ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار کمیته امداد بر خانواده‌ها برای شرکت در انتخابات: مهر شناسنامه بیاور، وام بگیر!

کمیته امداد امام خمینی تهران به خانواده‌های تحت سرپرستی خود اعلام کرده که روز شنبه ۲۹ خرداد به بعد، برای گرفتن وام از این کمیته باید شناسنامه خود را دوباره بیاورند و مُهر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در شناسنامه‌شان باشد.

 کمیته امداد امام خمینی تهران به خانواده‌های تحت سرپرستی خود اعلام کرده که روز شنبه ۲۹ خرداد به بعد، برای گرفتن وام از این کمیته باید شناسنامه خود را دوباره بیاورند و مُهر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در شناسنامه‌شان باشد.

 بعضی از خانواده‌هایی که هفته گذشته برای پیگیری وام‌ها و بعضی امکانات به کمیته امداد مراجعه کرده‌اند, خبر دادند که سرپرستان آنها در کمیته به آنها گفته‌اند که اگر در انتخابات شرکت کنند، پرونده‌های تسهیلات آنها را بررسی می‌کنند.

یکی از افرادی که این خبر را در گفت وگو با زمانه تأیید کرد، طیبه است. طیبه سرپرست خانوار است و دو فرزند دارد. دخترش ۱۱ سال دارد و پسرش پنج سال. دختر طیبه فلج مغزی است. این خانواده تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، پدر خانواده آنها را ترک کرده و طیبه با کار کردن در خانه‌های دیگران و کمک‌های مردم زندگی می‌کند.

- برای چه وامی به کمیته امداد مراجعه کرده‌اید؟

پنج میلیون وام است که بهش می گویند وام کارگشایی.

- چه مدت است برای وام اقدام کرده‌اید؟

:یک سال است پرونده‌ام کامل شده. گفتند باید چک و سفته بیاوری. برای من جور کردن چک خیلی سخت بود، اما بالاخره جور کردم. 

- این هفته که مراجعه کردید، چه پاسخی گرفتید؟

گفتند بعد از انتخابات بیا، اگر شناسنامه‌ات مُهر انتخابات داشت، پرونده‌ات را بررسی می‌کنیم. 

- آیین نامه‌ای برای این امر نشان‌تان دادند؟

نه، آنجا سرپرست‌های خانواده‌ها که بهشان مددکار می گویند، هر کاری بخواهد می‌توانند انجام دهند. می‌توانند وام را در اولویت بگذارند، می‌توانند نگذارند. 

- بعد از این که این را گفتند، شما به مقام بالاتری مراجعه کردید؟

نه، اصلا اجازه نمی‌دهند. من چند بار گفته‌ام چه کسی باید این وام را بدهد من بروم پیش او. مددکار که اجازه نمی‌دهد. خود دفتر رئیس هم چند بار رفتم، گفتند رئیس نیست. 

- شما چه پاسخی دادید؟

گفتم اگر وام را هم ندهید، رأی نمی‌دهم. اصلا وام نمی‌خواهم. یک سال است قرار است پنج تومان وام بدهند، این بامبول جدیدشان است.

- این وام را برای چه کاری می‌خواهید؟

دخترم فلج مغزی است، برای هر کاری باید از روی زمین بلندش کنم. الان سنگین شده، می‌خواهم برایش تخت بگیرم تا بلند کردنش آسان شود. و یک صندلی هم برایش بگیرم که رویش بنشیند. به خاطر این که مرتب باید بلندش کنم، گردن و دست هایم همیشه درد می‌کند. روزی سه تا مُسکِن می‌خورم. 

- کمیته امداد چه کمکی به شما می‌کند؟

تنها کاری که کمیته امداد در پنج سال گذشته کرده، کمک ماهانه ۱۲۵ هزار تومانی بوده، که دَم انتخابات ۳۵۰ تومان شده. الان دو ماه است که این مبلغ را می دهند. ۳۵۰ تومان پول ماهانه پوشک دخترم هم نیست. نه سبد کالایی می دهند، نه هیچ امکاناتی دیگری. ما بیمه هم نیستیم، داروهای دخترم خیلی گران شده. قبلا قرص سابریل را برای دخترم بسته ای ۱۸۰ هزار تومان می گرفتم، الان به سختی پیدا می‌شود، آن هم بسته ای دو میلیون. الان یک ورق قرص دارم، هفته دیگر این ورق تمام می‌شود.

- چه امیدی برای تهیه قرص دارید؟

بعضی افراد خَیر گاهی برایم قرص می‌گیرند، اما الان این مبلغ برای آنها هم زیاد است. 

- کمیته امداد برای کاریابی کمک تان می‌کنند؟

یک بار به من پیشنهاد کار در کارخانه دارند. دختر من اگر آب دهنش در گلویش بپرد، خفه می‌شود یا اگر تلفن کنارش باشد و زنگ بخورد تشنج می‌کند. اگر کار در خیاطی بود می‌رفتم، دخترم را همان جا می‌خواباندم و کار می کردم. ولی بچه من نمی‌تواند صدای کارخانه را تحمل کند. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمدحسن

    لعنت به جمهوری غیر اسلامی و ضد انسانی همه با هم در 28 خرداد برای حفظ جان خود و نسل های آینده در خانه می مانیم.