ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه ایران: مذاکرات احیای برجام به بن‌بست نرسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد ایران در پی تضمین‌هایی برای جلوگیری از خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۲۴ خرداد در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد مذاکرات احیای برجام در وین به بن‌بست نرسیده است. به گفته خطیب‌زاده ایران در پی تضمین‌هایی برای جلوگیری از خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای است:

«آنچه در وین در حال روی دادن است به هیچ بن‌بستی نرسیده و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفت‌وگوها درباره ظرایف فنی و حقوقی در حال انجام است. دو سه موضوع اصلی باقیمانده که در حال گفت‌وگو در وین است.»  

خطیب‌زاده سپس در ادامه افزود:

«در برخی موضوعات ظرایف فنی و حقوقی و سیاسی باقی مانده است. این ظرایف به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند. در دو سه موضوع به صورت اساسی گفت‌وگوها در جریان است تضمین‌هایی که آمریکا باید بدهد که شرایط ترامپ تکرار نشود.»

شنبه ۱۲ ژوئن/۲۲ خرداد ششمین دور مذاکرات ایران و گروه کشورهای ۴+۱ در چارچوب کمیسیون مشترک برجام به همراه آمریکا در وین آغاز شد. بعد از پایان نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در دور ششم، نماینده اتحادیه اروپا اعلام کرد گفت‌وگوها در مورد جزئيات اقداماتی که دو همه طرف‌ها باید در دستور کار قرار دهند در کارگروه‌های مختلف ادامه می‌یابد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت:

«موضوعات فنی بسیار زیادی وجود دارند که باید حل شوند. ما امروز تصمیم گرفتیم - هم در سطح سیاسی و هم در سطح کارشناسی - به بحث‌ها و گفتگو‌های فشرده ادامه دهیم. به نظر من همه موضوعات، قابل حل شدن هستند منوط به اینکه طرف مقابل بتواند تصمیم خود را به خصوص درباره مسائل دشوار و سخت بگیرد.»

عراقچی سپس در  ادامه افزود:

«ما باید یک "توافقنامه خوب" داشته باشیم، "توافقنامه خوب" زمانی به دست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما بدست آیند. بدون تحقق این موارد، هیچ توافقی نخواهیم کرد.»

بر اساس توافق فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده‌های دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران در سه ماه گذشته در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد و داده‌های یک ماه پیش‌رو هم، نزد ایران باقی خواهد ماند. این تفاهم‌نامه ۳ تیر سال جاری به پایان می‌رسد و اگر تمدید نشود همه داده‌ها از دوربین‌ها پاک می‌شود. عراقچی گفت:

«هیچکس نمی‌خواهد به چنین مرحله‌ای برسد، چون باعث می‌شود گفت‌وگو‌های ما حتی مشکل‌تر شود. البته که جدول زمانی بین ایران و آژانس در گفت‌وگو‌های ما تاثیرات خودش را دارد، ولی ما تلاش می‌کنیم تاثیرات این مسئله را به حداقل برسانیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز قیمت نفت در روز دوشنبه یک درصد افزایش یافت و به ۷۳ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. افزایش قیمت نفت به این معناست که بازار انتظار دارد که احیای برجام و پایان تحریم نفتی ایران باز هم به تعویق بیفتد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی هفته گذشته گفته بود تصمیم به حضور ایران در مذاکرات وین را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گرفته و لذا مذاکرات به انتخابات ریاست جمهوری بستگی ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.