ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم و گسترش اعتراضات به قطعی برق با شعارهایی علیه خامنه‌ای و خمینی

نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند. استخراج رمزارزها و صدور برق به عراق نیاز ایران را به ۶۶ هزار مگاوات رسانده است. خاموشی‌ها به نارضایتی‌ها دامن زده.

در پی قطع مجدد برق در شهرهای ایران، شامگاه دوشنبه ۱۵ تیر بسیاری از شهرهای ایران، به ویژه در استان‌های مارندران، گلستان، تهران و البرز و همچنین در خمام گیلان صحنه اعتراضات مردمی بود.

از ویدیوها و خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده چنین برمی‌آید که در شهرهای کهریزک، پاکدشت، فشافویه، شهر ری، گوهردشت، قائمشهر، شرق تهران، بهشهر، بهنمیر مازندران، دریا کنار بابلسر، آمل، بابل، پاکدشت، شیراز، کرج، کازرون، فریدون کنار، بندرگز و جویبار مازندران و  مردم در اعتراض به خاموشی‌های مکرر در اطراف ادارات برق تجمع کردند. در برخی از این تجمعات، از جمله در گوهردشت مردم شعار «مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.  

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در شهرری، معترضان با سر دادن شعار «وزیر بی‌کفایت، استعفا، استعفا» خواهان استعفای مدیران برق شدند.

در فشافویه مردم با چیدن سطل‌های زباله در خیابان، راه را بستند.

گروهی از مردم بندر گز در استان گلستان با تجمع مقابل اداره برق این شهر به قطع برق اعتراض کردند. پیشتر در یک‌شنبه شب، نیز شهرهای گنبد کاووس، کردکوی و آق‌قلا در استان گلستان شاهد اعتراضات مردم به قطع گسترده برق بود.

در شهر خمام استان گیلان دوشنبه شب شماری از مردم معترض به قطع برق با تجمع مقابل اداره برق به خاموشی‌های گسترده اعتراض کردند.

علاوه بر این، شهرهای تهران و شیراز شامگاه دوشنبه و برای دومین شب متوالی به هنگام قطع برق گروهی از مردم معترض شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» و همچنین شعارهایی علیه روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، سر دادند.

حسینی کارنامی، سرپرست شرکت توزیع برق مازندران، با بیان اینکه «طی روز جاری در مازندران به میزان یک هزار مگاوات جهت جلوگیری از خاموشی سراسری، قطع برق اعمال شد»، گفت: همزمان با خاموشی‌های روز دوشنبه، بیش از ۱۰ هزار نفر با مرکز ۱۲۱ سامانه فوریت‌های برق مازندران تماس گرفته‌اند.

حداقل تا یک ماه دیگر این شرایط ادامه دارد

با قطع برق، آن هم در روزهای گرم تابستان نه تنها زندگی روزانه مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بلکه با از کار افتادن دستگاه‌های تنفس در بیمارستان‌ها جان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز به خطر می‌افتد. برق که قطع می شود در اغلب مناطق ایران فشار آب هم کم می‌شود و این امر به مشکلات بهداشتی مردم دامن می‌زند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق صبح دوشنبه ۱۵ تیر در مصاحبه با صدا و سیما اعلام کرد که انتظار می‌رود با توجه به گرمای پیش رو، میزان مصرف حتی از ۶۶ هزار مگاوات نیز فراتر رود.

او با اشاره به این که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند، گفت:

«هم‌اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیرنباشد، ناچار از اعمال خاموشی خواهیم شد.»

رجبی مشهدی درخصوص دلایل خاموشی‌های خارج از برنامه شامگاه گذشته نیز افزود:

«به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی به کار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به صورت خودکار به کار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند.»

 سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با صراحت اعلام کرده است که خاموشی‌ها مختص یک یا دو روز نیست و حداقل تا یک ماه دیگر این شرایط ادامه خواهد  یافت.

صدور برق به عراق و همچنین استخراج رمزارزها به بحران برق در ایران دامن زده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    ایران که برق نداره. اعصاب معصاب نداره.