ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برای احیای برجام یک دور دیگر مذاکره لازم است شاید هم بیشتر

لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به توافق و یا لغو گام به گام تحریم‌ها در ازای بازگشت گام به گام به توافق؟ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مذاکرات احیای برجام ممکن است چند دور دیگر ادامه یابد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه ۳ ژوئن/۱۳ خرداد در یک نشست خبری اعلام کرد که مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده با ایران برای احیای برجام وارد ششمین دور می‌شود اما الزاماً نمی‌توان انتظار داشت که در دور ششم توافق حاصل شود بلکه ممکن است مذاکرات ادامه یابد.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را به عهده دارد، شامگاه چهارشنبه پس از پایان یافتن پنجمین دور مذاکرات در هتل گراند وین اعلام کرد به نظر او در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز مورا در جمع خبرنگاران در وین گفت:

«اطمینان دارم که ما در دور بعدی سرانجام به توافق دست پیدا می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اما چندان خوشبین نبود. ند پرایس اعلام کرد که موانع بر سر احیای برجام بعد از پایان یافتن پنجمین دور مذاکرات همچنان بر جای مانده‌اند. لذا او برخلاف دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا چندان خوشبین نیست اما بدبین هم نیست:

«انتظار داریم که دور ششم مذاکرات برگزار شود. گمان می‌کنم بعد از آن نیز دورهای دیگری از مذاکرات در راه باشد.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یکی از مهم‌ترین موانع این واقعیت است که ایران و آمریکا به طور غیر مستقیم و به واسطه سه قدرت اروپایی همراه با چین و روسیه مذاکره می‌کنند. این امر گفت‌وگوها را پیچیده کرده است.  با این حال پرایس یادآوری کرد که بین ایران و سایر شریکان و متحدان آمریکا که در این زمینه در حال مذاکره هستند، بی‌اعتمادی وجود ندارد.

پایبندی در برای پایبندی

 آمریکا خواهان پایبندی در برای پایبندی است در این معنا که با لغو گام به گام تحریم‌ها ایران نیز گام به گام به تعهداتش در برجام بازگردد. در همان حال ایران خواهان لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به توافق قبلی بدون هیچگونه تغییری است. آمریکا و شرکای اروپایی‌اش اما می‌گویند در این مدت، بعد از خروج آمریکا از برجام و از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا در تأسیسات هسته‌ای ایران شرایط تغییر کرده است.

ند پرایس در ادامه نشست خبری خود اعلام کرد که در طی پنج دور مذاکرات وین گام‌هایی که طرفین می‌بایست بردارند مشخص شده است. یکی از این گام‌ها لغو تحریم نفتی ایران از شهریور/ سپتامبر سال جاری است. پرایس گفت:

«واقعیت این است که پیشرفت کرده‌ایم. با این‌‌حال چالش‌ها از جمله پایبندی ایران به تعهداتش باقی مانده است.»

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در کمیسیون مشترک برجام شامگاه چهارشنبه در وین در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که مذاکرات عملاً متوقف نشده بلکه طرفین توافق کرده‌اند که برای مشورت به پایتخت‌های سیاسی‌شان بازگردند:

«بعضی از موضوعات هست که شدنی نیست و باید این را درک کنند و بفهمند. برخی از موضوعات است که از نظر آنها شدنی نیست. همه این‌ها باید در یک بسته کلی به یک تفاهم کلی رسیده شود. تا آن‌جایی که مواضع خودمان را بتوانیم تأمین کنیم و مواضع قطعی نظام تامین شود، طبیعی است این مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به سرانجام برسیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است ایران هنوز نتوانسته در مورد شناسایی آثار اورانیوم در تعدادی از مراکز اتمی اعلام نشده خود توضیح دهد. این مسأله رابطه ایران با آژانس را پیچیده‌تر از قبل کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.