ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران اقتصادی، ارتش لبنان را با خطر فروپاشی مواجه کرده است

فرانسه قصد دارد کنفرانس حامیان مالی برگزار کند. آمریکا برای حمایت از ارتش لبنان اعلام آمادگی کرده است.

 بانک جهانی از بحران اقتصادی لبنان به عنوان یکی از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی در جهان در ۱۵۰ سال اخیر یاد کرده است. اکنون بحران اقتصادی ارتش لبنان را به عنوان تنها عامل وحدت ملی و ثبات سیاسی در آن کشور تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس زیر فشار بحران اقتصادی در لبنان، قدرت عملیات ارتش آن کشور که تحت حمایت آمریکا قرار دارد کاهش یافته، سربازان قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و به همین سبب وجدان کاری و وظیفه‌شناسی آن‌ها نیز کاهش یافته است. ژنرال جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان در طی سخنانی هشدار داد که سربازان لبنانی هم مانند سایر شهروندان این کشور «گرسنه» و در «رنج و عذاب»‌اند.

عون در انتقاد از رهبران سیاسی لبنان که قدرت تصمیم‌گیری و ابتکار عمل را از دست داده‌اند و کشور را به یک بن‌بست سیاسی کشانده‌اند گفت:

«منتظر چه هستید؟ برنامه‌تان چیست؟ ما پیش از این هم نسبت به وضعیت کنونی هشدار داده بودیم.»

بر اساس قوانین داخلی لبنان نظامیان حق ندارند در امور سیاسی دخالت کنند.

یک فرمانده بلندپایه ارتش لبنان که نام او اعلام نشده در مصاحبه با آسوشیتدپرس تأیید کرد که وجدان کاری و وظیفه‌شناسی سربازان لبنانی تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار گرفته است:

«هیچ تردیدی نیست که در بین سربازان نفرت از سیاستمداران و مقاومت در برابر دستورات نظامی به طرز بسیار محسوسی افزایش یافته.»

به گفته این فرمانده بلندپایه ارتش لبنان از نظامیان آن کشور انتظار می‌رود که ضامن ثبات داخلی کشور باشند:

«فرماندهان ارتش نگران وضع امنیتی کشور و توانایی ارتش برای مقابله با تهدیدات داخلی هستند.»

هشدار فرانسه، اعلام آمادگی آمریکا

در این میان جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان از فرانسه درخواست حمایت مالی کرده و دولت مکرون هم قرار است پنجشنبه ۱۷ ژوئن/۲۷ خرداد یک کنفرانس مجازی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برگزار کند.

فرانسه هشدار داده است که احتمال می‌رود ارتش لبنان نتواند به ماموریت‌های خود برای حفظ ثبات و امنیت کشور عمل کند.

ایالات متحده آمریکا اعلام آمادگی کرده است کمک‌های ملی به ارتش لبنان را افزایش دهد.

چنانچه ارتش لبنان تضعیف شود، حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران قرار دارد، تقویت خواهد شد. دولت‌های غربی، به ویژه آمریکا و فرانسه از آن وحشت دارند که تضعیف ارتش لبنان، علاوه بر افزایش ضریب نفوذ ایران از طریق حزب‌الله لبنان، زمینه دخالت کشورهایی مانند روسیه و سوریه در امور داخلی لبنان را فراهم آورد.

خطر انحلال ارتش

اقتصاد لبنان تحت تاثیر فساد اقتصادی و بحران‌های سیاسی از سال ۲۰۱۹  رو به فروپاشی گذاشت. بانک‌های لبنانی ورشکست شده‌اند و پول ملی لبنان ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

در ارتش لبنان حدود ۸۰ هزار نفر زیر پرچم خدمت می‌کنند. به طور میانگین تا پیش از بحران اقتصادی یک سرباز لبنانی ۸۰۰ دلار ماهانه دریافت می‌کرد. این مبلغ اکنون به فقط صد دلار در ماه رسیده است. درآمد افسران حداکثر ۴۰۰ دلار در ماه است.

 علاوه بر این جیره غذایی سربازان نیز کاهش یافته و گوشت از وعده‌های غذایی سربازان حذف شده است. با این‌حال آن‌ها همچنان از بیمه درمان برخوردارند، هرچند که کیفیت درمان به طرز محسوسی کاهش یافته است. الیاس فرهت، ژنرال بازنشسته ارتش و تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته است:

«این بحران، بحران ارتش نیست. یک بحران سیاسی است که دامن ارتش را گرفته. پیش از این مشکلات امنیتی سبب انحلال ارتش شده بود. اکنون اما چنین نیست.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.