ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست اتحادیه نانوایان: «نان ۱۰۰ درصد گران شود»

نانوایی‌ها همانند سال قبل کمبود آرد را بهانه کرده‌اند و کارگران را بیکار می‌کنند تا دولت را برای افزایش صد درصدی نرخ نان همراه کنند. در برخی استان‌ها خواسته نانوایان برآورده شده است.

تابستان یک‌سال قبل چند شهر ایران با کمبود نان روبرو شد و سرانجام دولت مجوز افزایش نرخ نان را صادر کرد تا قیمت قوت غالب اقشار کم‌درآمد از ۳۰ تا ۴۵ درصد افزایش یابد. صاحبان نانوایی‌ها اما این میزان افزایش را ناکافی می‌دانند از دولت خواسته‌اند یک‌بار دیگر مجوز گرانی را صادر کند.

بیژن نوروز‌مقدم آبکنار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران خواسته این اتحادیه را افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ نان اعلام کرد و به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت:

«درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان را برای مراجع ذی‌صلاح مانند استانداری‌ و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده‌ایم».

او «افزایش هزینه‌های تولید» را دلیل تقاضای نانوایان برای افزایش مجدد نرخ نان عنوان کرد و مدعی شد: در سال ۱۴۰۰ هزینه گارگر، بیمه، مالیات، حمل و نقل و ... برای نانوایان رشد صعودی داشته است و ادامه تولید برای بسیاری از آن‌ها دیگر مقرون به صرفه نیست.

افزایش هزینه‌های تولید برای نانوایان همانند دیگر بخش‌ها غیرقابل انکار است. هم هزینه حمل و نقل افزایش یافته و هم نرخ انرژی. دستمزد کارگران نانوایی‌ها اما چند سال است که ثابت مانده است.

به گفته نوروز‌مقدم شرکت حمل و نقل آرد تصمیم دارد نرخ کرایه را ۳۰۰ درصد افزایش دهد. هنوز هیچ مرجعی غیر از اتحادیه نانوایان سنتی این موضوع را تایید نکرده است. تنها اردیبهشت امسال اتحادیه نانوایان زنجان از افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ حمل آرد خبر داده بود.

حمل و نقل آرد در بیشتر استان‌های ایران به صورت انحصاری به شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس واگذار شده است. مدیرعامل این شرکت پاییز ۱۳۹۹ گفته بود کرایه حمل آرد به صرفه نیست و این مسئله موجب زیان شرکت شده است.

حالا به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران این شرکت اعلام کرده به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی، کرایه حمل را ۳۰۰درصد افزایش خواهد داد؛ افزایش کرایه حمل آرد هم برای نانوایان یعنی بیشتر شدن هزینه.

دولت که وعده کرده بود لاستیک و قطعات یدکی کامیون‌داران را با قیمت مناسب تامین کند، به بهانه کسری بودجه و تحریم‌ها تعیین قیمت را  به بازار سپرده و در برخی استان‌ها نیز با درخواست نانوایان برای افزایش نرخ نان موافقت کرده است.

در ۱۴ تیر رئیس اتحادیه نانوایان سنتی قم گفت: «خوشبختانه استانداری با افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان موافقت کرده است».

در برخی استان‌ها نیز زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت نان تحت پوشش «اصلاح قیمت‌» شنیده می‌شود. مثلا در اصفهان معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه استانداری ۷ تیر گفته بود: افزایش مصوبه جدید قیمت نان استان اصفهان هم اکنون در کارگروه آرد و نان کشوری مطرح است و احتمالا بزودی مصوبات نهایی اعلام شود.

نانوایی‌ها نان نمی‌پزند تا گران شود

استان‌هایی هم که هنوز نتوانسته‌اند مسئولان محلی و کشوری را برای افزایش قیمت همراه کنند، کمبود آرد را برای پخت کمتر بهانه کرده‌اند. رسانه‌های محلی استان همدان در هفته‌های گذشته از طولانی‌شدن صف در مقابل نانوایی‌ها خبر دادند و به نقل از نانوایان نوشتند که سهمیه آرد دولتی کاهش یافته است.

مدیرکل غله و بازرگانی این استان اما شنبه ۱۹ تیر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

صف‌های طولانی نانوایی‌ها در روز اخیر ربطی به کمبود آرد نداشته و توزیع آرد به مقدارم لازم در سطح استان انجام می‌شود. علت صف‌های طولانی نانوایی‌ها در روزهای گذشته، ورود مسافران به استان و افزایش قیمت برنج است به‌طوریکه بسیاری از مردم مصرف نان را جایگزین برنج کرده‌اند.

او نانوایان را به فروش سهمیه آرد دولتی متهم کرد و افزود:

به‌دلیل اختلاف زیادی که بین قیمت آرد دولتی و بازار آزاد وجود دارد، برخی از نانوایی‌ها سهم آرد خود را در بازار آزاد به فروش رسانده و بدین ترتیب بخشی از آرد دولتی از چرخه توزیع خارج شده و وارد بازار آزاد می‌شود.

معاون سازمان صمت این استان نیز در اظهاراتی مشابه نانوایی‌ها را به کم‌فروشی و کاهش ساعت کاری متهم کرد. به گفته مرتضی بیدآبادی «با توجه به این که نانوایان انتظار افزایش قیمت نان بعد از انتخابات را داشته و بعد از انتخابات هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم و متأسفانه برخی از نانوایان اقدام به کم کردن وزن نان کرده‌اند».

کاهش ساعت کار نانوایی‌ها تنها ویژه استان همدان نیست. در چند شهر دیگر ایران هم در روزهای گذشته اخباری مبنی بر تعطیلی نانوایی‌ها یا کمبود آرد و نان مطرح شده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران ۱۴ تیر کاهش سهمیه و کمبود آرد در نانوایی‌ها را تکذیب کرد و کاهش پخت نان را به مسئله افزایش قیمت‌ها گره زد. محمدحسن جلالی گفت:

متأسفانه عدم افزایش نرخ نان در مقابل افزایش هزینه‌های تولید برای خبازان از سوی دولت نیز مزید بر علت شده و برخی از واحدهای خبازی به منظور تأمین هزینه‌هایشان، اقدام به خام‌فروشی می‌کنند.

کارگران نانوایی‌ها به کارگری ساختمان می‌روند

آنطور که رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران روایت کرده خام‌فروشی نانوایی‌ها و کاهش ساعت کار آنها موجب بیکاری کارگران نانوایی‌ها شده است. به گفته نوروز‌مقدم آبکنار نانوایی‌ها توان افزایش دستمزد کارگران خود را ندارند و آنها هم ترک شغل می‌کنند.

کارگران نانوایی‌ها در شمار حداقل‌بگیرها در ایران قرار دارند. بسیاری از آنها بدون قرارداد و تنها بر اساس میزان پخت روزانه دستمزد دریافت می‌کنند. صاحبان نانوایی‌ها عموما از بیمه کارگران امتناع می‌ورزند و در سال‌های گذشته همواره افزایش دستمزد آنها را به افزایش نرخ نان پیوند زده‌اند.

نوروز‌مقدم هم دوباره همین شیوه را در پیش گرفت و در سخنانی تهدیدگونه خطاب به مسئولان دولتی گفت: در صورت عدم اصلاح قیمت نان باید منتظر تعطیلی واحدهای بیشتری باشیم. او البته آماری از شمار نانوایی‌هایی که تا به حال تعطیل شده‌اند و یا کارگرانی که بیکار شده‌اند، بیان نکرد و تنها گفت:

بیشتر کارگران نانوایی شغل خود را به کارگر ساختمان تغییر داده‌اند، زیرا بر این باورند که درآمد کار ساختمان بیشتر است و ساعت کاری کمتری دارد، ضمن اینکه نیاز به تخصص خاصی ندارد.

فشار نانوایان برای افزایش قیمت نان در حالی صورت می‌گیرد که افزایش قیمت مواد غذایی در سه سال گذشته موجب کاهش مصرف مواد پروتئینی و جایگزین شدن غلات و نان در سبد خانوارهای کم‌درآمد شده است. دولت هم که ماهیانه رقمی کمتر از ۵ هزار تومان به عنوان یارانه نان پرداخت می‌کند، حاضر به مداخله در بازار برای تامین مواد غذایی و کالاهای ضروری نیست و تحت پوشش «واقعی شدن قیمت‌ها» تخصیص ارز برای واردات کالاهای ضروری را محدود کرده و نرخ دولتی برخی کالاهای ضروری را افزایش داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.