ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفته طراحی گرافیک در ایران

شبنم سیفی - گرافیست‌های ایرانی همزمان با همکاران خود در سرتاسر جهان روز جهانی طراحی گرافیک را گرامی داشتند.

گرافیست‌های ایرانی امسال همزمان با همکاران خود در سرتاسر جهان روز جهانی طراحی گرافیک را گرامی داشتند. هفته طراحی گرافیک ایران که از بیست و هفتم فروردین ماه و طی مراسمی در خانه هنرمندان ایران آغاز شد، توانست ضمن گرد آوردن تعداد زیادی از طراحان ایرانی، به محلی برای بحث درباره مشکلات پیش روی این حرفه نیز تبدیل شود.

استقبال طراحان از هفته گرافیک

روز افتتاح هفته گرافیک در محل «خانه هنرمندان ایران»، مملو از حضور طراحان و همچنین علاقه‌مندانی بود که خود را برای آغاز مراسم به خیابان ایرانشهر رسانده بودند تا بلکه بتوانند در تالار شهناز خانه هنرمندان برای خود جایی پیدا کنند. حضور مشتاقان به شرکت در این مراسم طبقه دوم تالار را نیز مملو از جمعیت کرد.

هفته گرافیک با کوشش انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و با تأیید و حمایت انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک یا «ایکوگرادا» (ICOGRADA ) برگزار شد. در طول این هفته، نمایشگاهی از آثار برگزیده ۱۳۰ هنرمند به همراه۲۰۰ پوستر از طراحان ایرانی در محل خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

در هفته گرافیک نمایشگاهی از آثار برگزیده ۱۳۰ هنرمند به همراه ۲۰۰ پوستر از طراحان ایرانی در محل خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

در مراسم روز افتتاحیه، علی رشیدی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ضمن اعلام این‌که انجمن در حال تدوین یک سند استراتژیک است گفت گرافیست‌های ایرانی نقش خود را در این کشور تا به حال کوچک دیده‌اند، اما با تدوین این سند به عنوان یک بازوی فرهنگی، آموزشی و اقتصادی، می‌توان توانایی‌های طراحان گرافیک ایران را به خوبی نشان داد.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در اسفند ماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با شهرداری تهران امضاء کرد که طبق آن به زودی قرار است موزه‌ای به نام موزه گرافیک در محله هفت چنار در منطقه ۱۰ تهران تأسیس شود. در این موزه آثار پیشکسوتان طراحی گرافیک و همچنین ابزارآلات کار آنان به نمایش گذاشته خواهد شد. از پیشکسوتان طراحی گرافیک نوین در ایران می‌توان از محمود جوادی‌پور، مرتضی ممیز، قباد شیوا، صادق بریرانی و ابراهیم حقیقی نام برد.

آقای رشیدی در سخنان خود در مراسم افتتاحیه هفته گرافیک ایران ضمن اشاره به این موزه جدید گفت انجمن صنفی در ماه‌های گذشته توانسته است دوباره نشریه خود را منتشر و همچنین نمایشگاه‌های دوره‌ای برگزار کند.

مهمان فرانسوی در تهران

فرانسوا کاسپر، گرافیست، مؤسس و رییس انجمن طراحان گرافیک فرانسه

در هفته گرافیک ایران به جز نمایش آثار طراحان ایرانی، طرح‌های فرانسوا کاسپر، گرافیست، مؤسس و رییس انجمن طراحان گرافیک فرانسه نیز به نمایش درآمد. آقای کاسپر که خودش به دعوت انجمن طراحان گرافیک ایران به تهران سفر کرده بود در روز پنجم اردیبهشت در محل خانه هنرمندان ایران حاضر شد و ضمن سخنرانی به پرسش‌های حاضران نیز پاسخ داد. او در سخنان خود گفت که گرافیست‌ها در فرانسه با تدوین یک منشور حرفه‌ای و اخلاقی توانسته‌‌اند به وضعیت حرفه خود سامان دهند. او گفت شعار ما این است: طراحی مساوی است با فرهنگ و تجارت. هدف ما همواره این بوده است که به سفارش‌دهندگان و مسئولان نشان دهیم که طراحی گرافیک چه تأثیر مثبتی روی کار آن‌ها و همچنین روی جامعه می‌گذارد. او در بخش دیگری از سخنانش به چگونگی خلق برخی از آثارش اشاره کرد و به ویژه از دشواری‌های طراحی پوستر برای تئاتر و نمایش سخن گفت.

نمایشگاه‌های جانبی

به مناسبت برگزاری هفته طراحی گرافیک ایران، نمایشگاهی با نام «آفتاب برای ژاپن» نیز در خانه هنرمندان به نمایش درآمد. این نمایشگاه دربرگیرنده یک صد پوستر از هنرمندان کشورهای مختلف جهان است که پس از فاجعه سونامی ژاپن و برای ابراز همدردی با حادثه دیدگان طراحی شدند. مانا رهنما، جوان ایرانی ساکن آلمان که مبتکر این نمایشگاه بوده است، در مراسم افتتاحیه هفته گرافیک ایران گفت در ابتدا قصد داشته‌اند مسابقه داستان‌نویسی در سطح جهان برگزار کنند، اما سپس به این نتیجه رسیدند که از طریق قدرت تصویر و گرافیک موضوع سونامی در ژاپن را بیان کنند.

در این مراسم همچنین دوره چهارم مسابقه «نشان اردیبهشت» معرفی و سپس کتاب دوره سوم رونمایی شد. مسابقه نشان اردیبهشت که اکنون فراخوان دوره چهارم آن منتشر شده است، مسابقه‌ای است پژوهشی در زمینه گرافیک که آثار و مقالات تألیف و ترجمه می‌تواند در آن شرکت کند. این آثار باید ضمن پژوهش در خصوص جنبه‌های مختلف طراحی گرافیک به مشکلات آن در شرایط حال حاضر ایران بپرادزد. از جمله محورهای مسابقه چهارم آسیب‌شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر آموزشی، سطح دانش و مهارت طراحان، محدودیت‌های فرهنگ عامه و همچنین سایر محدودیت‌های فرهنگی است.

فرزاد ادیبی دبیر چهارمین مسابقه پژوهشی «نشان اردیبهشت» در این مراسم به شدت از ضعف تحقیق و پژوهش در زمینه گرافیک انتقاد کرد و گفت افراد این حرفه بیشتر مایل به برگزاری نمایشگاه و خلق پوستر هستند اما ‌آن‌چه جای خالی‌اش حس می‌شود پژوهش است. هفته گرافیک ایران در روز پنجم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان به کار خود پایان داد.

گالری زمانه: روز جهانی طراحی گرافیک در ایران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.