ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس ناتو: بایدن به دنبال نزدیکی به اروپاست

جو بایدن به کشورهای اروپایی اطمینان داده است که می‌توانند به کشور او اعتماد کنند. در نشست ناتو در بروکسل، روسیه به‌عنوان چالشی برای این ائتلاف توصیف شد. کشورهای عضو ناتو می‌خواهند روابط خود با چین را هم دوباره تنظیم کنند.

نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دوشنبه ۲۴ خرداد / ۱۴ ژوئن در مقر این ائتلاف در بروکسل برگزار شد.

۳۰ کشور عضو ناتو در این اجلاس از رهبران پکن خواستند تا با آن‌ها گفت‌وگو کنند. با توجه به افزایش زرادخانه هسته‌ای جمهوری خلق چین، ناتو خواستار شفافیت بیشتر شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت:

«ما در پی جنگ سرد با چین نیستیم و چین هم حریف یا دشمن ما نیست. اما باید آماده مقابله با چالش‌هایی که ظهور چین برای امنیت ما ایجاد می‌کند، باشیم. چگونگی برخورد با چین در آینده باید در مفهوم استراتژی جدید موسوم به "ناتو ۲۰۳۰" تعیین شود.»

به گفته استولتنبرگ طرح اصلاحات ۲۰۳۰ ناتو بر تقویت بنیه دفاعی، مقاومت و فن‌آوری بیشتر متمرکز است.

در برنامه استراتژیک قبلی ناتو در سال ۲۰۱۰، چین مطرح نشده بود. از روسیه نیز به‌عنوان چالش دیگری برای این ائتلاف نظامی نام برده می‌شود.

استولتنبرگ از کاهش شدید روابط دو طرف صحبت کرد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز درباره اقدامات ضد اطلاعاتی روسیه که آلمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، هشدار داد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز چین را «ملاحظه امنیتی» ناتو دانست اما گفت فکر نمی‌کند در ناتو کسی خواستار جنگ سرد با چین باشد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای اروپایی اطمینان داد که می‌توانند به کشور او اعتماد کنند. بایدن در اولین حضور خود به‌عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده در ناتو، وظیفه کمک به ناتو از سوی آمریکا را «مقدس» نامید.

این در حالی است که روابط آمریکا با کشورهای عضو ناتو در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به‌طور محسوسی سرد شده بود. به‌ویژه کشورهای منطقه بالتیک بارها شکایت کرده بودند که در برابر روسیه به اندازه کافی محافظت نشده‌اند.

بایدن همچنین برای گفت‌وگوهای جداگانه با سران دولت‌های کشورهای بالتیک به بروکسل آمده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن گفت، تمرکز این دیدارها بر روی تهدید روسیه، چین و بلاروس بود.

بایدن همچنین قصد دارد در این نشست با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کند. پس از نشست ناتو، در روز چهارشنبه نیز دیدار بایدن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برنامه‌ریزی شده است.

اجلاس ناتو یک روز پس از پایان نشست سران گروه هفت در بروکسل برگزار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.