ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان در رام‌الله خواستار کناره‌گیری محمود عباس شدند

قتل یک منتقد تشکیلات خودگردان در فلسطین موجب خشم مردم شده است. صدها تن برای دومین روز پیاپی به خیابان آمدند و خواستار کناره‌گیری محمود عباس از تشکیلات خودگردان شدند.

صدها معترض خشمگین از قتل نزار خلیل محمد بنات، فعال سیاسی منتقد تشکیلات خودگران فلسطین در کرانه باختری، شنبه ۲۶ ژوئن/۵ تیر برای دومین روز پیاپی به خیابان آمدند و علیه محمود عباس و تشکیلات خودگردان شعار دادند.

نزار خلیل محمد بنات، سیاستمدار منتقد تشکیلات خودگردان فلسطین ۲۲ ژوئن به فاصله کوتاهی پس از آنکه در محل سکونتش بازداشت شد، جان باخت.

نهادهای پزشکی «غیرطبیعی بودن» مرگ او را تائید کرده‌اند.

شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از پزشکی که جسد بنات را کالبدشکافی کرد، نوشت:

«صدمات وارده بر بدن او نشان می‌دهد که از ناحیه سر، گردن، پاها و دست‌ها مورد ضرب و جرح قرار گرفته است و فاصله زمان مرگ و دستگیری او یک ساعت بوده است.»

نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان ۲۲ ژوئن/ اول تیر به محل سکونت بنات حمله کردند. خانواده او گفته‌اند مأمورانی که برای دستگیری نزار رفته بودند او را با باتوم و میله فلزی کتک زدند.

بر اساس اعلام پزشکی که جسد بنات را کالبدشکافی کرد، او به فاصله یک ساعت پس از دستگیری جان باخت.

تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری اعلام کرده یک کمیته ویژه برای تحقیق درباره قتل بنات تشکیل داده است. معترضان خشمگین اما به دولت محمود عباس اعتماد ندارند و منتقدان فلسطینی قتل بنات را «نوک کوه یخ» فساد و خودکامگی تشکیلات خودگران می‌دانند.

معترضان پنج‌شنبه ۲۴ ژوئن در هبرون، پیکر بنات را به خاک سپردند. او برای انتخابات مجلس که قرار بود ماه مه ۲۰۲۱ برگزار شود اما با تصمیم محمود عباس تا زمانی نامشخص به تعویق افتاد، نامزد شده بود.

مراسم خاکسپاری بنات و یک روز بعد، نماز جمعه به مکانی برای اعتراض علیه محمود عباس و تشکیلات خودگران تبدیل شد.

معترضان روز جمعه نیز در رام‌الله، محل استقرار تشکیلات خودگران به خیابان آمدند و علیه تشکیلات خودگران شعار دادند. آنها قصد داشتند به سمت ساختمان تشکیلات خودگردان بروند اما پلیس و نیروهای لباس شخصی مسیر معترضان را بستند و به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

معترضان شنبه ۲۶ ژوئن/۵ تیر هم برای دومین روز پیاپی به خیابان آمدند. آنها پلاکاردهایی که بر آنها خطاب به محمود عباس نوشته شده بود «برو» در دست داشتند و به پلیس و نیروهای امنیتی که مسیر آنها را مسدود کرده‌ بودند سنگ پرتاب کردند.

پلیس هم با گاز اشک‌آور به معترضان حمله و چندین تن را بازداشت کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هنوز منابع رسمی شمار دستگیر شدگان در جریان اعتراضات دو روز گذشته را اعلام نکرده‌اند اما بر اساس گزارش شبکه خبری الجزیره دست‌کم ۲۰ تن در اعتراضات روز شنبه مجروح شدند. پنج تن از مجروحان خبرنگاران حاضر در محل بودند.

خبرنگار الجزیره در رام‌الله گفته است که پلیس ضد شورش به عمد گاز اشک‌آور به خبرنگاران شلیک می‌کند. به گفته او تشکیلات خودگردان با نیروهای امنیتی لباس شخصی به معترضان هجوم می‌برد و آنها را دستگیر می‌کند.

تشکیلات خودگران فلسطین که بیش از سه دهه است کرانه باختری را در اختیار دارد از نگاه منتقدان فلسطینی به فساد و نزدیکی به دستگاه امنیتی و دولت اسرائیل متهم است. نزار بنات نیز پیش از آنکه دستگیر و کشته شود در شبکه‌های اجتماعی فساد و همکاری تشکیلات خودگردان با دولت اسرائیل را افشا می‌کرد.

تشکیلات خودگردان که به عنوان نماینده فلسطینیان در مجامع بین‌المللی حضور می‌یابد و به رسمیت شناخته می‌شود، بیش از سه دهه است که بر کرانه باختری حکمرانی می‌کند. منتقدان این تشکیلات در فلسطین دولت عباس را پیمانکار فرعی حکومت اسرائیل توصیف می‌کنند که در دوره حکمرانی‌اش گامی برای تحقق خواسته‌های آنان برنداشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    در مورد احکام اعدام منتقدین و مخالفین حماس در غزه هم اطلاع رسانی کنید