ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه ایران: برای احیای برجام خواهان مذاکرات طولانی نیستیم

سران چین، فرانسه و آلمان بیش از یک ساعت با یکدیگر درباره برجام گفت‌وگو کردند. روسیه انتظار دارد که احیای برجام تا حداکثر ۲۳ تیر/۱۴ ژوئیه که سالگرد توافق است تحقق یابد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سه‌شنبه ۱۵ تیر در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد که در مواضع ایران با تغییر دولت تغییری به وجود نمی‌آید. خطیب‌زاده گفت:

«همانطور که بارها گفته شده است، ما عجله‌ای برای توافق نداریم اما اجازه فرسایشی و طولانی شدن مذاکرات را نیز نخواهیم داد.»

به گزارش رویترز، یک منبع مطلع  در کاخ الیزه فرانسه اعلام کرد که سران چین، فرانسه و آلمان دوشنبه ۵ ژوئیه/ ۱۴ تیر در تماس تصویری سه‌جانبه، از تمامی مشارکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای با ایران، خواستند تا از پنجره فرصت‌ها برای حصول توافق استفاده کنند.

این منبع همچنین اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین بیش از یک‌ساعت به گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.

حمایت آلمان، فرانسه و چین از مذاکرات وین ممکن است به این معنا باشد که مذاکرات در هفته جاری از سر گرفته می‌شوند.

یکشنبه ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند.

همه اسناد توافق در شش دور مذاکرات آماده شده اما این بدان معنی نیست که موانع از سر راه برداشته شده‌اند. شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست در ازای بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند و همچنین تضمین توافق از سوی آمریکا همچنان مطرح است.

وقفه در مذاکرات وین طولانی‌تر از انتظار شده

روز گذشته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به وقفه‌ای که در مذاکرات وین به وجود آمده در پیامی توییتر نوشت:

 «وقفه در مذاکرات وین برای احیای برجام طولانی‌تر از انتظار شده است. به نظر می‌رسد با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران، این کشور به زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارد. انتظارات درباره به نتیجه رسیدن این روند (گفت‌وگوهای احیای برجام) تا ششمین سالگرد توافق هسته‌ای برآورده نشد.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه مصاحبه‌اش با خبرنگاران در صبح سه‌شنبه گفت:

«مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است و با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود.»

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته در یک نشست خبری درباره مذاکرات جاری در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام گفت:

«ما فکر می‌کنیم که این گفت‌وگوها می‌توانند به هدفش برسند. فکر می‌کنم ظرف هفته‌های آینده به آن نقطه خواهیم رسید.»

هفته گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود انتظار می‌رود که تا قبل از ششمین سالگرد توافق هسته‌ای، مذاکرات برجام به نتیجه برسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.