ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان در حال پیشروی در افغانستان

به گزارش خبرگزاری آلمان، همزمان با برگزاری دور بعدی مذاکرات بین‌افغان در دوحه قطر، حملات طالبان در افغانستان افزایش یافته و آن‌ها در حال پیشروی هستند.

در روزهای گذشته طالبان به یک پاسگاه پلیس در ولایت فاریاب حمله کردند و رئیس پلیس و هشت تن از نیروهای امنیتی را کشتند. در همان حال طالبان در شرق افغانستان نیز پیشروی داشتند و کنترل برخی مناطق را به دست گرفتند. برخی از نیروهای امنینی در شرق افغانستان بدون درگیری تسلیم طالبان شدند.

روز گذشته (یکشنبه ۱۶ خرداد) در جریان انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای در شمال افغانستان دست‌کم ۱۱ غیرنظامی در یک ون جان خود را از دست دادند. حمله به مینی‌بوس‌ها و ون‌های مسافرکش تاکتیک تازه طالبان است. در این حملات متعدد تهی‌دستان جامعه هدف قرار گرفته‌اند.

هفته گذشته محله هزاره‌ها در کابل به همین ترتیب هدف چندین انفجار قرار گرفت و عده‌ای از غیرنظامیان در این حملات جان خود را از دست دادند. هشت صبح می‌نویسد:

«ساکنان کابل این روزها آن‌قدر که مرگ‌شان را محتمل می‌دانند، دوام زند‌گی‌شان را نمی‌دانند. مراسم سوگواری قربانیان حمله انتحاری در یک بخش کابل به پایان نمی‌رسد که خبر حمله دومی و سومی به گوش عزاداران می‌رسد. تا از فاتحه‌ قربانیان حمله انتحاری یک‌بخش خلاص می‌شوید، جسد بی‌جان سرباز کشته‌شده در جنگ با طالبان از راه می‌رسد. جنازه آن در جریان است که سارقان و اراذل و اوباش شهر با چاقو و تفنگچه جان دیگری را می‌گیرند. همراه با این‌ها کرونا هم به آمار مرگ‌ومیر غیرطبیعی مردم افغانستان افزوده است.»

در دور تازه گفت‌وگوهای بین‌افغان در دوحه قطر هیأت مذاکره‌کننده طالبان امنیت دیپلمات‌ها و شهروندان خارجی در کابل و در سایر شهرهای افغانستان را تا عقب‌نشینی کامل نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان تضمین کرد. عقب‌نشینی این نیروها آغاز شده و بر اساس توافق دوحه تا یازدهم سپتامبر سال جاری به پایان می‌رسد.

بر اساس گزارشی ۲۲ صفحه‌ای که هیأت کارشناسان سازمان ملل متحد جمعه گذشته به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرد طالبان عامل حملات مکرر به نیروهای امنیتی، کارمندان دولت، کنشگران جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران معرفی شده است. در این گزارش گفته شده است این حملات «ظاهراً با هدف تضغیف ظرفیت‌های دولت افغانستان و همچنین تضعیف جامعه مدنی» انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش دست‌کم ۱۸۰۰ نفر از غیرنظامیان در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ در حملات طالبان جان خود را از دست دادند یا مجروح شدند.

حمله به زیرساخت‌های شهری کابل از جمله حمله به ایستگاه‌های توزیع برق نیز یکی دیگر از تاکتیک‌های تاره طالبان است. هشت صبح می‌نویسد:

«در هفته گذشته کابل تقریباً هر روز شاهد یک حمله انتحاری، ترور و خشونت بود. در هفته گذشته چندین حمله در غرب کابل انجام شد که هرکدام تلفات زیادی داشت. حملات روزهای اخیر نشان می‌دهد که گروه طالبان برای فشار وارد کردن به حکومت دست به حملات انتحاری و ترورهای هدفمند می‌زند و این را احتمالاً در روزهای آینده شدیدتر خواهد ساخت.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.