبری می‌کند.  از نظر سیاسی  به دنبال الحاق بخشی از اراضی فلسطینی در کرانه باختری رود اردن است  و سابقه سخنرانی‌های آتشین و تند علیه فلسطینی‌ها را دارد. او نیز مانند بسیاری از دیگر سیاستمداران ارشد در اسرائیل، موضع سفت و سختی علیه ایران دارد و  از نظر اقتصادی لیبرال است.

یعیر لپید پس از بنت، دو سال زمام نخست وزیری اسرائیل را در دست خواهد گرفت یعیر لپید، ۵۷سال دارد و پیش از این وزیر دارایی و مجری تلویزیون بوده است. لپید حزب چپ میانه «یش آتید» را رهبری می‌کند، طرفدار مذاکرات با فلسطینی‌ها و راه حل دو کشوری است، اما وقتی پای امنیت اسرائیل به میان می‌آید موضع جنگ‌طلبانه دارد. او در میان سکولارهای اسرائیلی و طبقه متوسط اسرائیل محبوبیت دارد.

یعیر لپید حزب چپ میانه «یش آتید» (چپ) و نفتالی بنت رهبر حزب جنگ‌طلب دست راستی «یامینا» (راست)- عکس از خبرگزاری فرانسه

سرانجام نتانیاهو

سایه دادگاه به اتهام فساد، تقلب و خیانت در امانت بر سر نتانیاهو سنگینی می‌کند، نتانیاهو همه این اتهامات را رد کرده است. اگر نتانیاهو از قدرت کنار رود بخشی از اپوزیسیون به حساب آمده و دیگر مصونیت نخواهد داشت. دولت جدید می‌تواند قانونی وضع کرده و او را  از بازگشت به صحنه قدرت منع کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.