ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۲۳ هکتار از جنگل‌های بلوط مریوان در آتش سوختند

رئیس اداره منابع طبیعی مریوان می‌گوید آتش‌سوزی جنگل‌های این منطقه مهار شده است. فعالان محیط‌زیست اما از ادامه آتش‌سوزی در منطقه خبر می‌دهند و می‌گویند نیروهای هنگ مرزی مانع رفتن نیروهای داوطلب برای کنترل آتش می‌شوند.

۷۲ ساعت آتش در جنگل‌های زاگراس در مریوان به ادعای مسئولان منابع طبیعی «مهار شده است».

آزاد نامداری، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان یکشنبه ۱۳ تیر گفت: پنج فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط این شهرستان «با کمک بالگرد مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اطفای حریق بصورت کامل انجام گرفت».

در روزهای گذشته تصاویری از امدادگران و فعالان محیط زیست در کردستان منتشر شده بود که بدون امکانات برای مهار آتش تلاش می‌کردند.

تشکل غیردولتی «چیا» که اعضای آن در محل آتش‌سوزی حضور داشتند و برای مهار آتش تلاش می‌کردند از کمبود امکانات و عدم همکاری نهادهای دولتی برای مقابله با سوختن جنگل‌ها گلایه کرده بودند، مهار کامل آتش را رد کرد.

حساب کاربری این تشکل در توییتر صبح امروز ابتدا یک ویدئو از «حضور گسترده» مردم و فعالان محیط زیست محلی برای کنترل آتش‌سوزی جنگل‌ها در روستای دوله‌بی منتشر کرد و چند ساعت بعد نوشت: «هم‌ اکنون دولەبی در چهارمین روز آتش دشمنان؛ تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر اعضای از خود گذشته‌ی انجمن سبز چیا جهت حفاظت از جنگلهای منطقه دوله‌بی ادامه دارد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اعضای این تشکل می‌گویند ماموران هنگ مرزی مانع اقدام داوطلبان برای مهار آتش در دوله‌بی شده‌اند.

رئیس اداره محیط زیست مریوان بدون اینکه به محدودیت‌های ایجاد شده برای داوطلبان محلی اشاره کند، «آلوده بودن منطقه به مین‌های دوران جنگ» را مانع اعزام نیروی انسانی برای مهار آتش در جنگل‌های نزدیک روستای دوله‌بی عنوان کرد.

او گفت: به همین دلیل بالگرد مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به این منطقه اعزام شد و آتش را مهار کرد.

به گفته نامداری این آتش‌ که از ۱۰ تیر آغاز شد، ۴۲۳ هکتار از جنگل‌های مریوان را از بین برد. او افزود: بیشتر آتش سوزی‌ها در جنگل‌های بلوط رخ داد و گونه‌هایی  از بنه و زالزالک هم در این آتش سوزی آسیب دیده است.

جنگل‌های زاگرس در غرب ایران در سال‌های اخیر بارها طعمه آتش شده است. سال گذشته آتش بخش بزرگی از جنگل‌های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کردستان را در برگرفت.

بر اساس گزارشی که انجمن سبز چیا منتشر کرده است از آغاز سال ۱۴۰۰ تا به حال آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان، سروآباد در مقایسه با سال قبل بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است.

مسئولان اداره منابع طبیعی «خطای انسانی» و «آتش‌سوزی عمدی» را علت سوختن جنگل‌ها عنوان می‌کنند. فعالان محیط زیست در کردستان اما می‌گویند که نهادهای نظامی به بهانه آنچه که مقابله با نیروهای وابسته به احزاب کردستانی عنوان می‌کنند، جنگل‌ها را به آتش می‌کشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.