ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: عدم همکاری ایران با آژانس گفت‌وگوها درباره برجام را به خطر می‌اندازد

آمریکا می‌گوید ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا همچنان به نظارت خود بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ادامه دهد در غیر این صورت گفت‌وگوها درباره احیای برجام در معرض خطر قرار خواهد گرفت. وزیر خارجه آمریکا نیز می‌گوید «صدها» تحریم آمریکا علیه ایران با وجود توافق بر سر احیای برجام همچنان برجا خواهد ماند.

به‌گزارش رویترز، در پی کاهش تعهدات برجامی ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در ماه فوریه به توافق سه ماهه‌ای دست یافتند که اقدامات نظارتی این آژانس که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ذکر شده بود در مورد برنامه هسته‌ای ایران ادامه یابد.

این توافق‌نامه جانبی جدید که در ۲۴ مه به مدت یک ماه تمدید شد، معلوم نیست که دوباره تمدید شود به همین دلیل آژانس گفته است که چنین مذاکراتی دشوارتر می‌شوند.

لوئیز بونو، کاردار آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی، در سی‌وپنجمین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

«ما ایران را به‌شدت تشویق می‌کنیم از هر اقدامی که مانع از جمع‌آوری اطلاعات یا دستیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعات لازم شود جلوگیری کند.»

بونو با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزود:

«چنین اقدامی دست‌کم تلاش‌های مداوم برای دستیابی به تفاهم درباره چگونگی بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود و در قبال اقدامی مشابه از سوی آمریکا را به‌طور جدی پیچیده می‌کند.»

گفت‌وگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران در مورد احیای برجام قرار است این هفته در وین از سر گرفته شود. پیش از آغاز دور ششم این مذاکرات رافائل گروسی یادآوری کرد که ایران همچنان از ارائه توضیحات لازم درباره مکان‌های اعلام‌نشده هسته‌ای‌اش خودداری می‌کند.

گروسی دوشنبه ۷ ژوئن / ۱۷ خرداد در کنفرانس خبری پس از جلسه شورای حکام اعلام کرد که مذاکرات فنی آژانس با جمهوری اسلامی ایران درباره ذرات اورانیوم یافت شده در چهار مکان اعلام نشده هسته‌ای در ایران بی‌پاسخ مانده است. گروسی گفت:

«ایران درباره یکی از این مکان‌ها هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نداده و به هیچ یک از پرسش‌های آژانس هم پاسخ نداده است و درباره دو مکان هسته‌ای دیگر هم اطلاعات لازم را ارائه نداده و درباره یک مکان چهارم نیز صرفاً به صدور یک بیانیه بدون هیچگونه سند و مدرکی اکتفا کرده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود که از ۲۳ فوریه / پنج اسفند با تعلیق اجرای پروتکل الحاقی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی ندارند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ایران دوشنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس در مورد نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا تاریخ ۳ تیر / ۲۴ ژوئن خبر داده بود.

بر اساس این تفاهم‌نامه داده‌های دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران در سه ماه گذشته در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد و داده‌های یک ماه پیش‌رو هم، نزد ایران باقی خواهد ماند.

روز گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، تحریم‌های غیرمرتبط با برجام پابرجا می‌ماند.

بلینکن گفت:

«پیش‌بینی من این است که حتی اگر بازگشت به تعهدات برجام هم عملی شود، صدها تحریم، از جمله تحریم‌هایی که در زمان دولت ترامپ اعمال شد، باقی خواهند ماند. تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر دهد اگر تحریم‌ها مغایر با برجام نباشند پابرجا می‌مانند.»

به‌گفته بلینکن، برای دستیابی به توافق، ایران باید امتیاز بدهد.

او همچنین گفت اگر ایران به نقض محدودیت‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ادامه دهد، «نقطه گریز» ایران برای ساخت بمب اتمی می‌تواند کاهش پیدا کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.