ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج ولسوالی دیگر سقوط کردند، پاکستان پناه دادن به طالبان را پذیرفت

در حالی که مقام‌های افغانستان از دستاوردهای بزرگ سفرشان به آمریکا سخن می‌گویند همچنان ولسوالی‌های این کشور میان نیروهای امنیتی و طالبان دست‌به‌دست می‌شود.

رسانه‌های افغانستان از سقوط پنج ولسوالی در چهار ولایت خبر داده‌اند.

ولسوالی‌های شورتپه ولایت بلخ، چک و سید آباد ولایت میدان وردک، رستاق در ولایت تخار و ارغستان در ولایت قندهار از ولسوالی‌هایی اند که در شبانه‌روز گذشته از تصرف نیروهای دولتی خارج شده‌اند.

نمایند‌گان مردم تخار در مجلس می‌گویند که ولسوالی رستاق سیزدهمین ولسوالی در این ولایت است که کنترل آن از دست نیروهای دولتی خارج شده‌است.

حمیدالدین یولداش، یکی از این نمایند‌گان تخار گفت: «بندر شیرخان سقوط کرد، عملأ در کنترل طالبان است. خبرها حاکی است که بندر آقینه هم سقوط کرد. در تخار هم بندر آی خانم است که با تاجیکستان هم مرز است، در آن‌جا هم ولسوالی دشت قلعه سقوط کرد، بعد آی خانم هم سقوط کرد.»

در دیگر سو، دولت افغانستان می‌گوید موفق شده ‍۱۱ ولسوالی را از دست طالبان خارج کند. طالبان این خبر را رد کرده است.

در دو ماه گذشته ۱۰۸ولسوالی افغانستان صحنه نبرد دولت و طالبان بوده است. این ولسوالی‌ها به تناوب میان نیروهای ارتش افغانستان و جنگجویان طالبان دست به دست شده است.

اعتراف پاکستان به همکاری با طالبان

اما در رویدادی دیگر تنش میان افغانستان و پاکستان بر سر طالبان شدت گرفته است. پاکستان از زمان شکل‌گیری طالبان در قندهار در دهه ۹۰ میلادی حمایت از این گروه را انکار کرده است. اما گزارش‌های متعدد و شواهد گسترده‌ای درباره همکاری دستگاه امنیتی، ارتش پاکستان و چهره‌های سیاسی از این گروه در رسانه ها منتشر شده است.  

با این حال، شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان، در یک مصاحبه تلویزیونی اعتراف کرد که خانواده رهبران طالبان در پاکستان زندگی می‌کنند و اجساد و زخمی‌های این گروه به پاکستان منتقل می‌‌شوند. او گفت که نیروهای زخمی طالبان نیز در بیمارستان‌های پاکستان مداوا می‌شوند.

وزیر کشور پاکستان، به جیونیوز گفت خانواده رهبران گروه طالبان در مناطق میراواد، لوی میر، باراکو و ترنول پاکستان آزادانه زندگی می‌کنند.

رشید احمد با انتقاد از نقش آمریکا در افغانستان گفت که مسئول ناامنی و جنگ داخلی در این کشور آمریکا است. با وجود اینکه وزیر کشور پاکستان پناه دادن به جنگجویان طالبان افغانستان را پذیرفت، از مقام‌های افغان خواست اجازه ندهند طالبان پاکستان که با دولت در جنگند از خاک افغانستان استفاده کنند.

وزارت خارجه افغانستان به این بخش از سخنان وزیر کشور پاکستان واکنش نشان داد و گفت که طالبان پاکستان مقر و پایگاهی در افغانستان ندارند.

از دیگر سو، سفر مقام‌های ارشد دولت افغانستان نیز همچنان محور توجه‌ها است. طلوع‌نیوز در خبری اختصاصی اعلام کرده است که آمریکا با تقویت نیروی هوایی افغانستان موافقت کرده و قرار است ۴۰ هواپیما و هلی‌کوپتر به این کشور بدهد. ۳۷ هلی‌کوپتر «بلک هاوک» و دو هواپیمای جنگی مدل ای‌۲۹ بخشی از این کمک‌ها است.

این منابع همچنان می‌افزایند که مقام‌های امریکایی تعهد داده‌اند که حدود ۲۰۰ پیمانکار امریکایی را که بیشتر با نیروهای هوایی کار می‌کنند، تا پایان ماه سپتامبر در افغانستان نگاه دارند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در یک نشست خبری گفت که دستاورد سفر او و اشرف غنی به آمریکا این است که کمک‌ به افغانستان و نیروهای امنیتی، ادامه خواهد یافت.

او افزود که امریکا حضور نظامی‌اش را در افغانستان پایان می‌دهد، اما یک صفحۀ تازه در روابط میان دو کشور، باز شده‌است و این کشور به حمایت از افغان‌ها، ادامه خواهد داد.

روز گذشته، امرالله صالح، معاون اول رییس‌جمهور افغانستان نیز سفر به آمریکا را «از پر دست‌آوردترین و بزرگ‌ترین سفرهای خارجی حکومت» خواند. صالح، ساعاتی پس از برگشت از امریکا در صفحۀ فسبوکش نوشت که رییس‌جمهور امریکا بر پشتیبانی نظامی و اقتصادی از افغانستان تأکید کرد و گفت که «روایت شانه خالی کردن آمریکا از تعهداتش بی‌بنیاد و غلط است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.