ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان به مزار شریف نزدیک شدند

طالبان با تصرف چندین ولسوالی در ولایت بلخ به سوی مزار شریف در حال پیش‌روی هستند. آن‌ها در دو ماه اخیر بیش از ۵۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند. شماری از این ولسوالی‌ها از طالبان پس گرفته شده است.

وب‌سایت «۸صبح» افغانستان گزارش داده است که با سقوط ولسوالی‌های شولگره، بلخ، کشنده و دولت‌آباد ولایت بلخ، طالبان به شهر مزارشریف نزدیک شده‌اند. اکنون جنگ در نزدیکی مزار شریف جریان دارد و ساکنان این شهر را نگران کرده است.

با پیش‌روی‌های طالبان در افغانستان در شماری از ولایت‌ها بسیج مردمی علیه این گروه شکل گرفته و در برخی نقاط دیگر این کشور نیز در حال شکل گرفتن است.

در بلخ نیز شماری از احزاب سیاسی و اعضای مجلس نمایند‌گان نیروهای مردمی را در حمایت از نیروهای دولتی بسیج کرده‌اند.

عطامحمد نور، والی پیشین ولایت بلخ و رهبر حزب کنگره جمعیت اسلامی افغانستان نیز به هواداران این حزب فراخوان داده است که برای دفع حملات طالبان بسیج شوند. او گفته است که از امروز سه‌شنبه‌‌ یکم تیر / ۲۲ ژوئن رهبری عملیات در شمال و بلخ را بر عهده خواهد گرفت.

نور از دولت انتقاد کرده است که بارها پیشنهاد تشکیل «بسیج ملی» برای دفاع از کشور را نادیده گرفته است. او از حکومت خواسته است که در‌ حمایت از بسیج ملی برای دفاع از کشور و حمایت نیروهای امنیتی، امکانات لازم و به موقع را در اختیار نیروهای مردمی قرار دهد.

به‌گفته نور، طالبان در کنار اشغال مناطق، به ویرانی تأسیسات عامه، قتل عام و کشتار مردم می‌پردازند که این امر سبب شکل‌دهی بسیج و‌ قیام ملی می‌شود.

عباس ابراهیم‌زاده، عضو مجلس نمایندگان، نیز به بلخ رفته است تا نیروهای مردمی را علیه طالبان بسیج کند. شماری از احزاب برای حمایت نیروهای امنیتی اعلام آماد‌گی کرده‌اند.

روز گذشته (دوشنبه) خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که شبه‌نظامیان طالبان کنترل شهر بلخ از توابع مزار شریف در شمال افغانستان را به دست گرفتند.

محمد افضل حدید، رئیس شورای ولایتی بلخ گفت شبه‌نظامیان طالبان صبح دوشنبه حمله مسلحانه به بلخ را آغاز کردند.

در حالی‌که طالبان مدعی شده‌ بودند کنترل بلخ را کاملاً به دست گرفته‌اند، منابع دولتی از بازپس‌گیری بلخ خبر داده‌اند.

ولسوالی‌های دولت‌آباد، کشنده و شولگره از توابع بلخ نیز روز دوشنبه تصرف شدند.

در پی آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، حملات طالبان به ولسوالی‌های به‌طور چشمگیری افزایش یافته است و درگیری بین نیروهای امنیتی و طالبان در ۲۵۰ منطقه از ۴۰۷ شهر افغانستان ادامه دارد.

در این میان، سقوط ولسوالی‌ها در شمال افغانستان شدت گرفته است. در ولایت بلخ از میان ۱۴ ولسوالی، هفت ولسوالی به‌دست طالبان افتاده است. از ۱۳ ولسوالی ولایت فاریاب ولسوالی‌های خواجه‌‌سبزپوش، شیرین‌تگاب، قیصار، المار، دولت‌آباد و کوهستان سقوط کرده‌اند و میمنه، مرکز فاریاب نیز در محاصره طالبان است. در ولایت سرپل از شش ولسوالی‌، ولسوالی‌های صیاد، گوسفندی، سوزمه‌قلعه و سانچارک به دست گروه طالبان افتاده است. ولایت جوزجان نیز ۱۰ ولسوالی دارد که طالبان بر ولسوالی‌های مردیان، منجگیک، آقچه، درزان و قوش‌تپه تسلط یافته‌اند. در پنج ولسوالی سمنگان، طالبان کنترل ولسوالی‌های دره‌صوف پایین و دره‌صوف بالا را به‌دست گرفته‌اند.

اعضای شوراهای ولایتی ولایت‌های شمال افغانستان از عملکرد دولت انتقاد می‌کنند. به گفته آن‌ها، دولت محلی و مرکزی برنامه‌ای برای جلوگیری از پیش‌روی‌های طالبان ندارند و این احتمال وجود دارد که ولایت‌ها نیز سقوط کنند.

نیروهای دولتی از «عقب‌نشینی تاکتیکی» سخن می‌گویند اما مردم آن را قبول ندارند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌ جمهوری افغانستان در یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود گفته است طالبان سرانجام در «گرداب موج متلاطمی که خود آفریده، غرق خواهد شد» و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به‌زودی درس دیگری به طالبان خواهند داد که تا ابد فراموش نشود.

دانش افزوده است ولایت‌های شمال و مناطق مرکزی افغانستان در دهه‌ هفتاد نشان دادند که به هیچ صورت تسلیم زورگویی و انحصارطلبی طالبان نمی‌شوند و به این گروه اجازه‌ حاکمیت نخواهند داد.

او تلاش طالبان برای تصرف اراضی بیشتر افغانستان را یک «خیال باطل» خوانده و نوشته است طالبان جز به حاکمیت انحصاری خود به هیچ چیز دیگری تن نمی‌دهند و به صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نیز باور ندارند.

به‌گفته او «نمایندگان طالبان در مذاکرات دوحه هم صرفاً به‌صورت نمادین حضور دارند و تا کنون به هیچ نوع مذاکره‌ مؤثر و معنادار حاضر نشده‌اند.»

این درحالی است که طالبان طی دو ماه اخیر بیش از ۵۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند. نیروهای امنیتی و دفاعی شماری از این ولسوالی‌ها را از طالبان پس گرفته‌اند.

پیروزی‌های طالبان و خروج مداوم سربازان آمریکایی و ناتو، فوریت تلاش برای یافتن راه حلی برای پایان جنگ طولانی‌مدت افغانستان را برجسته کرده است.

جان کربی سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه گفت لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به‌طور منظم خروج نیروهای این کشور از افغانستان را بررسی می‌کند، که به‌گفته کربی «با سرعت» انجام می‌گیرد و تا اوایل سپتامبر پایان می‌یابد.

جان کربی افزود وزیر دفاع خروج نیروها را زیر نظر دارد «تا بفهمد سرعت مورد نظر ما سرعت مناسبی است».

جمعه این هفته، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان در واشنگتن دیدار می‌کند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید در این دیدار درباره «کمک‌های مالی و بشردوستانه آمریکا برای حمایت از مردم افغانستان، از جمله زنان، دختران و اقلیت‌های افغانستان» و همچنین «چگونگی همکاری برای اطمینان از این‌که افغانستان دیگر هرگز به پناهگاهی امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل نخواهد شد» گفت‌وگو خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.