ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهم‌خواهی امارات مذاکرات اوپک پلاس را به بن‌بست کشاند

اختلاف عربستان سعودی و امارات سبب شد که مذاکرات اوپک پلاس به بن‌بست برسد. اختلافات بین دو کشور روز به روز عمیق‌تر می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری رویترز ، مذاکرات نفتی وزیران اوپک پلاس در پی بالا گرفتن اختلافات هفته گذشته میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر سر تغییر خط پایه تولید نفت به توافق نینجامید و به این ترتیب ادامه مذاکرات لغو شد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی یکشنبه گذشته خواهان «سازش و عقلانیت» برای دستیابی به توافق پس از دو روز مذاکرات ناموفق در پنج شنبه و جمعه گذشته شده بود. قرار بود به مدت هشت ماه محدودیت عرضه نفت در بازارهای جهانی برای تثبیت قیمت‌ها به مدت هشت ماه تمدید شود.

 دوشنبه گذشته منابع آگاه در اوپک پلاس اعلام کردند در به سبب اختلاف عربستان سعودی و امارات هیچ پیشرفتی حاصل نشده. محمد بازکیندو، دبیرکل اوپک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکرات روز دوشنبه لغو شده و هیچ تاریخ جدیدی نیز مورد توافق قرار نگرفته است.

شکست مذاکرات اوپک پلاس سبب شد که قیمت نفت در بازارهای جهانی ۱,۱ درصد افزایش یابد و به ۷۷ دلار در هر بشکه برسد. برخی منایع نزدیک به اوپک می‌گویند کشورهای عضو اوپک پلاس تا ماه اوت/ مرداد سال جاری تولید خود را افزایش می‌دهند. برخی منابع هم از احتمال برگزاری یک نشست دیگر در ماه اوت خبر می‌دهند. در هر حال به سبب اختلاف عربستان و امارات قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین حد از سال ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است.

کشورهای عضو اوپک پلاس سال گذشته توافق کرده بودند به سبب همه‌گیری ویروس کرونا تولید نفت در جهان را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. به تدریج این میزان تولید حدود چهار میلیون بشکه افزایش یافت.

دلیل مخالفت امارات چه بود؟

امارات در هجدهمین نشست اوپک پلاس موافقت خود را با افزایش تولید تدریجی نفت اعلام کرده اما حاضر نشده بود درباره تغییر خط پایه تولید تعیین‌شده برای این کشور و تمدید توافق اوپک پلاس تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ کوتاه بیاید.

خط پایه تولید امارات بر اساس توافق سال ۲۰۱۸ سه میلیون و ۱۶۸ هزار بشکه تعیین شده و این کشور اکنون خواهان آن است خط پایه تولید این کشور بر اساس آوریل ۲۰۲۰ یعنی سه میلیون و ۸۴۱ هزار بشکه محاسبه شود.  

اگر خط پایه تولید امارات بر اساس آوریل ۲۰۲۰ محاسبه شود سهمیه تولید نفت این کشور در ماه ژوئیه روزانه ۵۸۶ هزار بشکه افزایش می‌یابد.  

 با تغییر خط پایه تولید بر اساس تولید آوریل ۲۰۲۰ جدول تولید کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس تغییر می‌کند؛  تولید بعضی کشورها کم و بعضی دیگر زیاد می‌شود. برای مثال ممکن است سهم تولید نفت عربستان روزانه ۵۴۱ هزار بشکه افزایش و سهم تولید روزانه روسیه ۴۴۱ هزار بشکه کاهش بیابد. این دو کشور مبنای تولید خود را ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفتند. مجموع سهم تولید روزانه کشورهای عضو اوپک با تغییر مبنای تولید به آوریل ۲۰۲۰، ۹۹۲ هزار بشکه افزایش و مجموع سهم تولید متحدانش روزانه ۵۶۳ هزار بشکه کاهش می‌یابد.

اختلاف بین عربستان سعودی و امارات فقط به توافق نفت محدود نمی‌شود. امارات متحده عربی از ائتلاف نظامی در یمن به رهبری عربستان کنار کشیده است در همان حال عربستان سعودی در تلاش است در حوزه گردشگی در منطقه بخشی از سهم امارات را به چنگ بیاورد.

امارات متحده عربی در اوت ۲۰۲۰ با عادی‌سازی روابط با اسراپیل موافقت کرد اما عربستان به این معاهده تن نداد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.