ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه بنیاد ضد فساد الکسی ناوالنی را غیرقانونی اعلام کرد

با این حکم نه تنها فعالیت اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی روسیه محدود می شود، بلکه زمینه‌ پاکسازی طرفداران ناوالنی از دستگاه‌های دولتی فراهم آمده است.

دادگاهی در روسیه فعالیت بنیاد ضد فساد را که آلکسی ناوالنی، مخالف سرشناس پوتین بنیان گذاشته بود به دلیل افراطی‌گرایی ممنوع اعلام کرد. طرفداران ناوالنی می‌گویند این تصمیم سیاسی است و دولت روسیه قصد دارد با این اقدام چند ماه پیش از آغاز انتخابات پارلمانی در این کشور اپوزیسیون را وادار به سکوت کند.

بر اساس حکم دادگاه مسکو همه دفاتر بنیاد ضد فساد ناوالنی در سراسر روسیه برای همیشه تعطیل می‌شوند. بر اساس این حکم هر آن کس که با بنیاد ناوالنی همکاری کند و یا از این بنیاد حمایت مالی کند، اقدام مجرمانه انجام داده و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه الجزیره آلکسی ظفرویف، سخنگوی دادستانی مسکو بعد از اعلام حکم، در جمع خبرنگاران گفت:

«بر دادگاه محرز شد که این سازمان نه تنها بر ضد مقامات دولتی نفرت‌پراکنی می‌کند و به خصومت با دولت دامن می‌زند، بلکه اقدامات افراطی هم انجام می‌دهد.»  

در حال حاضر در فهرست گروه‌های افراطی دولت روسیه بیش از ۳۰ سازمان و گروه از جمله برخی شاخه‌های القاعده و گروه دولت اسلامی (داعش) قرار دارند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ممنوعیت بنیاد ضد فساد الکسی ناوالنی سبب می‌شود که بسیاری از کاندیداهای اپوزیسیون نتوانند در انتخابات پارلمانی روسیه در سپتامبر سال جاری شرکت کنند. پرایس گفت:

«روسیه با این اقدام یکی از اندک سازمان‌ها و تشکیلات سیاسی باقی‌مانده مخالفان را جرم‌انگاری کرد.»

دادگاه با این استدلال که موضوعات محرمانه‌ای مطرح و به بحث گذاشته می‌شود پشت درهای بسته برگزار شد. قاضی با درخواست وکیل ناوالنی که موکل او از زندان از طریق ویدیو کنفرانس در دادگاه حضور پیدا کند مخالفت کرد.

زمینه‌ای برای پاکسازی طرفداران ناوالنی از دستگاه‌های اداری روسیه

الکسی ناوالنی به نقض شرایط حبس تعلیقی‌اش در سال ۲۰۱۴ متهم است و به جرم اختلاس بازداشت و به سه سال زندان محکوم شده است. او که پس از مسموم شدن جهت مداوا به آلمان منتقل شده بود در ۱۷ ژانویه  سال جاری و به‌دنبال بازگشت به مسکو بازداشت شد. ناوالنی کرملین را مسئول مسمومیت خود دانسته و گفته بود پوتین قصد جان او را کرده اما مسکو این اتهامات را رد کرده است.

دادستان گروه‌های طرفدار ناوالنی را متهم کرده است که قصد دارند نظام سیاسی در روسیه را بی‌ثابت کنند و انقلابی برای براندازی دولت روسیه به راه بیندازند.

یوژنی سمیرونوف یکی از وکلای ناوالنی گفت دولت روسیه قصد دارد با غیرقانونی اعلام کردن تشکیلات ناوالنی، همکاران و طرفداران او را از دستگاه‌های دولتی پاکسازی کند.   

پیش از این دستگاه قضائی روسیه در اوایل اردیبهشت / اواخر آوریل سال جاری درخواست دادستانی مبنی بر افزودن نام بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی، به فهرست سازمان‌های افراطی را بررسی کرده و با صدور حکمی فعالیت آن را به حالت تعلیق در آورده بود. در آن زمان ایوان ژدانوف، مدیر این نهاد پس از صدور رأی دادگاه اعلام کرد که فعالیت‌های دفتر آلکسی ناوالنی و تمامی مراکز این نهاد متوقف شده است. دفتر ناوالنی در مسکو نیز اعلام کرد که دیگر ادامه فعالیت‌ این نهاد ممکن نیست. سازمان عفو بین‌الملل پیش از این نسبت به چنین اقدامی هشدار داده و آن را نگران‌کننده خوانده بود. پلیس روسیه هم همزمان با این اقدمات ‌هزار و ۷۰۰ نفر از طرفداران ناوالنی را که در اعتراض به بازداشت او به خیابان‌های چندین شهر آمده بودند، بازداشت کرد.

بنیاد ضد فساد ناوالنی با انتشار ویدیوهایی از ریخت و پاش‌ها و سوءاستفاده‌های مالی برخی مقامات بلندپایه دولت روسیه پرده برمی‌داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.