ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین پس از ابتلای ناهید فتحعلیان

پس از مثبت شدن تست کرونای ناهید فتحعلیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، نگرانی از ابتلای دیگر زندانیان به ویروس کرونا، باعث ایجاد فضایی متشنج در بند زنان اوین شده است. تنها رسیدگی به ناهید فتحعلیان از سوی مقام‌های زندان اوین بررسی وضعیت او در بهداری زندان است و غیر از این هیچ اقدام درمانی جدی دیگری برای او صورت نگرفته است.

زمانه ۱۲ خرداد مطلع شد که تست کرونای ناهید فتحعلیان، فعال صنفی معلمان و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان اوین مثبت اعلام شده است. با ابتلای این زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین، نگرانی‌ها در میان زندانیان با توجه به فقدان امکانات مراقبتی شدت گرفته است.

صدرا عبداللهی، از خانواده زندانیان اوین، به زمانه می‌گوید ناهید فتحعلیان هفته گذشته برای انجام کارهای درمانی به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شده بود و بعد از بازگرداندن به زندان، پس از چند روز علائم بیماری کرونا در او پدیدار شد.

به احتمال زیاد ناهید فتحعلیان در بیرون از زندان به ویروس کرونا مبتلا شده است و زندانیان نگران هستند که کرونا در داخل زندان شیوع پیدا کند. بسیاری از زنان محبوس در بند زنان اوین طی روزهای گذشته با ناهید فتحعلیان تماس مستقیم داشتند.

امروز از سه نفر از زنان زندانی که علائم مشکوکی داشتند، تست کرونا گرفته شد که نتیجه تست آنها منفی بود. با این وجود همچنان نگرانی‌ در بین زندانیان وجود دارد.

به گفته عبداللهی مسئولان زندان ناهید فتحعلیان را به قرنطینه زندان اوین منتقل کرده‌اند:

«ناهید فتحعلیان روزی دو بار به بهداری برده می‌شود و تب او را کنترل و دوباره به قرنطینه بر می‌گردانند. این قرنطینه مانند شرایط معمول مثلا در خانه نیست. زندانی‌ها به خانم فتحعلیان غذا و میوه تا حدی که امکانش باشد می‌رسانند.»

تنها رسیدگی به ناهید فتحعلیان از سوی مقام‌های زندان اوین بررسی وضعیت او در بهداری زندان است و غیر از این هیچ اقدام درمانی جدی دیگری برای او صورت نگرفته است. تنها زندانیان بند زنان هستند که در حد توانشان کمک‌های لازم را به ناهید فتحعلیان ارائه می‌دهند. در همین ارتباط صدرا عبداللهی می‌گوید:

«شرایط زندانیان در داخل بند زنان زندان اوین نگران کننده است زیرا همه زندانیان با خانم فتحعلیان در تماس بودند و این نگرانی وجود دارد که آنها هم مبتلا شده باشند.»

به گفته صدرا عبداللهی پس از ابتلای ناهید فتحعلیان به ویروس کرونا، زندان‌بان‌ها و مسئولان نه به ناهید فتحعلیان نزدیک می‌شوند و نه به فضای عمومی بند زنان ورود می‌کنند. در حقیقت مسئولان زندان از هراس ابتلا به کرونا به زندانیان نزدیک نمی‌شوند و آنها را به حال خود رها کرده‌اند.

با وجود مثبت شدن تست کرونای ناهید فتحعلیان تاکنون هیچ اقدامی برای گرفتن تست کرونا از دیگر زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین انجام نشده است. صدرا عبداللهی به زمانه می‌گوید مسئولان زندان منتظرند ابتدا علائم بیماری در زندانیان بروز کند و بعد اقدام به گرفتن تست کنند.

نبود واکسن در زندان

با توجه به این‌که در زندان گروه بزرگی از افراد در یک فضای محدود در کنار هم زندگی می‌کنند، منطقی است که واکسیناسیون کرونا زندانیان اولویت داشته باشد، اما تاکنون چنین اقدامی در قبال زندانیان صورت نگرفته است.

ابتلای ناهید فتحعلیان به ویروس کرونا، عدم گرفتن تست کرونا از زندانیان در بند زنان زندان اوین و فاصله گرفتن مسئولان زندان از زندانیان، سبب شده تا فضای داخل بند بسیار متشنج گزارش شود. صدرا عبداللهی در همین رابطه به زمانه می‌گوید:

«این شرایط باعث شده حتی زندانیان با هم برخورد پیدا کنند، برای مثال یکی از زندانیان وسط سالن بند ایستاده و شروع به فحاشی کرده، کاری که قبلا هیچ‌وقت سابقه نداشته است. نه مشخصا فحاشی به فرد خاصی، اما این فضای ناخوشایند را به وجود می‌آورد و مسئولان هم برای کنترل اوضاع هیچ کاری نمی‌کنند.»

او همچنین می‌گوید طی تماس‌هایی که با زندان اوین داشته، متوجه شده که این شرایط متشنج باعث شده برخی برخوردها و تنش‌ها در داخل بند صورت بگیرد و همچنین بی‌توجهی تعمدی زیادی نسبت به شرایط زندانیان وجود دارد:

«زندانیان هرچه تلاش می‌کنند یک اتفاق جمعی بیافتد، اما باز شرایط مناسب پیش نمی‌رود و پراکندگی میان زندانیان به وجود آمده است. زندانیان انتظار می‌کشند که حادثه‌ای بزرگ برای آنها پیش بیاید. زندانیان انتظار می‌کشند که افرادی دیگری هم به ویروس مبتلا شوند.»

در این شرایط تعدادی از زندانیان درخواست مرخصی کرده‌اند، اما با این درخواست‌ها موافقت نشده است.

در بخش مردان زندان اوین نیز با وجود درخواست‌هایی که داده شد، زندانی‌ها واکسینه نشده‌اند. در همین‌حال روندی که برای واکسیناسیون در بیرون از زندان در نظر گرفته شده و بر اساس آن ابتدا افراد با سن بالا و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند را واکسینه می‌کنند، در مورد زندانیان اجرا نشده است؛ با وجودی که زندانیان بیمار و با سن بالا نیز در زندان اوین حضور دارند.

ناهید فتحعلیان کیست؟

ناهید فتحعلیان، معلم بازنشسته، فعال صنفی معلمان و زندانی سیاسی است که در روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از سه هفته بازجویی در بازداشتگاه امنیتی وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹، به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

این معلم بازنشسته ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۹ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهاماتی چون «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی» و «تخریب اموال دولتی» محاکمه شد.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، دادگاه در خصوص مصداق این اتهام‌ها به حضور او در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ در تهران، پخش پوستر و تراکت‌هایی با محتوای «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اعتراض به وضعیت معلمان و بازنشستگان» و ویدئویی ضبط شده از دوربین مداربسته منتسب به او مبنی بر مشارکت در تخریب و تحریق یک بانک در تهران استناد کرده است.

بازداشت ناهید فتحعلیان همراه با بازداشت دست‌کم ۱۷ شهروند دیگر با اتهام‌های مشابه صورت گرفته بود. اتهام مشترک این شهروندان علی‌رغم پرونده‌های جداگانه، «همکاری با یکی از سازمان‌های مخالف نظام (سازمان مجاهدین خلق ایران)» عنوان شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.