ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#من_هم_کارگرم: اعتصاب کارگران نفت، اطلاع و پشتیبانی

نسخه شنیداری جلسه کارگری زمانه در کلاب‌هاوس با موضوع اعتصاب سراسری کارگری پیمانی صنعت نفت، مسائل و مشکلات کارگران، اهمیت دوره تازه اعتصابات سراسری، چگونگی اطلاع‌رسانی و پیشتیبانی از کارگران.

«زمانه» چهارشنبه ۱۶ تیر با موضوع اعتصاب سراسری کارگری پیمانی صنعت نفت، یک جلسه بحث و گفت‌وگو در کلاب‌هاوس برگزار کرد. در این جلسه ضمن مرور اخبار اعتصاب کارگران، محمد صفوی، فعال کارگری و تعدادی دیگر از همراهان درباره مسائل و مشکلات کارگران، اهمیت دوره تازه اعتصابات سراسری، چگونگی اطلاع‌رسانی و پیشتیبانی از این اعتصاب گفت‌وگو کردند.

محمد صفوی درباره روند خصوصى‌سازی‌ها و همچنین نقش برون‌سپارى و لايحه لايحه كردن نيروى كار در ایران صحبت کرد. و علاوه بر این در بخش ديگری به مطالبه کارگران اعتصابی پیرامون اهمین «بهداشت و ايمنى كار» پرداخت.

◾️ نسخه شنیداری جلسه کلاب‌هاوس زمانه با موضوع اعتصاب کارگران را صنعت نفت را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

از تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ دوره تازه‌ای از اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت آغاز شده و همچنان ادامه دارد. تاکنون کارگران بیش از ۹۰ مرکز نفتی، گازی و پتروشیمی در بیش از هشت استان به این اعتصاب‌های سراسری پیوسته‌اند.

واکنش حکومت و پیمانکاران تا کنون بی‌اعتنایی به خواست‌های کارگران و کوشش برای درهم شکستن اعتصاب بوده است. صدها کارگر در مناطق مختلف از جمله در عسلویه اخراج شده اند. در نخستین روز اعتصاب در پالایشگاه تهران، ۷۰۰ کارگر بخش «اورهال» پالایشگاه، با توزیع فرم تسویه حساب میان کارگران به اخراج تهدید شدند.

اعتصاب‌ جاری (اکنون: ۱۷ تیر ۱۴۰۰) در ادامه سلسله اعتصاب‌هایی است که از دو سال قبل کارگران پروژه‌ای صنایع نفت و گاز و نیروگاهی آغاز کرده بودند. این سلسله اعتصاب‌ها نشان داد که پیوند کارگران و کارفرماهای مختلف با یکدیگر نه تنها ناممکن نیست، بلکه با ابزارهای جدید و ترکیب وجه مخفی و علنی سازماندهی، همچنین با به حداقل‌ رساندن هزینه‌های سرکوب، انجام‌پذیر ‌است.

رئوس مطالبات کارگران پیمانی که در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در بیانیه‌ای از سوی «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» اعلام شد، عبارت‌اند از:

  • مزد هیچ کارگر شاغل در نفت نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد. افزایش مزدها با بالا رفتن نرخ تورم، افزایش دستمزد سایر سطوح مزدی با توافق نمایندگان کارگران
  • پرداخت به موقع مزدها
  • کوتاه شدن دست پیمانکاران از صنعت نفت، قراردادهای مستقیم و دائم.
  • ممنوعیت اخراج کارگران
  • لغو قوانین برده وار مناطق آزاد اقتصادی
  • رعایت استانداردهای بهداشتی، محیط زیستی و ایمنی محیط کار، بالابردن استانداردهای بهداشتی خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی.
  • پایان دادن به امنیتی سازی محیط‌های کار، به‌رسمیت شناختن حق تشکل، تجمع و اعتراض کارگران

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.