ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: تعلیق حق ایران به دلیل نپرداختن حق عضویت؛ ایران: تقصیر تحریم‌های آمریکاست

حق رأی ایران در مجمع عمومی به سبب بدهی جمهوری اسلامی به سازمان ملل به تعلیق درآمد. خطیب‌زاده می‌گوید اوفک مجوز برداشت مبلغ حق عضویت از حساب ایران در بانک کره‌ای را صادر کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد «مسیر برداشت مبلغ حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد» از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در کره‌ جنوبی هموار شده و این مبلغ به‌زودی پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس چهارشنبه گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به ولکای بوزکر، رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل اطلاع داد که حق رأی جمهوری اسلامی ایران همراه با جمهوری آفریقای مرکزی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعلیق درآمد.  

بر اساس منشور ملل متحد چنانچه کشورهای عضو به مدت دو سال حق عضویت خود را نپردازند حق رأی آنها در مجمع عمومی به تعلیق درمی‌آید. در همان حال چنانچه مجمع عمومی تشخیص دهد که کشور عضو بر اساس شرایطی که «تحت کنترل» آن کشور نبوده حق عضویت خود را نپرداخته، به آن کشور مجدداً حق رأی را بازمی‌گرداند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ایران ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۹۸ دلار به سازمان ملل مقروض است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تعلیق رأی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره در پرداخت حق عضویت خود به سازمان ملل به‌موقع عمل کرده است‌ و مشکل پیش‌آمده در سال گذشته نیز به‌دلیل بلوکه کردن مسیر پرداخت از سوی ایالات متحده بوده است. خطیب‌زاده گفت:

«دبیرخانه سازمان ملل متحد کاملاً در جریان جزئیات مشکل ایجاد شده است. مشکل پیش‌آمده در پرداخت حق عضویت جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته به‌دلیل تحریم‌های آمریکا بود که مانع از انتقال به موقع حق عضویت ایران شد که در این زمینه طبیعتاً قصوری متوجه ایران نبوده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه افزود:

«در مذاکرات صورت‌گرفته با خزانه‌داری سازمان ملل، ضمن ارائه راهکار پیشنهادی انتقال پول از محل منابع مالی ایران در کره جنوبی، مقرر شد که آن سازمان ضمن تلاش برای رفع موانع انتقال پول تخصیص‌یافته از سوی جمهوری اسلامی ایران، مجوز اوفک در زمینه انتقال پول را پیگیری کند.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک بر تحریم بانکی ایران نظارت دارد. خطیب‌زاده در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت:

«اخیراً این مجوز صادر شده و مسیر برداشت مبلغ حق عضویت از حساب ایران در بانک کره‌ای و انتقال آن به حساب سازمان ملل در سئول هموار شده است و این پرداخت به‌زودی صورت خواهد گرفت.»

کره جنوبی بهمن سال گذشته برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور جهت پرداخت بدهی تهران به سازمان ملل با آمریکا وارد گفت‌وگو شده بود. برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل لازم است که معادل حق عضویت ایران مبلغی از دارایی‌های جمهوری اسلامی که در بانک‌های کره جنوبی با ارز «وون» نگهداری می‌شود به دلار تبدیل و به آمریکا منتقل شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.