ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وحشت‌افکنان طالبان در مرز افغانستان با ایران

با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، بر دامنه وحشت‌افکنی طالبان افزوده شده است. طالبان کنترل مناطق مرزی با پنج کشور همسایه را در دست گرفته‌اند.

به گفته مقامات امنیتی افغانستان طالبان در ادامه پیشروی‌های نظامی خود پنجشنبه ۸ ژوئیه/ ۱۷ تیر کنترل گذرگاه اسلام‌قلعه در مرز افغانستان با ایران را به دست گرفتند.

در هفته‌های گذشته همزمان با عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده آمریکا و ناتو از افغانستان، طالبان مناطقی در مرز افغانستان با کشورهای ایران، تاجیکستان، ترکمنستان، چین و پاکستان را تصرف کردند. رویترز می‌نویسد با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، بر دامنه وحشت‌افکنی طالبان افزوده شده است.  

به گزارش خبرگزاری رویترز در ولایت بلخ در مرز با ازبکستان در شمال افغانستان نیز درگیری‌هایی بین نیروهای طالبان با ارتش افغانستان گزارش شده است.

دو مقام امنیتی که نام آن‌ها افشا نشده اعلام کردند که گذرگاه اسلام‌قلعه و گمرک به دست طالبان افتاد و نیروهای افغان و کارمندان گمرک به خاک ایران فرار کردند. منابع خبری در ایران این خبر را تأیید کرده‌اند.

اسلام قلعه در ۱۲۰ کیلومتری شهر هرات در جوار استان خراسان رضوی قرار دارد و از مسیر‌های مهم بین ایران و افغانستان است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان گزارش‌ها مبنی بر سقوط گذرگاه اسلام قلعه و فرار نیروهای افغان و کارمندان گمرک به ایران را رد کرد و گفت این گذرگاه همچنان در کنترل نیروهای دولتی است.

مقامات محلی تماس‌های تلفنی رویترز را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

یک مقام امنیتی دیگر که نام او هم افشا نشده به رویترز گفت جنگجویان طالبان کنترل پنج والسوالی در هرات را بدون درگیری نظامی به دست گرفته‌اند.

 بزرگ‌نمایی فتوحات طالبان

اوایل هفته جاری حدود هزار نفر از نیروهای افغان به تاجیکستان پناه بردند و طالبان مناطقی وسیعی از ولایت بدخشان در مرز با چین و پاکستان را تصرف کرد.

نیروهای طالبان چهارشنبه گذشته پس از سقوط ولسوالی‌های ولایت بادغیس، وارد قلعه نو ، مرکز ولایت شدند. صبح چهارشنبه گزارش شده بود که این شهر به تصرف طالبان درآمده و بدین ترتیب نخستین ولایت افغانستان به‌طور کامل تحت کنترل طالبان است. اما چند ساعت بعد وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که نیروهای افغان مجددا کنترل قلعه نو را به دست گرفته‌اند و تلفات سختی به طالبان تحمیل کرده‌اند.

بر همین اساس در درگیری‌ها بین نیروهای ارتش افغانستان با طالبان در قلعه نو دست‌کم ۶۹ نفر از جنگجویان طالبان کشته شدند.

سایر والسوالی‌های ولایت بادغیس همچنان تحت کنترل طالبان قرار دارد.

به گفته مقامات امنیتی کشورهای غربی طالبان دست‌کم ۱۰۰ والسوالی در افغانستان را تصرف کرده‌اند. گروه طالبان اما ادعا می‌کند که ۲۰۰ والسوالی در ۳۴ ولایت معادل نینی از مساخت افغانستان را تصرف  کرده است.

بیشترین فتوحات طالبان در شمال افغانستان اتفاق افتاده است.

همزمان با این تحولات نشستی بین هیأت‌هایی از سوی دولت افغانستان و طالبان در تهران برگزار شد. همزمان گفته می‌شود تحرکاتی در مذاکرات صلح بین‌افغان در دوحه صورت گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.