ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات کارگری گسترش یافت؛ تداوم اعتصاب کارگران نفت، بازگشت بازنشستگان به خیابان

مروری کوتاه بر اعتراضات سیزدهم تیر؛ همزمان با تداوم اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت و معلمان کارنامه سبز، بازنشستگان، کارکنان شرکتی خدمات سلامت قم و سرایداران مدارس هم تجمع کردند.

اعتراضات کارگران، بازنشستگان، معلمان و کارکنان بخش خدمات عمومی و سلامت گسترده‌تر می‌شود. در شرایطی که کارگران پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی‌ها برای چهاردهمین روز متوالی اعتصاب کردند، بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز، شوش و خرم‌آباد در اعتراض به حقوق ناکافی و اجرا نشدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به خیابان آمدند. در اصفهان نیز بازنشستگان صندوق فولاد با خواسته‌های مشابه تجمع کردند.

در اهواز بازنشستگان با صدور بیانیه‌ای خواسته‌های خود را به شرح زیر اعلام کردند:

  • تداوم همسان‌سازی و مصوب کردن این همسان‌سازی به صورت لایحه‌های قانونی تا رسیدن دستمزدها به سطح حقوق کارکنان تامین اجتماعی طبق ماده‌ی ۶۹.
  • اجرای صحیح قانون الزام درمان مستقیم. طبق اصل ۲۹ قانون اساسی دولت مکلف است که برای تمامی آحاد ملت شرایط درمان رایگان را فراهم سازد. با توجه به اینکه ما کارگران در زمان اشتغال سهم هزینه‌های درمان خود و خانواده را پرداخت نموده و در زمان بازنشستگی این مبلغ تحت عنوان ماده ۸۹ از مستمری‌ها کسر می‌گردد، خواهان درمان رایگان هستیم. متاسفانه شاهد هستیم که تامین اجتماعی برخی از تعهدات درمانی را به شرکت‌های رانت خوار  بیمه تکمیلی سپرده است. لذا ما کارگران بازنشسته خواهان درمان کاملا رایگان بوده و خواهان برداشته شدن هرگونه واسطه‌گر درمان پولی هستیم و از صفر تا صد درمان بطور رایگان را از تامین اجتماعی مطالبه می‌کنیم.
  • تغییر ساختار نمایندگان کارگران در شورای عالی کار جهت تعیین حداقل دستمزد موضوع ماده‌ی ۴۱ قانون کار و همچنین نمایندگان واقعی کارگران شاغل و بازنشسته در صندوق تامین اجتماعی. ما کارگران اعلام می‌کنیم چنین امری بوسیله ایجاد تشکل مستقل و یا تغییر ساختار تشکل‌های رسمی امکان‌پذیر است.
  • اعمال برابری عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران با عیدی شاغلین تامین اجتماعی.
  • آموزش رایگان برای فرزندان در تمامی سطوح از ابتدایی تا دانشگاه.
  • تعیین مرجع رسمی خط فقر و اعلان خط فقر از سوی مراکز رسمی بر اساس استانداردهای بین‌المللی به گونه‌ای که نمایندگان کارگران در این مرجع حضور موثر داشته باشند‌.
  • واکسیناسیون رایگان علیه کرونا بوسیله واکسن‌های مورد تایید بهداشت جهانی.

دور تازه اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی که از دی ۱۳۹۹ آغاز شده بود تا نیمه اردیبهشت امسال ادامه داشت. بازنشستگان تامین اجتماعی که به گفته مسئولان کانون بازنشستگان بیش از ۶۵ درصد آنان حداقل‌بگیر هستند، خواستار افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس خط فقر، برخورداری از بیمه درمان رایگان، تغییر ساختار هیئت امناء سازمان تامین اجتماعی و واکسیناسیون همگانی هستند.

۱۵ فروردین امسال ماموران امنیتی با هدف جلوگیری از تداوم اعتراضات بازنشستگان اسماعیل گرامی، فعال صنفی بازنشستگان را در تهران بازداشت کردند. دادگاه انقلاب تهران او را به ۳۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

تداوم اعتراض کارنامه‌سبزها

همزمان با تجمع بازنشستگان در سه شهر، معلمان «کارنامه‌ سبز» هم به ادامه بست‌نشینی در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش ادامه دادند. این معلمان که بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به صورت موقت به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند، خواستار افزایش حقوق و استخدام رسمی در آموزش و پرورش هستند.

کانون صنفی معلمان تهران در هفتمین روز تحصن معلمان کارنامه سبز با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از مطالبه کارنامه‌سبزها به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار دادند «تداوم چنین وضعیتی می‌تواند به یک انفجار اجتماعی منجر شود».

تحصن معلمان کارنامه سبز از یک هفته قبل آغاز شده است و این معلمان شبانه‌روز نیز مقابل ساختمان آموزش و پرورش مانده‌اند.

تجمع سرایداران مدارس در تهران

سرایداران مدارس هم که پیش از این در شهرهای محل سکونت خود تجمع کرده و پاسخی نگرفته بودند، به تهران آمدند. خواسته این گروه از شاغلان در آموزش و پرورش که اغلب با قراردادهای موقت و حقوق اندک مشغول به کار هستند، تبدیل قراردادها، افزایش دستمزد و اجرای طرح رتبه‌بندی مشاغل است.

تجمع سرایداران مدارس در تهران

حاضران در این تجمع که پیش از این نیز در اقدامی مشابه مقابل ساختمان مجلس جمع شده بودند، پلاکاردهای به همراه داشتند که بر آن نوشته شده بود: رتبه بندی مشاغل حق ماست. در یک ویدئو کوتاه که گفته می‌شود به تجمع امروز سرایداران مدارس مربوط است و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شعار سرایدار/ خدمتکار می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد به گوش می‌رسد.

کارکنان شرکتی مراکز سلامت قم به تهران آمدند

کارکنان شرکتی مراکز سلامت قم هم که به واسطه شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند با خواسته تبدیل وضعیت قراردادهایشان از قم به تهران آمدند و مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

تجمع کارکنان شرکتی خدمات سلامت قم

خواسته مشخص این گروه از معترضان که پلاکاردهایی که بر آن نوشته شده بود «در خط مقدم کرونا با هم بودیم در تبدیل وضعیت با ما باشید»، «ما سربازان گمنام مدافع سلامت و بهداشت معلق مانده‌ایم» و «خواهان تبدیل وضعیت و همسان‌سازی نیروهای شرکتی مراکز بهداشت هستیم» به چشم می‌خورد، حذف شرکت‌های واسطه تامین نیروی انسانی از بخش درمان  است.

معترضان در تهران به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفتند: «روز گذشته (شنبه ۱۲ تیر) نیر تجمع اعتراضی مقابل ساختمان استانداری قم انجام داده‌ایم که بی‌توجهی این نهاد دولتی پایان یافت و ما ناچار شدیم برای رساندن صدای خود به مسئولان امروز به تهران سفر کنیم.»

تدام اعتصاب کارگران پروژه‌ای

اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت، گاز و پتروشمی که از آخرین روز خرداد آغاز شده بود برای چهاردهمین روز پیاپی ادامه یافت.

کارگران پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی که به واسطه شرکت‌های پیمانکاری و با قراردادهای کوتاه مدت اشتغال دارند، پیش از این در بیانیه‌ای خواستار به رسمیت شناخته شدن حق تشکل مستقل، افزایش حداقل دستمزد به ۱۲ میلیون تومان و کاهش روزهای کاری از ۲۴ روز به ۱۰ روز هستند.

وزیر نفت و رئیس جمهوری ایران در واکنش به اعتصاب کارگران پیمانی از خود سلب مسئولیت کرده و شرکت‌های پیمانکاری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مسئول رسیدگی به مطالبات آنها دانسته‌اند.

شورای سازماندهی اعتصاب کارگران نفت شنبه ۱۲ تیر در بیانیه‌ای از تحرک برخی گروه‌های سیاسی برای ایجاد شوراهای اسلامی کار به عنوان تشکل کارگری در منطقه ویژه انرژی عسلویه خبر داد و اعلام کرد که با تشکیل شورای اسلامی کار مخالف است.

بر اساس اظهارات منابع نزدیک به کارگران حدود ۱۲۰ هزار کارگر با قراردادهای کوتاه مدت در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی اشتغال دارند و نزدیک به نیمی از آنها اعتصاب کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.